Κινεζική "σφήνα" να ανοίξει άμεσα το λιμάνι στον Πειραιά

Πέμπτη, 15-Οκτ-2009 10:06

Του Κώστα Νάνου

Δύο εβδομάδες απεργιακών κινητοποιήσεων στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας πέρασαν ήδη στην ιστορία και το τοπίο στον Πειραιά παραμένει θολό.

Οι εργαζόμενοι συνεχίζουν να διαβουλεύονται με την κυβέρνηση, εμμένοντας στη θέση τους να παγώσει η σύμβαση παραχώρησης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στη Cosco, ο πρέσβης της Κίνας εμφανώς δυσαρεστημένος πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας, μετέφερε το αίτημα της κινεζικής κυβέρνησης να ανοίξει άμεσα το λιμάνι. Η δε κυβέρνηση κάνει λόγο περί συμφωνίας έναρξης σε νέα βάση συζήτηση μεταξύ ΟΛΠ και ΣΕΠ(διαχειρίστρια θυγατρική εταιρεία της Cosco) για την λειτουργία των προβλητών Ι και ΙΙ, τονίζοντας μάλιστα ότι έχει ήδη συμφωνηθεί με τους εκπροσώπους της ΣΕΠ να ξεκινήσει άμεσα διάλογος για όλα τα ζητήματα παραχώρησης, με τα αποτελέσματα του διαλόγου να ισχύουν αναδρομικά από την 1η Οκτωβρίου 2009.

Αποζημίωση ύψους 1,5 εκατ. ευρώ

Εκείνο όμως που προϋποτίθεται από την κινεζική πλευρά για να συζητηθούν κάποιες τροποποιήσεις στη σύμβαση παραχώρησης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων, είναι να ανοίξει άμεσα το λιμάνι και να λειτουργήσει κανονικά υπό το νέο καθεστώς. Σε άλλη περίπτωση, θα κινηθούν οι νομικές διαδικασίες για αποζημίωση της εταιρείας, βάσει των όσων προβλέπει η επικυρωμένη με νόμο σύμβαση. Το ποσό που προβλέπεται για αποζημίωση από το Δημόσιο ανέρχεται σε 30.000 ευρώ ημερησίως για 30 ημέρες, ενώ το μίσθωμα για τον πρώτο μήνα ανέρχεται σε 500.000 ευρώ, προσεγγίζοντας συνολικά τα 1,5 εκ. ευρώ.

Με τους εργαζόμενους να έχουν κλείσει δύο εβδομάδες απεργιακών κινητοποιήσεων, η διαδικασία εγκατάστασης της Cosco στο λιμάνι και συγκεκριμένα στον εμπορευματικό σταθμό, έχει «κολλήσει» στην τελετή παράδοσης-παραλαβής. Επί της ουσίας, η κινεζική εταιρεία δεν έχει ακόμη εγκατασταθεί, κάτι που προβλεπόταν να γίνει την 1η Οκτωβρίου.

«Θα εκπλαγούν όσοι νομίζουν ότι δεν θα αντέξουμε» 

Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας(ΟΜΥΛΕ) μιλώντας στο Capital.gr διαμηνύει ότι θα εκπλαγούν όσοι νομίζουν ότι οι εργαζόμενοι δεν θα αντέξουν στη συνέχιση της απεργίας εάν δεν γίνει αποδεκτό το αίτημα τους να παγώσει η υλοποίηση της σύμβασης «προκειμένου να υπάρξει διάλογος ώστε να αποσαφηνιστεί το πλαίσιο της επαναδιαπραγμάτευσης».

Σε σχέση με το ποιοι είναι οι βασικοί “πυλώνες” στους οποίους στηρίζεται η απαίτηση της επαναδιαπραγμάτευσης ο πρόεδρος της ομοσπονδίας υπογραμμίζει ότι «με την ισχύουσα σύμβαση, πρώτον δεν υπάρχει δημόσιος έλεγχος που να εγγυάται την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος και δεύτερον δεν υπάρχουν θεσπισμένες θέσεις εργασίας. Μπορεί στο εξωτερικό να έχουν δοθεί προβλήτες προς εκμετάλλευση σε ιδιώτες -συνεχίζει ο κ. Γεωργακόπουλος- ο δημόσιος έλεγχος όμως διατηρείται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Κάτι που δεν διασφαλίζεται με την σύμβαση αυτή».

Η στάση της κυβέρνησης 

Από την άλλη, το κυβερνητικό επιτελείο επιχειρεί να εξαντλήσει τις δυνατότητες που έχει σε νομικό επίπεδο για την αναδιαπραγμάτευση κάποιων όρων. Εξάλλου, όταν η κυβέρνηση της Ν.Δ. είχε στείλει στη Βουλή για επικύρωση την σύμβαση για 35ετή παραχώρηση εκμετάλλευσης του εμπορευματικού σταθμού στο λιμάνι του Πειραιά στην κινεζική εταιρεία, το σημερινό κυβερνών κόμμα την είχε καταψηφίσει κάνοντας λόγο για αποικιοκρατική σύμβαση με προκλητικές διατάξεις και φορολογικές ελαφρύνσεις στην Cosco.

Πάντως, το κλίμα αβεβαιότητας που επικρατεί στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας εντείνεται διαρκώς. Τα εγκλωβισμένα κοντέινερ στο χώρο αποθήκευσης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων που προορίζονται για εισαγωγή και εξαγωγή ξεπερνούν σε αριθμό τα 5.000, ενώ περί τα 11.000 κοντέινερ βρίσκονται ή κατευθύνονται σε άλλα λιμάνια της χώρας ή της Μεσογείου, καθώς η απεργία καθιστά αδύνατο τον εκτελωνισμό τους.