Αλλάζουν πολλά για τον όμιλο της Motor Oil

Δευτέρα, 12-Οκτ-2009 08:43

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Αλλάζουν πολλά για τον όμιλο της Motor Oil με την απόκτηση της Shell Hellas, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2010. Τότε αναμένεται να έχουν χορηγηθεί οι απαραίτητες εγκρίσεις από την Επιτροπή Ανταγωνισμού και να περάσει και τυπικά υπό τον έλεγχο του ομίλου η εταιρεία. Με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις από 2,9 εκατ. μετρικούς τόνους που είναι σήμερα οι εσωτερικές πωλήσεις της MOH, θα αυξηθούν στα 3,7 με 3,8 εκατ. μ.τ. Σε επίπεδο αποτελεσμάτων και με βάση τα οικονομικά στοιχεία του περασμένου έτους, η Shell Hellas «κομίζει» τζίρο της τάξης του 1,16 δισ. ευρώ και EBITDA 40 εκατ. ευρώ, χωρίς να περιλαμβάνεται το κόστος τήρησης των αποθεμάτων, που πέρυσι «κόστισε» αρκετά στην τελική κερδοφορία της εταιρείας.

Στη λιανική ο όμιλος με τα 700 πρατήρια της Shell φτάνει τα 1.265 σημεία πώλησης, ενώ το μερίδιο αγοράς 13,6% της Shell, οδηγεί τη MOH σε συνολικό μερίδιο 22,1%, δηλαδή το δεύτερο μεγαλύτερο της ελληνικής αγοράς πίσω από τα ΕΛΠΕ. Το δίκτυο εξαιτίας της μακρόχρονης παρουσίας της Shell στην Ελλάδα (83 χρόνια) είναι εκλογικευμένο και εξαιρετικά αποτελεσματικό. Μάλιστα ενώ ο μέσος όρος πωλήσεων ανά πρατήριο είναι 1.981 τόνοι ετησίως στα ιδιόκτητα και ιδιωλειτουργούμενα πρατήρια (Ερμής, Μυρτέα) οι πωλήσεις φτάνουν τους 3.000 τόνους ετησίως. Σε σχέση με την AVIN  εκτιμάται ότι δεν υπάρχει overlap, καθώς η άλλη θυγατρική του ομίλου έχει εστιάσει την ανάπτυξή της στο νότιο τμήμα της χώρας, ακολουθώντας άλλο μοντέλο και προσφέροντας άλλη πρόταση στην αγορά, που αναμένεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά. Και επειδή ακριβώς υπάρχει καλή διασπορά του δικτύου, υπάρχει αισιοδοξία ότι δεν θα εκδηλωθεί παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για πιθανό φόβο συγκέντρωσης.

Στα οικονομικά της συμφωνίας, από το συνολικό τίμημα των 245 εκατ. ευρώ, 120 εκατ. θα διατεθούν προκειμένου να αποπληρωθεί δάνειο της μητρικής Shell προς τη Shell Hellas ενώ ποσό 125 εκατ. ευρώ θα προέλθει από δανεισμό που έχει ήδη εξασφαλιστεί από τη MOH, όρος που περιλαμβανόταν και στη συμφωνία που υπεγράφη στις 24 Σεπτεμβρίου. 

Οι επιτελείς της MOH δεν κρύβουν την ικανοποίησή τους για το deal και κάνουν λόγο για perfect fit μεταξύ πωλητή εστιάζοντας ειδικότερα:

1. Στη διατήρηση του σήματος της Shell ενώ μαζί με το σήμα παραμένουν τα loyalty cards (smart club, eurocard για επαγγελματίες οδηγούς φορτηγών).

2. Στην καθετοποίηση του αγοραστή.

3. Στην εξαγορά της μονάδας μείξης λιπαντικών στο Πέραμα.

Σε σχέση τέλος με το εκκρεμές πρόστιμο των 19 εκατ. ευρώ που έχει επιβληθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού αυτό δεν έχει διευθετηθεί και σε περίπτωση που τελεσιδικήσει θα αναληφθεί πλήρως από τη Shell International.