"Και ο κόσμος να γυρίσει ανάποδα, η Jumbo θα έχει κέρδη"
Πέμπτη, 08-Οκτ-2009 09:01
Της Ρόης Χάικου
«Όποιος περιμένει, μένει πίσω». Τάδε έφη ο επικεφαλής της Jumbo, Απόστολος Βακάκης, κατά την παρουσίαση της εταιρείας του στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, όπου εμφανίστηκε αισιόδοξος για το μέλλον της εταιρείας του, όχι όμως για την οικονομική κατάσταση της χώρας.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για τον ανταγωνισμό, την κρίση και τις αγωνίες του, ο κ. Βακάκης ήταν αφοπλιστικός: «Και ανάποδα να γυρίσει ο κόσμος, εμείς θα υπάρχουμε και θα συνεχίσουμε να έχουμε κέρδη».
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Jumbo παρουσίασε τους άξονες της επιχειρηματικής στρατηγικής που θα ακολουθήσει η εταιρεία τόσο στην τρέχουσα χρήση (Ιούνιος 2009-Ιούλιος 2010), αλλά και για όσο διάστημα θα διαρκέσει η ύφεση, εστιάζοντας κυρίως στις διεθνείς δραστηριότητες και δευτερευόντως στην Ελλάδα. Για το 2010 η εταιρεία σχεδιάζει να ενισχύσει το δίκτυο με 4 ίσως και 5 νέα καταστήματα, αν και, όπως ανέφερε «δεν επιθυμούμε να ανοίγουμε όλα τα καταστήματα μαζί, αλλά αν είναι προς όφελος της ανάπτυξης μας θα το κάνουμε».
Ο ίδιος επιβεβαίωσε ότι ο προσανατολισμός της Jumbo για τον επόμενο χρόνο βρίσκεται στη Βουλγαρία, όπως είχε αναφέρει το Capital.gr σε πρόσφατο δημοσίευμά του. Στα πλάνα της εταιρείας προβλέπεται η δημιουργία ακόμη δύο καταστημάτων μέσα στο 2010, από ένα που λειτουργεί σήμερα. «Η Βουλγαρία είναι μια συγκροτημένη χώρα, λειτουργούν τα πάντα, έστω και με αργούς ρυθμούς, και θεωρώ ότι έχει λαμπρό μέλλον», ανέφερε μιλώντας στους αναλυτές ο κ. Βακάκης, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι η χώρα δεν κινδυνεύει από την ύφεση. Επʼ αυτού σημείωσε ότι η φούσκα στο βουλγαρικό real estate αποτελεί παρελθόν, για να συμπληρώσει σιβυλλικά «εμείς έχουμε τις δυνατότητες να εκμεταλλευόμαστε τα λάθη των άλλων».
Εκτός από τα καταστήματα, η εταιρεία διαθέτει και σημαντική υποδομή αποθηκών στη Βουλγαρία με «μεσο-μακροπρόθεσμο ρόλο, αλλά ακόμη δεν την έχουμε ενεργοποιήσει», όπως σημείωσε ο επικεφαλής της Jumbo.
Οι πωλήσεις στη Βουλγαρία, όπως και στην Κύπρο «τρέχουν» με διψήφιους ρυθμούς αύξησης, ενώ μόνο στην ελληνική αγορά παρουσιάζεται «στενότητα», σύμφωνα με τη διοίκηση της Jumbo. Μάλιστα, από τον Σεπτέμβριο παρουσιάζεται μια συγκράτηση του καταναλωτικού κοινού, με τις πωλήσεις να αυξάνουν με μονοψήφιο ποσοστό, αντί διψήφιου όπως συνέβαινε μέχρι τον Αύγουστο. Η εταιρεία θεωρεί ότι η κάμψη αυτή οφείλεται τόσο στην προεκλογική περίοδο όσο και στο γεγονός ότι η οικονομία τώρα αρχίζει να βιώνει την ύφεση. «Υπάρχει μια δόνηση στην αγορά. Αν αυτή θα παραμείνει ως έχει ή θα μετεξελιχθεί σε σεισμό είναι κάτι που μένει να το δούμε», σημείωσε ο κ. Βακάκης. Για το λόγο αυτό, όσο θα παραμένει η κρίση στο εσωτερικό, ο σχεδιασμός για την εν Ελλάδι ανάπτυξη θα βρίσκεται ένα βήμα πίσω. Πάντως, η Jumbo μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να εγκαινιάσει ένα κατάστημα στην Πρέβεζα, ενώ για το 2010 θα ανοίξει ακόμη ένα ή δύο.
Για την Κύπρο προβλέπεται η λειτουργία ακόμη δύο καταστημάτων, ένα το 2010 και ένα το 2011. Για την αγορά της Ρουμανίας, η διοίκηση της Jumbo εξακολουθεί να τηρεί στάση αναμονής. «Είμαστε τυχεροί που είχαμε τη Ρουμανία στη δεύτερη φάση της επέκτασής μας γιατί η οικονομική κατάσταση εκεί είναι πολύ κακή», ανέφερε ο κ. Βακάκης.
Αναδιάρθρωση του δανεισμού
«Όποιος περιμένει, μένει πίσω». Τάδε έφη ο επικεφαλής της Jumbo, Απόστολος Βακάκης, κατά την παρουσίαση της εταιρείας του στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών, όπου εμφανίστηκε αισιόδοξος για το μέλλον της εταιρείας του, όχι όμως για την οικονομική κατάσταση της χώρας.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση για τον ανταγωνισμό, την κρίση και τις αγωνίες του, ο κ. Βακάκης ήταν αφοπλιστικός: «Και ανάποδα να γυρίσει ο κόσμος, εμείς θα υπάρχουμε και θα συνεχίσουμε να έχουμε κέρδη».
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Jumbo παρουσίασε τους άξονες της επιχειρηματικής στρατηγικής που θα ακολουθήσει η εταιρεία τόσο στην τρέχουσα χρήση (Ιούνιος 2009-Ιούλιος 2010), αλλά και για όσο διάστημα θα διαρκέσει η ύφεση, εστιάζοντας κυρίως στις διεθνείς δραστηριότητες και δευτερευόντως στην Ελλάδα. Για το 2010 η εταιρεία σχεδιάζει να ενισχύσει το δίκτυο με 4 ίσως και 5 νέα καταστήματα, αν και, όπως ανέφερε «δεν επιθυμούμε να ανοίγουμε όλα τα καταστήματα μαζί, αλλά αν είναι προς όφελος της ανάπτυξης μας θα το κάνουμε».
Ο ίδιος επιβεβαίωσε ότι ο προσανατολισμός της Jumbo για τον επόμενο χρόνο βρίσκεται στη Βουλγαρία, όπως είχε αναφέρει το Capital.gr σε πρόσφατο δημοσίευμά του. Στα πλάνα της εταιρείας προβλέπεται η δημιουργία ακόμη δύο καταστημάτων μέσα στο 2010, από ένα που λειτουργεί σήμερα. «Η Βουλγαρία είναι μια συγκροτημένη χώρα, λειτουργούν τα πάντα, έστω και με αργούς ρυθμούς, και θεωρώ ότι έχει λαμπρό μέλλον», ανέφερε μιλώντας στους αναλυτές ο κ. Βακάκης, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι η χώρα δεν κινδυνεύει από την ύφεση. Επʼ αυτού σημείωσε ότι η φούσκα στο βουλγαρικό real estate αποτελεί παρελθόν, για να συμπληρώσει σιβυλλικά «εμείς έχουμε τις δυνατότητες να εκμεταλλευόμαστε τα λάθη των άλλων».
Εκτός από τα καταστήματα, η εταιρεία διαθέτει και σημαντική υποδομή αποθηκών στη Βουλγαρία με «μεσο-μακροπρόθεσμο ρόλο, αλλά ακόμη δεν την έχουμε ενεργοποιήσει», όπως σημείωσε ο επικεφαλής της Jumbo.
Οι πωλήσεις στη Βουλγαρία, όπως και στην Κύπρο «τρέχουν» με διψήφιους ρυθμούς αύξησης, ενώ μόνο στην ελληνική αγορά παρουσιάζεται «στενότητα», σύμφωνα με τη διοίκηση της Jumbo. Μάλιστα, από τον Σεπτέμβριο παρουσιάζεται μια συγκράτηση του καταναλωτικού κοινού, με τις πωλήσεις να αυξάνουν με μονοψήφιο ποσοστό, αντί διψήφιου όπως συνέβαινε μέχρι τον Αύγουστο. Η εταιρεία θεωρεί ότι η κάμψη αυτή οφείλεται τόσο στην προεκλογική περίοδο όσο και στο γεγονός ότι η οικονομία τώρα αρχίζει να βιώνει την ύφεση. «Υπάρχει μια δόνηση στην αγορά. Αν αυτή θα παραμείνει ως έχει ή θα μετεξελιχθεί σε σεισμό είναι κάτι που μένει να το δούμε», σημείωσε ο κ. Βακάκης. Για το λόγο αυτό, όσο θα παραμένει η κρίση στο εσωτερικό, ο σχεδιασμός για την εν Ελλάδι ανάπτυξη θα βρίσκεται ένα βήμα πίσω. Πάντως, η Jumbo μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να εγκαινιάσει ένα κατάστημα στην Πρέβεζα, ενώ για το 2010 θα ανοίξει ακόμη ένα ή δύο.
Για την Κύπρο προβλέπεται η λειτουργία ακόμη δύο καταστημάτων, ένα το 2010 και ένα το 2011. Για την αγορά της Ρουμανίας, η διοίκηση της Jumbo εξακολουθεί να τηρεί στάση αναμονής. «Είμαστε τυχεροί που είχαμε τη Ρουμανία στη δεύτερη φάση της επέκτασής μας γιατί η οικονομική κατάσταση εκεί είναι πολύ κακή», ανέφερε ο κ. Βακάκης.
Αναδιάρθρωση του δανεισμού
Διαβλέποντας ενδεχόμενες αλλαγές στην αγορά χρήματος, η διοίκηση της εταιρείας αποφάσισε να προχωρήσει στην αναδιάρθρωση των δανειακών υποχρεώσεών της, μετατρέποντας τον μακροπρόθεσμο δανεισμό από κυμαινόμενου σε σταθερού επιτοκίου. «Αυτό βραχυπρόθεσμα είναι αρνητικό, αλλά θεωρούμε ότι μεσο-μακροπρόθεσμα θα είναι θετικό και θα λειτουργήσει υπέρ μας» εξήγησε η διοίκηση της Jumbo στους αναλυτές.
Αναφορικά με τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου της τρέχουσας εταιρικής χρήσης (Ιούλιος 2009-Ιούνιος 2010), η εταιρεία ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 8,35% και κινήθηκαν εντός των στόχων που είχαν τεθεί. Ωστόσο διαπιστώνει μια ελαφρά μείωση των καταναλωτικών δαπανών, με το μέσο καλάθι αγορών να έχει υποχωρήσει κατά περίπου 1,5%.
Η κρίση και οι ευκαιρίες
Αναφερόμενος στην οικονομική κρίση υπογράμμισε ότι «θα βοηθήσει στο ξεκαθάρισμα της αγοράς», για να συμπληρώσει ότι κερδισμένες θα βγουν οι επιχειρήσεις που έχουν καλή χρηματοδότηση και είναι καλά τοποθετημένες στις αγορές τους.
Έμφαση έδωσε η διοίκηση της εταιρείας στις ευκαιρίες που δημιουργούνται εν αυτήν την εποχή, τονίζοντας ότι η αποθήκη στα Οινόφυτα άνοιξε τον Οκτώβριο του 2008 μέσα στην κρίση, ενώ τόνισε ότι μια εταιρεία χωρίς υποδομές δεν μπορεί να προχωρήσει, ούτε μπορεί να είναι ανταγωνιστική. «Όταν κάνουν προσπάθειες να μας χτυπήσουν, συνήθως αυτοτραυματίζονται», ήταν η απάντηση του κ. Βακάκη σε ερώτηση αναλυτών για την απειλή του ανταγωνισμού, εξηγώντας ότι η Jumbo έχει σαφή επιχειρηματικό προσανατολισμό, δεν ακολουθεί τάσεις ή μόδες κάθε εποχής αλλάζοντας τη δραστηριότητά της και διαθέτει τους μεγαλύτερους στεγασμένους αποθηκευτικούς χώρους στα Βαλκάνια (περίπου 170.000 τ.μ. και 39.600 τ.μ. υπό κατασκευή). Αυτές οι υποδομές της επιτρέπουν την καλύτερη διαχείριση των αποθεμάτων της, ενώ μπορεί να αυξήσει το stock της πετυχαίνοντας καλύτερες τιμές αγοράς των προϊόντων.
Υπενθυμίζεται ότι στις 30 Ιουνίου 2009 λειτουργούσαν συνολικά 44 καταστήματα Jumbo από τα οποία τα 19 στην περιοχή της Αττικής, τα 22 στην περιφέρεια, τα 2 στην Κύπρο και 1 στη Βουλγαρία. Η Jumbo τη χρονιά που πέρασε αύξησε τον αριθμό των σημείων πώλησης με την προσθήκη τεσσάρων υπερκαταστημάτων εντός συνόρων, ενώ προχώρησε στο κλείσιμο του καταστήματος στο Χολαργό, στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης του δικτύου της.
roi.haikou@capital.gr