Τι θα γίνει με το προσωπικό της Shell
Δευτέρα, 28-Σεπ-2009 10:02
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Μια παρατεταμένη περίοδος αβεβαιότητας για τους περίπου 450 εργαζομένους της Shell φαίνεται ότι τελειώνει με τον καλύτερο τρόπο. Εργαζόμενοι και στελέχη παρακολουθούσαν τις εξελίξεις με αγωνία από πέρυσι όταν αποκαλύφθηκε από το Capital.gr η πρόθεση της μητρικής εταιρείας να πωλήσει την εν Ελλάδι θυγατρική της. Όλο αυτό το διάστημα οι αποφάσεις και οι διαπραγματεύσεις εκτυλίχθηκαν... «ερήμην» στο Λονδίνο. Την ίδια στιγμή ακόμη και ορισμένα σενάρια περί δεύτερων σκέψεων που καλλιεργήθηκαν εξαιτίας της μεγάλης διάρκειας των διαπραγματεύσεων για την πώληση της Shell Hellas κάθε άλλο παρά εφησυχασμό δημιουργούσαν. Άλλωστε μόλις προ ημερών, στις 5 Σεπτεμβρίου, η μητρική Shell έκανε γνωστές τις προθέσεις της για μείωση του προσωπικού της διεθνώς κατά 20%.
Η ανακοίνωση της περασμένης Πέμπτης, για την εξαγορά της Shell Hellas από τον όμιλο της Motor Oil, έβαλε τέλος καταρχήν στο ερώτημα για το μέλλον της εταιρείας. Όσο για τους εργαζόμενους; Αυτοί πληροφορήθηκαν επισήμως για την εξαγορά το απόγευμα της ίδιας μέρας ενώ εντός των ημερών θα πραγματοποιηθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, η πρώτη συνάντηση «γνωριμίας» με τη διοίκηση της Motor Oil.
Το πρώτο μήνυμα πάντως που εκπέμπουν πηγές της Motor Oil είναι ότι δεν πρόκειται να υπάρξει καμία αλλαγή σε σχέση με το προσωπικό. Ποιος ο λόγος να «πειράξουμε» μια απολύτως επιτυχημένη εταιρεία, με εξαιρετική απόδοση και αποτελέσματα; απαντά σε σχετική ερώτηση του Capital.gr πηγή της ΜΟΗ. "Αντίθετα μάλιστα, εμείς ως Motor Oil έχουμε να κερδίσουμε από την τεχνογνωσία της Shell, ιδιαίτερα σε τομείς όπως ο στρατηγικός σχεδιασμός, όπου η Shell Hellas έχει υποδειγματική λειτουργία", τονίζει η ίδια πηγή.
Πράγματι, σε αριθμούς η αποδοτικότητα του δικτύου της Shell είναι εντυπωσιακή: ο δείκτης όγκου πωλήσεων ανά πρατήριο είναι μακράν ο υψηλότερος στην ελληνική αγορά (1,54, όταν για τη δεύτερη στη σχετική λίστα Aegean ο δείκτης είναι στο 1,17, για την ΕΚΟ στο 1,14, τη BP στο 1,07) ενώ η συνολική απόδοση ανά πρατήριο είναι κατά 60% μεγαλύτερη από το μέσο όρο της αγοράς, με βάση στοιχεία της Wood Mackenzie.
Τι αγόρασε και που η Motor Oil
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η ακτινογραφία του δικτύου της Shell Hellas, το οποίο περιέρχεται στη Motor Oil. Το «φιλέτο» του δικτύου της εταιρείας βρίσκεται στην Αττική όπου τα 165 πρατήρια, έχουν κατά μέσο όρο ετήσιες πωλήσεις ανά πρατήριο 2,9 χιλιάδες τόνους. Δεύτερο σε απόδοση είναι το δίκτυο της Ηπείρου όπου τα 39 πρατήρια, παρουσιάζουν μέσο όρο πωλήσεων ανά πρατήριο 2,7 χιλιάδες τόνους, στη Θεσσαλονίκη τα 62 πρατήρια έχουν μ.ο. 2 χιλιάδες τόνους, στη Θεσσαλία τα 48 πρατήρια 1,8 χιλ., στη Μακεδονία 92 πρατήρια, την Πελοπόννησο 94 πρατήρια και στη Στερεά Ελλάδα 65 πρατήρια έχουν μ.ο. πωλήσεων 1,7 χιλ. τον., στα νησιά του Αιγαίου 27 πρατήρια και στη Θράκη 28 πρατήρια έχουν πωλήσεις 1,6 χιλ. τον., στην Κρήτη τα 68 πρατήρια έχουν μ.ο. 1,5 χιλ. τον. και τέλος στα νησιά του Ιονίου τα 30 πρατήρια έχουν μ.ο. πωλήσεων 1,3 χιλ. τον., όσο δηλαδή είναι περίπου ο μέσος όρος πωλήσεων ανά πρατήριο της δεύτερης πιο αποδοτικής εταιρείας στην ελληνική αγορά.
Από το σύνολο του δικτύου της Shell το 3% είναι ιδιόκτητο και έχει μισθωθεί σε μεταπωλητές (Co Do: Company Owned Dealer Operated), το 28% ιδιολειτουργούμενο (CoCo: Company Owned Company Operated), ενώ το 69% έχει σύμβαση αποκλειστικής προμήθειας συνήθως πενταετούς διάρκειας με option πενταετούς ανανέωσης (DoDo: Dealer Owned Dealer Operated). Ο μεγάλος αριθμός των πρατηρίων CoCo εξηγεί και τον όγκο προσωπικού της Shell Hellas, στο οποίο εντάσσεται και το απαραίτητο προσωπικό για τη λειτουργία του ιδιόκτητου δικτύου πρατηρίων της εταιρείας.
Μια παρατεταμένη περίοδος αβεβαιότητας για τους περίπου 450 εργαζομένους της Shell φαίνεται ότι τελειώνει με τον καλύτερο τρόπο. Εργαζόμενοι και στελέχη παρακολουθούσαν τις εξελίξεις με αγωνία από πέρυσι όταν αποκαλύφθηκε από το Capital.gr η πρόθεση της μητρικής εταιρείας να πωλήσει την εν Ελλάδι θυγατρική της. Όλο αυτό το διάστημα οι αποφάσεις και οι διαπραγματεύσεις εκτυλίχθηκαν... «ερήμην» στο Λονδίνο. Την ίδια στιγμή ακόμη και ορισμένα σενάρια περί δεύτερων σκέψεων που καλλιεργήθηκαν εξαιτίας της μεγάλης διάρκειας των διαπραγματεύσεων για την πώληση της Shell Hellas κάθε άλλο παρά εφησυχασμό δημιουργούσαν. Άλλωστε μόλις προ ημερών, στις 5 Σεπτεμβρίου, η μητρική Shell έκανε γνωστές τις προθέσεις της για μείωση του προσωπικού της διεθνώς κατά 20%.
Η ανακοίνωση της περασμένης Πέμπτης, για την εξαγορά της Shell Hellas από τον όμιλο της Motor Oil, έβαλε τέλος καταρχήν στο ερώτημα για το μέλλον της εταιρείας. Όσο για τους εργαζόμενους; Αυτοί πληροφορήθηκαν επισήμως για την εξαγορά το απόγευμα της ίδιας μέρας ενώ εντός των ημερών θα πραγματοποιηθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, η πρώτη συνάντηση «γνωριμίας» με τη διοίκηση της Motor Oil.
Το πρώτο μήνυμα πάντως που εκπέμπουν πηγές της Motor Oil είναι ότι δεν πρόκειται να υπάρξει καμία αλλαγή σε σχέση με το προσωπικό. Ποιος ο λόγος να «πειράξουμε» μια απολύτως επιτυχημένη εταιρεία, με εξαιρετική απόδοση και αποτελέσματα; απαντά σε σχετική ερώτηση του Capital.gr πηγή της ΜΟΗ. "Αντίθετα μάλιστα, εμείς ως Motor Oil έχουμε να κερδίσουμε από την τεχνογνωσία της Shell, ιδιαίτερα σε τομείς όπως ο στρατηγικός σχεδιασμός, όπου η Shell Hellas έχει υποδειγματική λειτουργία", τονίζει η ίδια πηγή.
Πράγματι, σε αριθμούς η αποδοτικότητα του δικτύου της Shell είναι εντυπωσιακή: ο δείκτης όγκου πωλήσεων ανά πρατήριο είναι μακράν ο υψηλότερος στην ελληνική αγορά (1,54, όταν για τη δεύτερη στη σχετική λίστα Aegean ο δείκτης είναι στο 1,17, για την ΕΚΟ στο 1,14, τη BP στο 1,07) ενώ η συνολική απόδοση ανά πρατήριο είναι κατά 60% μεγαλύτερη από το μέσο όρο της αγοράς, με βάση στοιχεία της Wood Mackenzie.
Τι αγόρασε και που η Motor Oil
Ενδιαφέρον παρουσιάζει η ακτινογραφία του δικτύου της Shell Hellas, το οποίο περιέρχεται στη Motor Oil. Το «φιλέτο» του δικτύου της εταιρείας βρίσκεται στην Αττική όπου τα 165 πρατήρια, έχουν κατά μέσο όρο ετήσιες πωλήσεις ανά πρατήριο 2,9 χιλιάδες τόνους. Δεύτερο σε απόδοση είναι το δίκτυο της Ηπείρου όπου τα 39 πρατήρια, παρουσιάζουν μέσο όρο πωλήσεων ανά πρατήριο 2,7 χιλιάδες τόνους, στη Θεσσαλονίκη τα 62 πρατήρια έχουν μ.ο. 2 χιλιάδες τόνους, στη Θεσσαλία τα 48 πρατήρια 1,8 χιλ., στη Μακεδονία 92 πρατήρια, την Πελοπόννησο 94 πρατήρια και στη Στερεά Ελλάδα 65 πρατήρια έχουν μ.ο. πωλήσεων 1,7 χιλ. τον., στα νησιά του Αιγαίου 27 πρατήρια και στη Θράκη 28 πρατήρια έχουν πωλήσεις 1,6 χιλ. τον., στην Κρήτη τα 68 πρατήρια έχουν μ.ο. 1,5 χιλ. τον. και τέλος στα νησιά του Ιονίου τα 30 πρατήρια έχουν μ.ο. πωλήσεων 1,3 χιλ. τον., όσο δηλαδή είναι περίπου ο μέσος όρος πωλήσεων ανά πρατήριο της δεύτερης πιο αποδοτικής εταιρείας στην ελληνική αγορά.
Από το σύνολο του δικτύου της Shell το 3% είναι ιδιόκτητο και έχει μισθωθεί σε μεταπωλητές (Co Do: Company Owned Dealer Operated), το 28% ιδιολειτουργούμενο (CoCo: Company Owned Company Operated), ενώ το 69% έχει σύμβαση αποκλειστικής προμήθειας συνήθως πενταετούς διάρκειας με option πενταετούς ανανέωσης (DoDo: Dealer Owned Dealer Operated). Ο μεγάλος αριθμός των πρατηρίων CoCo εξηγεί και τον όγκο προσωπικού της Shell Hellas, στο οποίο εντάσσεται και το απαραίτητο προσωπικό για τη λειτουργία του ιδιόκτητου δικτύου πρατηρίων της εταιρείας.