Κρίση και ανταγωνισμός "προσγειώνουν" την Aegean

Δευτέρα, 07-Σεπ-2009 08:59

Του Φώτη Φωτεινού 

Η κρίση που διέπει την αεροπορική βιομηχανία, σε συνδυασμό με την ένταση του ανταγωνισμού επαναπροσδιόρισαν την προμήθεια νέων αεροσκαφών της Aegean Airlines. 

Έτσι, ενώ ο αρχικός προγραμματισμός αναφερόταν στην προμήθεια 3 αεροσκαφών το πρώτο εξάμηνο του 2010, η εταιρεία συμφώνησε -με την κατασκευάστρια εταιρεία Airbus- να μεταθέσει τους χρόνους παράδοσης για το πρώτο εξάμηνο του 2014.

Ανάλογη πολιτική ακολούθησε και για ακόμη 2 αεροσκάφη, ιδίου τύπου, τα οποία θα παραληφθούν το 2013. 

Συνολικά, στο πλαίσιο του προγράμματος ανανέωσης και αύξησης του στόλου της, η Aegean έχει συνάψει συμφωνίες αγοράς και μίσθωσης 27 νέων αεροσκαφών Airbus. Μάλιστα, ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την άμεση χρηματοδότηση των αεροσκαφών μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2010.

Ήδη, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2009, η εταιρεία παρέλαβε με λειτουργική και χρηματοδοτική μίσθωση 8 νέα αεροσκάφη Airbus της οικογένειας Α320, καταβάλλοντας για μισθώματα 11,7 εκατ. ευρώ. 

Επίσης, εντός του πρώτου εξαμήνου του 2009, κατεβλήθησαν μισθώματα 14,4 εκατ. ευρώ για αεροσκάφη λειτουργικής και χρηματοδοτικής μίσθωσης που είχαν παραληφθεί μετά τον Ιούλιο του 2007 και μέχρι το Δεκέμβρη του 2008. 

Σήμερα, η Aegean Airlines διαθέτει 33 αεροσκάφη (17 Airbus A320, 4 Airbus A321, 6 Avro RJ 100, 4 Boeing 737), στα οποία προστέθηκαν 2 ελικοφόρα αεροσκάφη ATR 72 για την κάλυψη των άγονων γραμμών. 

Επιδίωξη της εταιρείας αποτελεί η απομάκρυνση όλων των αεροσκαφών τύπου Boeing, προκειμένου ο στόλος της να αποτελείται αποκλειστικά από αεροσκάφη Airbus. 

Πτήσεις προς Κων/πολη και Heathrow 

Οκτώ νέους προορισμούς αναμένεται να εντάξει συνολικά, το 2009, η Aegean Airlines στο δίκτυό της. Ήδη, σε προορισμούς, όπως οι Βρυξέλλες, το Βερολίνο, η Βαρκελώνη, η Βενετία και η Πάφος προστίθενται η Κωνσταντινούπολη από τις 9 Σεπτεμβρίου και το αεροδρόμιο του Heathrow από τις 25 Οκτωβρίου. 

Επιπλέον, στρατηγική της εταιρείας, μετά την ένταξή της στη συμμαχία Star Alliance (εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί το Μάιο του 2010), αποτελεί η επίτευξη συνεργασίας με τις εταιρείες - μέλη της συμμαχίας, όπως οι United, US Airways, Air Canada, αλλά και η Continental (χρησιμοποιούν το Heathrow), προκειμένου να επιτευχθεί πρόσβαση σε προορισμούς της Βορείου Αμερικής. 

Ωστόσο, εξαιτίας του εμπλουτισμού του δικτύου με αρκετούς νέους προορισμούς τα τελευταία 2 χρόνια, σε συνδυασμό με τη δυσμενή οικονομική συγκυρία, η εταιρεία αναμένεται να προσθέσει 3-4 νέους προορισμούς τα επόμενα χρόνια. 

Άλλωστε, όπως τονίζουν στελέχη της αεροπορικής αγοράς, τα πρώτα 2 χρόνια κάθε νέος προορισμός είναι ζημιογόνος, καθώς τόσος χρόνος απαιτείται (κατά μέσο όρο), προκειμένου να «εγκαθιδρυθεί» μια αεροπορική εταιρεία.   

Υπενθυμίζεται ότι το πρώτο εξάμηνο του έτους, τα συνολικά έσοδα της εταιρείας ανήλθαν σε 275,4 εκατ. ευρώ έναντι 262,7 εκατ. ευρώ πέρυσι, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν στα 13,4 εκατ. ευρώ από 5,5 εκατ. ευρώ το 2008.

Για το δεύτερο εξάμηνο, η διοίκηση εκτιμά ότι η επίδραση στα οικονομικά αποτελέσματα, από το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, αναμένεται να είναι πιο έντονη, εξαιτίας και της πρόσφατης αύξησης της τιμής των καυσίμων.