"Πιάνουν δουλειά" οι μεγάλοι των κατασκευών

Τετάρτη, 02-Σεπ-2009 09:31

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Κατασκευές, παραχωρήσεις, ενέργεια, ανάπτυξη ακινήτων και νέα έργα υποδομής που δημοπρατούνται με.. προεκλογικό ρυθμό θα γεμίσουν την «παλέτα» των μεγάλων τεχνικών ομίλων το προσεχές εξάμηνο. 

Ελλάκτωρ

Η πρόσφατη δημοπράτηση δύο μεγαλόπνοων έργων κατασκευής και λειτουργίας, ήτοι των επεκτάσεων της Αττικής Οδού και του Αερολιμένα Καστελλίου Κρήτης, συνολικής αξίας 2,8 δισ. ευρώ βρίσκει σε θέση ετοιμότητας τον όμιλο Ελλάκτωρ, για τον οποίο τα συγκεκριμένα έργα θεωρούνται ζωτικής σημασίας. 

Οι Νέοι Αυτοκινητόδρομοι Αττικής αποτελούν το τελευταίο προγραμματισμένο μεγάλο οδικό έργο στην Αττική, ενώ το αεροδρόμιο στο Καστέλλι του Ηρακλείου εκτιμάται ότι, όταν ολοκληρωθεί, θα δέχεται 5,5 - 10 εκατομμύρια επισκέπτες σε ετήσιο επίπεδο.  Στην πράξη, η διαχείριση των δύο έργων εξηγεί το τεράστιο ενδιαφέρον του ομίλου, καθώς συνεπάγεται την σταθερή εισροή -για περίπου τρεις δεκαετίες- στα ταμεία εσόδων που θα βαίνουν αυξανόμενα. Μεγάλη βαρύτητα, όμως δίνεται από τον όμιλο και στα έργα ΣΔΙΤ, για τα οποία αναμένονται σύντομα νέοι διαγωνισμοί. 

Στο μέτωπο των κατασκευών, η Ελλάκτωρ διαθέτει κατασκευαστικό ανεκτέλεστο 4 δισ. ευρώ, ενώ στο στάδιο των υπογραφών βρίσκονται συμβάσεις ύψους 1,2 δισ. ευρώ. Όπως επισημαίνεται στην έκθεση του δ.σ. που συνοδεύει τα αποτελέσματα εξαμήνου, τα έργα υποδομής και τα συγχρηματοδοτούμενα έργα στην Ελλάδα αποτελούν σταθερή βάση για την κατασκευαστική δραστηριότητα με εξασφαλισμένο αντικείμενο για αρκετά έτη. 

Εξαιτίας, όμως, της οικονομικής κρίσης που πλήττει την οικοδομή, η Ελλάκτωρ αναμένει ότι οι τάσεις στο συγκεκριμένο κλάδο θα είναι πτωτικές. Σχετικά με τα έργα στο εξωτερικό θεωρείται ότι θα εξελιχθούν ομαλά και το 2009, ενώ η διοίκηση της κατασκευαστικής επιδιώκει όχι τόσο τη διεύρυνση του “ήδη υψηλού ανεκτέλεστου με οποιοδήποτε κόστος”, αλλά τη βελτίωση της κερδοφορίας.

Ως προς τον κλάδο ακινήτων εκτιμάται ότι θα παραμείνει στάσιμος αν όχι πτωτικός, με την, θυγατρική του ομίλου, Reds να επικεντρώνεται στην προώθηση των υφιστάμενων ακινήτων της και στον εντοπισμό ευκαιριών που ενδεχομένως προκύψουν. Η διοίκηση της Ελλάκτωρ θεωρεί πλέον βέβαιο ότι οι επενδύσεις σε ακίνητα στη Ρουμανία θα μπουν σε τροχιά επιβράδυνσης, ενώ για τα κτήρια του Πανεπιστημίου που διαχειρίζεται ο όμιλος, ορατός είναι ο κίνδυνος μείωσης των ενοικίων ή ακόμη και διακοπής των μισθώσεων προϊούσης της κρίσης.

Στον αντίποδα, ούριος άνεμος πνέει για την Ελλάκτωρ στον κλάδο των αιολικών πάρκων, δεδομένου ότι οι προοπτικές παραμένουν στην Ελλάδα θετικές. Κι αυτό επειδή βάσει των υποχρεώσεων της χώρας αναμένεται σημαντική αύξηση της παραγωγής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας από 1.000 MW σήμερα σε περίπου 8.000 MW το 2020.

Ευοίωνες προοπτικές παρουσιάζει και ο κλάδος του περιβάλλοντος, καθώς  Ελλάδα, Κύπρος και Βαλκάνια υστερούν κατά πολύ στην εφαρμογή των οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ως προς τη διαχείριση των απορριμμάτων. Κατά συνέπεια προβλέπεται ότι μέσα στο 2009 τουλάχιστον στην περιοχή της Αττικής θα δημοπρατηθούν έργα τα οποία θα εγκαταστήσουν τη νέα υποδομή εναλλακτικής διαχείρισης απορριμμάτων, σύμφωνα με τις οδηγίες της Ε.Ε.

J&P Άβαξ

Στους κόλπους της J&P Άβαξ, η διοίκηση του ομίλου δηλώνει αισιόδοξα συγκρατημένη για την πορεία των αποτελεσμάτων στη συνέχεια του έτους, καθώς τα αποτελέσματα του α΄ εξαμήνου κινούνται με ρυθμό ανώτερο της αντίστοιχης περιόδου του ΄08. Εκτιμάται, ωστόσο, ότι στο β΄ εξάμηνο του έτους αναμένεται τουλάχιστον ίσος όγκος εργασιών με αυτόν του πρώτου εξαμήνου, επειδή ξεκινούν σταδιακά τα νέα έργα που έχει αναλάβει το τελευταίο διάστημα ο όμιλος.

Όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις της εισηγμένης, ο δανεισμός του ομίλου δεν αναμένεται να υποχωρήσει από τα επίπεδα του πρώτου εξαμήνου, “διότι ενισχύονται οι ανάγκες για κεφάλαια κίνησης στα νέα έργα που ξεκινάνε και επιταχύνονται οι καταβολές κεφαλαίων για συμμετοχή σε έργα παραχώρησης”. 

Σημαντικότερος κίνδυνος για τον κυπριακών συμφερόντων όμιλο, αποτελεί η επιδείνωση του διεθνούς οικονομικού περιβάλλοντος, κατά τους τελευταίους δώδεκα μήνες, γεγονός που έχει οδηγήσει σε συγκράτηση στις εν γένει επιχειρηματικές προσδοκίες, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, για το επόμενο διάστημα. Παρ΄ όλ΄ αυτά ο όμιλος διαθέτει ανεκτέλεστο υπόλοιπο της τάξης των 3 δισ. ευρώ, ενώ, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2009, προσέθεσε συμβάσεις έργων, ύψους 660 εκατ. ευρώ.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Αναφορικά με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η διοίκηση του ομίλου επισημαίνει ότι οι προοπτικές διαγράφονται θετικές, κατά τους επόμενους έξι μήνες, με την πρόοδο των εργασιών στα μεγάλα έργα που περιλαμβάνονται ήδη στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο, ύψους 1,9 δισ. ευρώ, να αναμένεται να ενισχύσουν την ανοδική πορεία του τομέα των κατασκευών. Η εισηγμένη “ποντάροντας” στο εξωτερικό διατηρεί συμβάσεις έργων, αξίας 466 εκατ. ευρώ, ενώ διεκδικεί νέα projects στην εγχώρια και ξένη κατασκευαστική αγορά. Παράλληλα, όπως αναφέρεται, η παγκόσμια κρίση που διέρχεται το real estate, καθιστούν τα βήματα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ακόμα πιο προσεκτικά, οι νέες αναπτύξεις ελαχιστοποιούνται και όσες είχαν δρομολογηθεί στο παρελθόν συνεχίζονται με ηπιότερους ρυθμούς.

Στον τομέα των παραχωρήσεων, η έναρξη κυρίως της λειτουργίας των δύο μεγάλων οδικών έργων που έχει αναλάβει, δηλαδή της Ιόνιας Οδού και του “Ε-65” δημιουργεί για τον όμιλο μία μακροχρόνια πηγή εσόδων. Κάτι ανάλογο θα συμβεί και στον τομέα της θερμικής ενέργειας, με την αποπεράτωση του δεύτερου εργοστασίου του ομίλου, ισχύος 435 MW, και την έναρξη παραγωγής στις αρχές του 2010. Υπενθυμίζεται ότι τόσο στο υπό κατασκευή εργοστάσιο όσο και σε αυτό που λειτουργεί ήδη (ισχύος 147 MW) η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει με ποσοστό 50% και ασκεί από κοινού τη διοίκηση.

Στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, η σημερινή εν λειτουργία ισχύ ανέρχεται πλέον σε 149MW έναντι 118MW την προηγούμενη περίοδο, ενώ υπό κατασκευή βρίσκονται πάρκα ισχύος 83,7MW, τα οποία αναμένεται να ενσωματωθούν σταδιακά στα επόμενα τρίμηνα στην παραγωγή. Οι επικεφαλής της εισηγμένης θεωρούν ότι η διαφοροποίηση στις δραστηριότητες του ομίλου επιμερίζει τον κίνδυνο, προσφέρει μικρότερη εξάρτηση της κερδοφορίας από συγκεκριμένους τομείς, ενώ δημιουργούνται σημαντικές συνέργειες “ιδιαίτερα επωφελείς για την κατασκευαστική”, όπως η ίδια κατασκευή των μονάδων παραγωγής ενέργειας, των έργων real estate και των έργων παραχώρησης.

Μηχανική

Όσον αφορά τη Μηχανική επιδιώκει να... επαναπατριστεί μερικώς στην Ελλάδα, προσβλέποντας σε έργα υποδομής χρηματοδοτούμενα από Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο, με το σύνολο των χρηματοδοτικών πόρων που θα διατεθούν στην Ελλάδα να ανέρχονται σε 16,1 δισ. ευρώ. Ο όμιλος επιδιώκει να ενδυναμώσει τη θέση του στον τομέα της ενέργειας, με την κατασκευή του υδροηλεκτρικού σταθμού Καρπενησιώτη στο Νομό Ευρυτανίας, ο οποίος θα έχει ισχύ 5,8MW, και η παραγωγή ενέργειας θα είναι της τάξης των 23.000MWh ετησίως.

Στο εξωτερικό, η εισηγμένη διατηρεί αμείωτο το επενδυτικό της ενδιαφέρον στις αναπτυσσόμενες αγορές της Ανατολικής Ευρώπης, όπως η Βουλγαρία, η Ουκρανία, η Ρωσία, η Αίγυπτος και η Λευκορωσία. Μάλιστα, από το συνολικό ανεκτέλεστο των 1,085 δισ. ευρώ, τα 585,8 χιλ. ευρώ αφορούν δραστηριότητες στο εξωτερικό και δη έργα ανάπτυξης ακινήτων σε Ρωσία και Ουκρανία.

ΑΕΓΕΚ

Τέλος, η ΑΕΓΕΚ που φαίνεται ότι έχει τεθεί σε τροχιά ανάκαμψης, “ποντάρει” στην αξιοποίηση των συμβάσεων που ήδη έχει αναλάβει και σχετίζονται με την Εγνατία Οδό, επιδιώκοντας να δραστηριοποιηθεί στα ΣΔΙΤ. Διαθέτει ανεκτέλεστο της τάξης των1,5 δισ. ευρώ και μετά την κερδοφορία (3,2 εκατ. ευρώ) που κατέγραψε το πρώτο εξάμηνο θα επιδιώξει να άρει την μετοχή της από την κατηγορία της Επιτήρησης. 

Παράλληλα, η μετατροπή της σε εταιρεία συμμετοχών φαίνεται ότι τη θωρακίζει έναντι του κινδύνου αγοράς: Οι τομείς δράσεις του ομίλου έχουν περιορισθεί σημαντικά, ενώ τα έσοδα που λαμβάνει πλέον άμεσα ο όμιλος διαμορφώνονται από συμβάσεις, οι οποίες ενέχουν περιορισμένο κίνδυνο.

dimitris.delevegos@capital.gr