Στις σκαλωσιές μέχρι... νεωτέρας το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Τετάρτη, 26-Αυγ-2009 09:41

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
 
Μόνο...”φιξ” φαίνεται να μην είναι η πορεία της μετεγκατάστασης του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) στο πρώην εργοστάσιο ζυθοποιίας “Φιξ” επί της Λεωφόρου Συγγρού, με τη διοίκηση του Μουσείου και την εταιρεία που έχει αναλάβει την υλοποίηση των νέων εγκαταστάσεων, δηλαδή τη ΒΙΟΤΕΡ να ανταλλάσσουν πυρά.

Ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Μουσείου, μέσω πρόσφατης ανακοίνωσής του, κάνει λόγο για μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του έργου, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι “ο ρυθμός υλοποίησης του έργου κατασκευής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο ΦΙΞ υπολείπεται σημαντικά από εκείνον που προβλέπετο συμβατικά”.
 
“Το ΕΜΣΤ, παρείχε κάθε δυνατή διευκόλυνση στον ανάδοχο του έργου προκειμένου, έστω και με καθυστέρηση, να ανταποκριθεί στο σύνολο των συμβατικών του υποχρεώσεων. Όμως, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειές μας, όπως προκύπτει και από την πληθώρα των επιστολών μας, η ανάδοχος εταιρεία ουδέποτε ανταποκρίθηκε. Κατόπιν όλων αυτών, το ΕΜΣΤ ήδη από τις 17 Αυγούστου 2009, προχώρησε στις απαραίτητες ενέργειες που καταλήγουν στην έκπτωση της εργολάβου εταιρίας ΒΙΟΤΕΡ, αποκλειστικής υπεύθυνης για την καθυστέρηση του έργου, βάσει και της ρητής πρόβλεψης στη σύμβαση ανάθεσής του” επισημαίνεται στην σχετική ανακοίνωση.
 
Τι απαντά η Βιοτέρ
 
Από την πλευρά της, αξιόπιστες πηγές προσκείμενες στη ΒΙΟΤΕΡ, επισημαίνουν στο Capital.gr ότι “η εισηγμένη ουδέποτε έχει καταφέρει να συνομιλήσει απευθείας με τη διοίκηση του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης”. Όπως, μάλιστα, σημειώνουν, τα όποια αιτήματα της Βιοτέρ μεταβιβάζονται στο ΕΜΣΤ διαμέσου της “Ελληνοτεχνική” που έχει οριστεί ως η Επιβλέπουσα Αρχή του έργου.
 
Σύμφωνα, πάντοτε με τις ίδιες πηγές, δεν θα έπρεπε να ανιχνευθεί αμίαντος στη συνολική επιφάνεια του κτηρίου, κατά την εκτέλεση των κατασκευαστικών εργασιών. Κι αυτό επειδή “πριν εκδοθεί η οικοδομική άδεια, οι μελετητές του έργου όφειλαν να έχουν διερευνήσει εάν η επιφάνεια του κτηρίου περιέχει αμίαντο”.  
 
Όπως επισημαίνεται, οι μελέτες που έχουν εκπονηθεί είναι τεχνικά ανεφάρμοστες, ενώ αυξάνουν και το κόστος του έργου, με την κατασκευαστική να έχει διατυπώσει καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναφορικά με την εγκυρότητα των μελετών. “Για παράδειγμα, οι δύο όψεις του κτηρίου προς Συγγρού και Φραντζή, ενώ έχουν κριθεί διατηρητέες, σύμφωνα με τις μελέτες έπρεπε να υποβληθούν σε τοπικές καθαιρέσεις. Όπως γίνεται κατανοητό κάτι τέτοιο ήταν ανεφάρμοστο και τελικά δεν πραγματοποιήθηκε” εξηγούν.
 
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η εταιρεία ζητά να τοποθετηθεί επιβλέπουσα εταιρεία που “θα χαίρει της αξιοπιστίας του δημοσίου”, ενώ από τα 4 εκατ. ευρώ που έχει μέχρι σήμερα δαπανήσει, έχει εισπράξει περίπου 2,2 εκατ. ευρώ.
 
Όσον αφορά την κήρυξη της εισηγμένης ως έκπτωτης, οι προσκείμενες στην εταιρεία πηγές επισημαίνουν ότι η διοίκηση του Μουσείου απέστειλε στη Βιοτέρ ειδική πρόσκληση, η οποία αποτελεί “προοίμιο της κήρυξης ως έκπτωτης και βάσει αυτής θα πραγματοποιηθούν άμεσα ορισμένα έργα για να προχωρήσει το έργο”.
 
Όλα δείχνουν ότι η οριστική μετακόμιση του ΕΜΣΤ στο κτήριο Φιξ θα τύχει   σημαντικής καθυστέρησης, “ακολουθώντας” τα χνάρια σχεδόν του συνόλου των επενδύσεων που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι στιγμής στην ελληνική επικράτεια. Σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, σήμερα η κατασκευή των εγκαταστάσεων του νέου μουσείου θα έπρεπε να βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, ενώ η σύμβαση μεταξύ της μειοδότριας τεχνικής εταιρείας ΒΙΟΤΕΡ και του Υπουργείου Πολιτισμού υπεγράφη τον Ιούνιο του 2007.
 
Εννέα χρόνια...φαγούρας
 
Η “διένεξη” αυτή μεταξύ ΒΙΟΤΕΡ και ΕΜΣΤ δεν αποτελεί παρά ακόμη ένα κεφάλαιο της μέχρι σήμερα προβληματικής πορείας του Φιξ.
 
Έτσι, κατόπιν διαφωνιών για το εάν θα πρέπει το Νέο Μουσείο να εγκατασταθεί στις εγκαταστάσεις του πρώην εργοστασίου ζυθοποιίας, το 2000 αποφασίστηκε το Μουσείο να εγκατασταθεί προσωρινά στο Φιξ.
 
Δύο χρόνια αργότερα προκηρύσσεται αρχιτεκτονικός διαγωνισμός για την ανάθεση της εκπόνησης της μελέτης του Μουσείου, ενώ τον Οκτώβριο του 2005 υποβάλλεται διεθνής διαγωνισμός για την ανάδειξη εργολάβου.
 
Στο πρώτο στάδιο του διαγωνισμού 15 επιχειρήσεις καταθέτουν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος (ΕΚΤΕΡ, ΑΚΤΩΡ, J&P Άβαξ, Έδραση Χ.Ψαλλίδας, ΒΙΟΤΕΡ, Έντεχνος, ΕΡΕΤΒΟ, ΕΛΤΕΡ, Μοχλός, ΙΝΤΡΑΚΑΤ, ΑΘηνά, Αναστηλωτική, Μηχανική, Γαντζούλας, ΤΕΡΝΑ).
 
Στο δεύτερο στάδιο του διαγωνισμού (Ιανουάριος 2006) προκρίνονται να συμμετάσχουν 10 τεχνικές (ΑΚΤΩΡ, J&P Άβαξ, Έδραση Χ.Ψαλλίδας, ΒΙΟΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ, Αθηνά, Αναστηλωτική, Μηχανική, ΤΕΡΝΑ, ΕΚΤΕΡ), με την εταιρεία Έντεχνος να έχει υποβάλλει αίτηση ασφαλιστικών μέτρων-η οποία απορρίπτεται- αναφορικά με τον αποκλεισμό της από την περαιτέρω διαδικασία του διαγωνισμού.
 
Τον Μάιο του 2006, υποβάλλονται οικονομικές προσφορές από εννέα κατασκευαστικές (ΑΚΤΩΡ, ΕΚΤΕΡ, ΒΙΟΤΕΡ, Αθηνά, Αναστηλωτική, Μηχανική, ΕΡΕΤΒΟ, Έδραση Χ.Ψαλλίδας, ΤΕΡΝΑ) και ένα μήνα αργότερα ανακηρύσσεται προσωρινός μειοδότης του διαγωνισμού η Βιοτέρ.
 
Συνεχίζοντας, τον χορό τον δικαστικών προσφυγών, η Άκτωρ που αποτελεί την τρίτη προσωρινά μειοδότρια εταιρεία καταθέτει αίτηση ασφαλιστικών μέτρων -η οποία απορρίπτεται με δικαστική απόφαση- κατά της ανακήρυξης της Βιοτέρ ως μειοδότριας του έργου. Το φθινόπωρο του 2006 η θυγατρική του Ελλάκτωρ καταθέτει καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σχετικά με τη διαγωνιστική διαδικασία για την ανάθεση της εκτέλεσης του έργου.
 
Τον Μάιο, όμως, του 2007, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διατυπώνοντας την απόφασή της επί της καταγγελίας της Άκτωρ, αναφέρει ότι οι υπηρεσίες της δε διαθέτουν επαρκή στοιχεία που να καταδεικνύουν παραβίαση του κοινοτικού δικαίου περί δημοσίων συμβάσεων. Ένα μήνα αργότερα, αισίως σε ειδική τελετή παρουσία του τότε υπουργού Πολιτισμού, κ. Γ. Βουλγαράκη υπογράφεται η σύμβαση.
 
dimitris.delevegos@capital.gr