ΟΛΠ: Στην τελική ευθεία η επένδυση ύψους 160 εκατ. ευρώ
Δευτέρα, 20-Ιουλ-2009 10:16
Του Κώστα Νάνου
Στην τελική ευθεία εισέρχεται η στρατηγική επένδυση του ΟΛΠ στον προβλήτα Ι ύψους 160 εκατ. ευρώ, καθώς στόχος του οργανισμού είναι να διαθέτει το στρατηγικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι των άλλων λιμανιών της Μεσογείου με την έξοδο από τη κρίση.
Στα τέλη μάλιστα του περασμένου μήνα υπεγράφη η δανειακή σύμβαση μεταξύ του ΟΛΠ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων που αφορά τη συμπληρωματική χρηματοδότηση για την κατασκευή του έργου επέκτασης και αναβάθμισης εξοπλισμού του προβλήτα Ι στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων του οργανισμού. Το ποσόν του συμπληρωματικού δανείου ανέρχεται σε 55 εκατ. ευρώ με 20ετή διάρκεια αποπληρωμής από την εκταμίευση και πενταετή περίοδο χάριτος.
Το υπό εξέλιξη έργο του προβλήτα Ι στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων χρηματοδοτείται κατά 50% από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, 25% είτε με χρηματοδοτική μίσθωση, είτε άλλο προσφορότερο τρόπο και 25% από ίδια κεφάλαια. Η ολοκλήρωση του έργου προγραμματίζεται στο τέλος του α΄ τετραμήνου 2010, την δε εκμετάλλευση και λειτουργία του θα έχει η ΟΛΠ.
Η διοίκηση του Οργανισμού διαβλέποντας τις νέες συνθήκες και τον εντεινόμενο λιμενικό ανταγωνισμό άναψε το "πράσινο φως" για την υλοποίηση του συγκεκριμένου επενδυτικού σχεδίου για το ΣΕΜΠΟ, το οποίο αφορά την επέκταση του προβλήτα Ι και την εγκατάσταση προηγμένου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού φορτοεκφόρτωσης και στοιβασίας, που να δέχεται πλοία της τελευταίας γενιάς, δηλαδή άνω των 10.000 εμπορευματοκιβωτίων (teu).
Κατά το υπόλοιπο μέρος, το επενδυτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα εκβάθυνσης του επιβατικού λιμένα, αναβάθμισης πληροφοριακού συστήματος και υποδομών και ανανέωσης υφιστάμενου εξοπλισμού, η χρηματοδότηση των οποίων προβλέπεται με ίδια κεφάλαια.
Η δυναμικότητα του ανέρχεται σε τουλάχιστον 1,1 εκατ. teu που επαρκεί όχι μόνο για την εξυπηρέτηση του συνόλου του εγχωρίου φορτίου, αλλά ταυτόχρονα επιτρέπει σύμβαση για φορτίο μεταφόρτωσης περίπου 400.000 teu.
Εκτίμηση της διοίκησης του ΟΛΠ είναι ότι από τον Απρίλιο του 2009, οπότε και έπαψαν οι κινητοποιήσεις του προσωπικού, το μεγαλύτερο μέρος του εγχώριου φορτίου που είχε προορισμό τον Πειραιά έχει ήδη επανακάμψει στο λιμάνι τόσο από ελληνικά όσο και από αλλοδαπά λιμάνια. Όμως, το φορτίο μεταφόρτωσης, που ούτως ή άλλως είναι περιορισμένο λόγω της διεθνούς αρνητικής συγκυρίας, δεν έχει επανακάμψει και έχει ωφελήσει τους ανταγωνιστές του ΟΛΠ στις γειτονικές χώρες όπως η Ιταλία, η Τουρκία και η Αίγυπτος.
Στον οργανισμό θεωρούν ότι σταδιακά και παράλληλα με την ανάκαμψη της διεθνούς οικονομίας ο Πειραιάς μπορεί να αυξάνει σταδιακά την κίνησή του σε φορτίο μεταφόρτωσης.