Η πτώση του τουρισμού πλήττει και τις ενοικιάσεις οχημάτων
Τετάρτη, 08-Ιουλ-2009 10:13
Του Φώτη Φωτεινού
Σε περικοπές εποχικού προσωπικού και στόλου οχημάτων προχωρούν γνωστές εταιρείες ενοικιάσεως αυτοκινήτου.
Ενδεικτικό είναι ότι η Hertz – Autohellas, το εφετινό καλοκαίρι, αποφάσισε να μειώσει το στόλο κατά 600 οχήματα στο τομέα του «rent a car».
Τη τρέχουσα περίοδο, η ηγέτιδα εταιρεία στο χώρο των βραχυχρόνιων μισθώσεων («rent a car») μείωσε το στόλο της στα 5.500 αυτοκίνητα, έναντι 6.100 πέρυσι.
Παράλληλα, προχώρησε σε ελάττωση του εποχικού προσωπικού της, κάτι άλλωστε που έπραξε και η Sixt, η οποία απασχολεί 100 άτομα λιγότερα από πέρυσι.
Όπως και η Autohellas, έτσι και η Sixt διαθέτει -αυτό το καλοκαίρι- 400 ως 500 αυτοκίνητα λιγότερα από πέρυσι στις βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Αντίθετα, «αντιστάσεις» δείχνει να επιδεικνύει η Πειραιώς Best Leasing (AVIS), η οποία διατηρεί σχεδόν τον ίδιο στόλο οχημάτων με πέρυσι.
Ωστόσο, το μεγάλο πρόβλημα όλων των παραπάνω εταιρειών δεν έχει να κάνει με τη μείωση της τουριστικής κίνησης, αλλά με το σοβαρότατο πλήγμα που υπέστη η αγορά του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Για να «βγάλουν τα σπασμένα», αρκετές εταιρείες προχωρούν σε «γενναία» αύξηση των τιμών ενοικίασης αυτοκινήτου το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου ως και 25-40%.
Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει στην Ισπανία και την Πορτογαλία. Πέρυσι ένα αυτοκίνητο δινόταν σε ένα τουριστικό πρακτορείο - για εφτά ημέρες - έναντι 80 ευρώ, σήμερα δίδεται 270-280 ευρώ στις χώρες αυτές.
«Τα πράγματα είναι άσχημα, όχι τραγικά», δηλώνουν στελέχη της αγοράς
«Τα πράγματα είναι άσχημα, αλλά όχι τραγικά», σχολίασε στο Capital.gr o κ. Δημήτρης Μαγγιώρος, εκπροσωπώντας το Σύνδεσμο Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτου.
«Τα στοιχεία του ΣΕΤΕ κάνουν λόγο για μείωση στις αφίξεις της τάξης του 10%. Ίσως λίγο πιο κάτω, δηλαδή κοντά στο 8%, να κινηθεί η κάμψη στο τζίρο της αγοράς μας.
Το ζητούμενο είναι ότι αυτοί που θα έρθουν, θα έρθουν με λιγότερα χρήματα, περιορίζοντας τις διανυκτερεύσεις και τις εκδρομές», συμπληρώνει ο κ. Μαγγιώρος, δίνοντας ένα στίγμα της αγοράς «rent a car» για το εφετινό καλοκαίρι.
«Σε εμάς, το πρώτο εξάμηνο έτρεξε με μείωση του τζίρου κοντά στο 8%, στο τομέα του rent a car», σημειώνει ο κ. Ιωάννης Μίσιας, υπεύθυνος marketing της Sixt.
«Ο Ιούνης δεν πήγε και άσχημα. Ωστόσο, τα μηνύματα δεν είναι καλά για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο. Ίσως αναστραφεί το κλίμα με τις κρατήσεις της τελευταίας στιγμής», υπογραμμίζει ο εκπρόσωπος της Sixt.
Στην «άναρχη» αγορά του «rent a car» δραστηριοποιούνται 2.200 εταιρείες, διαθέτοντας 60.000 αυτοκίνητα συνολικά.
Πέρα από τις γνωστές του χώρου (Hertz - AutoHellas, Avis – Best Leasing, Sixt, Budget), οι οποίες υπολογίζεται ότι κατέχουν το 35-40% της αγοράς, όλες οι υπόλοιπες εταιρείες, κυρίως σε νησιά, διαθέτουν μικρό στόλο οχημάτων.
Τα τελευταία χρόνια ο τομέας της βραχυχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων, το γνωστό «rent a car», παρουσιάζει σχετική σταθερότητα, η οποία ωστόσο θα γνωρίσει καθοδική πορεία από εφέτος.
Έντονη ανησυχία για τα μεταχειρισμένα που μένουν απούλητα
Αντίθετα, με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, οι οποίες έχουν φτάσει στην «ωρίμανσή» τους και δεν ενέχουν μεγάλα περιθώρια κέρδους, ο τομέας της μακροχρόνιας μίσθωσης αναπτύσσεται με σημαντικούς ρυθμούς (10%).
Αυτό οφείλεται, αφενός στην αύξηση της ζήτησης, λόγω των φορολογικών κινήτρων που θεσπίστηκαν και αφετέρου στις θετικές προοπτικές που επικρατούν στο συγκεκριμένο τομέα, λόγω της συνεχούς βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών, καθώς και των περιθωρίων ανάπτυξης που υπάρχουν σε σχέση με το εξωτερικό.
Παρόλα ταύτα, οι εταιρείες (υπολογίζονται σε 60 στον εν λόγω κλάδο, με 130.000 αυτοκίνητα) απειλούνται πλέον, ολοένα και περισσότερο, από την αδυναμία πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Ενδεικτικό είναι ότι η Hertz – Autohellas, η οποία πούλησε πέρυσι περί τα 6,5 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, εφέτος υπολογίζει ότι θα πουλήσει κοντά στα 5-5,5 χιλιάδες.
Αντίστοιχα, η Avis, η οποία πούλησε πέρυσι 7,5 μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, εφέτος υπολογίζει ότι θα πουλήσει ως 4,5-5 χιλιάδες, καθώς αρκετοί πελάτες της επέκτειναν τα συμβόλαιά τους για ακόμη ένα χρόνο.