Η γρίπη Α "ανάσα" για τις ιχθυοκαλλιέργειες
Τρίτη, 05-Μαϊ-2009 09:55
Του Νίκου Χρυσικόπουλου
Τα νέα δεδομένα όπως διαμορφώνονται στην αγορά τροφίμων λόγω της γρίππς Α – γνωστότερη ως γρίπη των χοίρων – επιθυμούν να αξιοποιήσουν οι εταιρείες ιχθυοκαλλιέργειας. Η νέα γρίπη – αν και δεν υπάρχει κίνδυνος από την κατανάλωση χοιρινού - έχει οδηγήσει διεθνώς σημαντική μερίδα καταναλωτών, πέραν των υπόλοιπων επιλογών, και προς τα… θαλασσινά. Στην ελληνική αγορά όπου έχει μειωθεί αισθητά η υπερπαραγωγή των προηγούμενων μηνών, ήδη οι retailers έχουν αποστείλει στις εταιρείες ιχθυοκαλλιεργειών μεγαλύτερες παραγγελίες, προσφέροντας μάλιστα καλύτερες τιμές σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.
Τους τελευταίους δύο μήνες η τιμή της τσιπούρας είχε διολισθήσει στα 3,20 ευρώ, εν συνεχεία υπήρξε μια μικρή ανάκαμψη με την τιμή να σταθεροποιείται στα 3,80 ευρώ. Τις τελευταίες ημέρες καταγράφεται νέα άνοδος προς τα 4 ευρώ και φαίνεται ότι την εβδομάδα που ακολουθεί θα υπάρξει κίνηση της τιμής προς τα 4,50 ευρώ. Στα επίπεδα αυτά κυμαίνονταν μέχρι πριν από λίγες ημέρες και η τιμή στο λαβράκι, όμως παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως ήδη εκδηλώνονται τάσεις ανόδου.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Νηρέας μιλώντας στο Capital.gr αναφέρει πως παρά τους λανθασμένους χειρισμούς του παρελθόντος, οι προοπτικές του κλάδου παραμένουν μεγάλες. «Πιστεύω πως οι επόμενοι μήνες θα είναι πολύ θετικοί για την αγορά των ιχθυοκαλλιεργειών και είναι ευκαιρία για τις εταιρείες του κλάδου μας όχι μόνο να ανακάμψουν αλλά να ενισχύσουν τη θέση τους στη παγκόσμια βιομηχανία τροφίμων», αναφέρει.
Αιχμή των επόμενων κινήσεων της εταιρείας θα αποτελέσει η υλοποίηση της συμφωνίας με τη Tradimar – θυγατρική εταιρεία του ομίλου STEF-TFE που εξειδικεύεται στη παροχή υπηρεσιών logistics για θαλασσινά – η οποία θεωρείται από τη διοίκηση του Νηρέα ως «στρατηγικής συμμαχίας προκειμένου τα προϊόντα μας να αποκτήσουν ισχυρή παρουσία στις μεγάλες διεθνείς αγορές». Μέσω της συνεργασίας με τη Tradimar, η εισηγμένη θα εισέλθει με θυγατρικές της σε μεγάλες αγορές όπως της Ιταλίας, Ισπανίας, Γαλλίας και Αγγλίας, έχοντας εξασφαλίσει χώρους (άρα δεν απαιτούνται δαπάνες σε πάγια) και τεχνογνωσία σε επίπεδο logistics.
Παράλληλα, σε πρώτο στάδιο η ελληνική εταιρεία θα εισέλθει με απευθείας γραμμή τόσο στις χώρες της Β. Αφρικής όπου υπάρχει μεγάλη κατανάλωση σε ψαρικά όσο και σε αυτές της Ευρώπης. Η Tradimar έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή ένα κέντρο εφοδιασμού στο Μιλάνο που καλύπτει την αποθήκευση και τη διανομή των προϊόντων της «Νηρεύς» στην Ιταλία. Η τοπική εταιρεία θα είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία στην ιταλική αγορά, όπου τα προϊόντα θα αποθηκεύονται στη πλατφόρμα του Μιλάνου για παράδοση σε ολόκληρη τη χώρα. Υπολογίζεται πως το 2009, η ιταλική πλατφόρμα θα χειριστεί 3.000 τόνους νωπών ψαριών (λαβράκια και τσιπούρα).
«Το όφελος από την συμφωνία δεν είναι ότι απλώς δημιουργήθηκε ένα διακοματιστικό κέντρο στην Ιταλία αλλά ότι συνεργαζόμαστε με έναν όμιλο που διαθέτει τεράστια εμπειρία σε logistics, κάτι που μας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργούμε πλατφόρμες με προϊόντα που βρίσκονται σε πρώτη ζήτηση και να συνδυάζουμε την εμπορία με τη προμήθεια. Για παράδειγμα, όταν στέλνουμε μια πατρίδα για την αγορά της Β. Αφρικής, έχουμε την ευχέρεια να παραλαμβάνουμε από εκεί προϊόντα που θα καλύψουν τις ανάγκες των δικών μας πελατών», επισημαίνει ο κ. Μπελλές.
Η εταιρεία σχεδιάζει την ολοκλήρωση συμφωνιών με άλλες εταιρείες του κλάδου, ώστε να αποκτήσει διασπορά ειδών, τα προϊόντα των οποίων θα περνούν από το δίκτυο διανομής της Νηρεύς και τα κέντρα logistics της Tradimar. Για τη φετινή χρονιά, επίσης, πρωταρχικός στόχος της διοίκησης της εταιρείας είναι η ενίσχυση του ισολογισμού και των ταμιακών ροών, με τη βελτίωση του κόστους από τη συγκέντρωση των μονάδων σε μεγάλα πλήρως καθετοποιημένα ιχθυοπαραγωγικά πάρκα, τη μείωση των αναλώσεων των ιχθυοτροφών και τον περιορισμό των δαπανών διαχείρισης.
Τα νέα δεδομένα όπως διαμορφώνονται στην αγορά τροφίμων λόγω της γρίππς Α – γνωστότερη ως γρίπη των χοίρων – επιθυμούν να αξιοποιήσουν οι εταιρείες ιχθυοκαλλιέργειας. Η νέα γρίπη – αν και δεν υπάρχει κίνδυνος από την κατανάλωση χοιρινού - έχει οδηγήσει διεθνώς σημαντική μερίδα καταναλωτών, πέραν των υπόλοιπων επιλογών, και προς τα… θαλασσινά. Στην ελληνική αγορά όπου έχει μειωθεί αισθητά η υπερπαραγωγή των προηγούμενων μηνών, ήδη οι retailers έχουν αποστείλει στις εταιρείες ιχθυοκαλλιεργειών μεγαλύτερες παραγγελίες, προσφέροντας μάλιστα καλύτερες τιμές σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.
Τους τελευταίους δύο μήνες η τιμή της τσιπούρας είχε διολισθήσει στα 3,20 ευρώ, εν συνεχεία υπήρξε μια μικρή ανάκαμψη με την τιμή να σταθεροποιείται στα 3,80 ευρώ. Τις τελευταίες ημέρες καταγράφεται νέα άνοδος προς τα 4 ευρώ και φαίνεται ότι την εβδομάδα που ακολουθεί θα υπάρξει κίνηση της τιμής προς τα 4,50 ευρώ. Στα επίπεδα αυτά κυμαίνονταν μέχρι πριν από λίγες ημέρες και η τιμή στο λαβράκι, όμως παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως ήδη εκδηλώνονται τάσεις ανόδου.
Αιχμή των επόμενων κινήσεων της εταιρείας θα αποτελέσει η υλοποίηση της συμφωνίας με τη Tradimar – θυγατρική εταιρεία του ομίλου STEF-TFE που εξειδικεύεται στη παροχή υπηρεσιών logistics για θαλασσινά – η οποία θεωρείται από τη διοίκηση του Νηρέα ως «στρατηγικής συμμαχίας προκειμένου τα προϊόντα μας να αποκτήσουν ισχυρή παρουσία στις μεγάλες διεθνείς αγορές». Μέσω της συνεργασίας με τη Tradimar, η εισηγμένη θα εισέλθει με θυγατρικές της σε μεγάλες αγορές όπως της Ιταλίας, Ισπανίας, Γαλλίας και Αγγλίας, έχοντας εξασφαλίσει χώρους (άρα δεν απαιτούνται δαπάνες σε πάγια) και τεχνογνωσία σε επίπεδο logistics.
Παράλληλα, σε πρώτο στάδιο η ελληνική εταιρεία θα εισέλθει με απευθείας γραμμή τόσο στις χώρες της Β. Αφρικής όπου υπάρχει μεγάλη κατανάλωση σε ψαρικά όσο και σε αυτές της Ευρώπης. Η Tradimar έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή ένα κέντρο εφοδιασμού στο Μιλάνο που καλύπτει την αποθήκευση και τη διανομή των προϊόντων της «Νηρεύς» στην Ιταλία. Η τοπική εταιρεία θα είναι υπεύθυνη για τη λειτουργία στην ιταλική αγορά, όπου τα προϊόντα θα αποθηκεύονται στη πλατφόρμα του Μιλάνου για παράδοση σε ολόκληρη τη χώρα. Υπολογίζεται πως το 2009, η ιταλική πλατφόρμα θα χειριστεί 3.000 τόνους νωπών ψαριών (λαβράκια και τσιπούρα).
«Το όφελος από την συμφωνία δεν είναι ότι απλώς δημιουργήθηκε ένα διακοματιστικό κέντρο στην Ιταλία αλλά ότι συνεργαζόμαστε με έναν όμιλο που διαθέτει τεράστια εμπειρία σε logistics, κάτι που μας δίνει τη δυνατότητα να δημιουργούμε πλατφόρμες με προϊόντα που βρίσκονται σε πρώτη ζήτηση και να συνδυάζουμε την εμπορία με τη προμήθεια. Για παράδειγμα, όταν στέλνουμε μια πατρίδα για την αγορά της Β. Αφρικής, έχουμε την ευχέρεια να παραλαμβάνουμε από εκεί προϊόντα που θα καλύψουν τις ανάγκες των δικών μας πελατών», επισημαίνει ο κ. Μπελλές.
Η εταιρεία σχεδιάζει την ολοκλήρωση συμφωνιών με άλλες εταιρείες του κλάδου, ώστε να αποκτήσει διασπορά ειδών, τα προϊόντα των οποίων θα περνούν από το δίκτυο διανομής της Νηρεύς και τα κέντρα logistics της Tradimar. Για τη φετινή χρονιά, επίσης, πρωταρχικός στόχος της διοίκησης της εταιρείας είναι η ενίσχυση του ισολογισμού και των ταμιακών ροών, με τη βελτίωση του κόστους από τη συγκέντρωση των μονάδων σε μεγάλα πλήρως καθετοποιημένα ιχθυοπαραγωγικά πάρκα, τη μείωση των αναλώσεων των ιχθυοτροφών και τον περιορισμό των δαπανών διαχείρισης.