Σε... κινούμενη άμμο οι "μικροί" των κατασκευών
Πέμπτη, 02-Απρ-2009 00:48
Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Την μελανή εικόνα που εμφανίζει πληθώρα κατασκευαστικών εταιρειών αποκαλύπτουν τα αποτελέσματα της χρήσης του 2008 που για τους αναλυτές προμηνύουν ακόμη δυσκολότερες ημέρες για το κλάδο. Σχεδόν για τις μισές εταιρείες του χώρου, τα περιθώρια κέρδους είναι αρνητικά, κατά 30% αυξήθηκαν οι δανειακές υποχρεώσεις μικρών και μεγάλων κατασκευαστών, ενώ αναλυτές της αγοράς χαρακτηρίζουν «πρωτοφανή», σε σύγκριση με πέρυσι, την πτώση της κερδοφορίας των εισηγμένων.
Συγκεκριμένα, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Πήγασος ΑΧΕΠΕΥ, αρνητικό περιθώριο κέρδους (EBITDA) εμφανίζουν οι τεχνικές εταιρείες Προοδευτική (-163,5%), ΑΕΓΕΚ (-64,5%), Έδραση (-6,5%), Δομική Κρήτης (-6,1%), η θυγατρική του ομίλου J&P Άβαξ, Αθηνά (-3,8%) και η ΑΤΤΙ-ΚΑΤ (-2,2%). Από τις συνολικά 15 εταιρείες, περιθώρια κάτω του 5,0% παρουσιάζουν πέντε κατασκευαστικές, οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (3,4%), η θυγατρική της Μηχανικής, Μοχλός (2,5%), η J&P Άβαξ (2,1%), η ΒΙΟΤΕΡ (0,7%) και ο κατασκευαστικός βραχίονας της Ιntracom, Ιntrakat (0,2%).
Υψηλότερα περιθώρια κερδοφορίας παρουσιάζουν μόλις τέσσερις κατασκευαστικές, οι Μηχανική (9,5%), Κλουκίνας – Λάππας (9,1%), ΕΚΤΕΡ (8,8%) και Ελλάκτωρ (5,0%). Σύμφωνα την Πήγασος Χρηματιστηριακή ΑΕΠΕΥ, το συνολικό καθαρό περιθώριο κέρδους των ομίλων παρουσιάζει μείωση 502 μονάδων βάσης, στο 1,0% έναντι 6,1% το 2007.
Σε κλαδικό επίπεδο οι δανειακές υποχρεώσεις τόσο των ισχυρών όσο και των μικρότερων ομίλων αυξήθηκαν κατά 30%. Σύμφωνα με τις δημοσιοποιημένες λογιστικές καταστάσεις, κατά τη χρήση του 2008, το σύνολο των δανειακών υποχρεώσεων αυξήθηκε για την Ελλάκτωρ στα 2,7 δισ. ευρώ (από 1,9 δισ. ευρώ), για την J&P Άβαξ στο 1 δισ. ευρώ (από 706 εκατ. ευρώ), για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο 1,2 δισ. ευρώ (από 699 εκατ. ευρώ) και για την τέταρτη μεγάλη κατασκευαστική, τη Μηχανική στα 364 εκατ. ευρώ (από 248 εκατ. ευρώ).
Την μελανή εικόνα που εμφανίζει πληθώρα κατασκευαστικών εταιρειών αποκαλύπτουν τα αποτελέσματα της χρήσης του 2008 που για τους αναλυτές προμηνύουν ακόμη δυσκολότερες ημέρες για το κλάδο. Σχεδόν για τις μισές εταιρείες του χώρου, τα περιθώρια κέρδους είναι αρνητικά, κατά 30% αυξήθηκαν οι δανειακές υποχρεώσεις μικρών και μεγάλων κατασκευαστών, ενώ αναλυτές της αγοράς χαρακτηρίζουν «πρωτοφανή», σε σύγκριση με πέρυσι, την πτώση της κερδοφορίας των εισηγμένων.
Συγκεκριμένα, όπως δείχνουν τα στοιχεία της Πήγασος ΑΧΕΠΕΥ, αρνητικό περιθώριο κέρδους (EBITDA) εμφανίζουν οι τεχνικές εταιρείες Προοδευτική (-163,5%), ΑΕΓΕΚ (-64,5%), Έδραση (-6,5%), Δομική Κρήτης (-6,1%), η θυγατρική του ομίλου J&P Άβαξ, Αθηνά (-3,8%) και η ΑΤΤΙ-ΚΑΤ (-2,2%). Από τις συνολικά 15 εταιρείες, περιθώρια κάτω του 5,0% παρουσιάζουν πέντε κατασκευαστικές, οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (3,4%), η θυγατρική της Μηχανικής, Μοχλός (2,5%), η J&P Άβαξ (2,1%), η ΒΙΟΤΕΡ (0,7%) και ο κατασκευαστικός βραχίονας της Ιntracom, Ιntrakat (0,2%).
Υψηλότερα περιθώρια κερδοφορίας παρουσιάζουν μόλις τέσσερις κατασκευαστικές, οι Μηχανική (9,5%), Κλουκίνας – Λάππας (9,1%), ΕΚΤΕΡ (8,8%) και Ελλάκτωρ (5,0%). Σύμφωνα την Πήγασος Χρηματιστηριακή ΑΕΠΕΥ, το συνολικό καθαρό περιθώριο κέρδους των ομίλων παρουσιάζει μείωση 502 μονάδων βάσης, στο 1,0% έναντι 6,1% το 2007.
Σε κλαδικό επίπεδο οι δανειακές υποχρεώσεις τόσο των ισχυρών όσο και των μικρότερων ομίλων αυξήθηκαν κατά 30%. Σύμφωνα με τις δημοσιοποιημένες λογιστικές καταστάσεις, κατά τη χρήση του 2008, το σύνολο των δανειακών υποχρεώσεων αυξήθηκε για την Ελλάκτωρ στα 2,7 δισ. ευρώ (από 1,9 δισ. ευρώ), για την J&P Άβαξ στο 1 δισ. ευρώ (από 706 εκατ. ευρώ), για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο 1,2 δισ. ευρώ (από 699 εκατ. ευρώ) και για την τέταρτη μεγάλη κατασκευαστική, τη Μηχανική στα 364 εκατ. ευρώ (από 248 εκατ. ευρώ).
Σε σύγκριση με τη χρήση του 2007, η κερδοφορία των τεσσάρων μεγαλύτερων του κλάδου υποχώρησε αισθητά, ήτοι κατά 27% για την Ελλάκτωρ, κατά 17,2% για τη J&P Άβαξ, κατά 37% για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και κατά 53,4% για τη Μηχανική. Τα κέρδη μετά φόρων του κλάδου υποχώρησαν στα 53,3 εκατ. ευρώ, έναντι 221,4 εκατ. ευρώ πέρυσι, σημειώνοντας πτώση 75,9%, ενώ καμία εταιρεία, πλην της Μοχλός δεν παρουσίασε αύξηση της κερδοφορίας της. Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Πήγασος, στα περυσινά αποτελέσματα συμπεριλαμβάνονταν υπεραξίες από αναπροσαρμογές της εύλογης αξίας των ακινήτων τους, καθώς και από πωλήσεις συμμετοχών και παγίων που δεν επαναλήφθηκαν φέτος.
Παράλληλα, σύμφωνα με την ΑΧΕ, αν και παραμένει ισχυρό το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εταιρειών του κλάδου, δεν διασφαλίζονται απόλυτα τα μελλοντικά τους κέρδη. Κι αυτό επειδή οι επιχειρηματικές δραστηριότητες 3-4 δισ. ευρώ στις χώρες των Βαλκανίων (το 30%-40% του συνολικού ανεκτέλεστου προέρχεται από το εξωτερικό) δημιουργούν νέες ανησυχίες, αφού οι προσδοκίες αμφισβητούνται, εξαιτίας των δυσχερών οικονομικών συνθηκών.
Σύμφωνα με την Πήγασος, η Μηχανική είναι πρωταθλήτρια του κλάδου, ως προς την μερισματική απόδοση, η οποία διαμορφώνεται στο 7,56%, ενώ η Ελλάκτωρ εμφανίζει καλύτερες επιδόσεις, σε επίπεδο δ’ τριμήνου του 2008, καταγράφοντας αύξηση της κερδοφορίας κατά 5,1%.
Ωστόσο, "Γολγοθά" για τις μικρότερες τεχνικές εταιρείες του κλάδου αποτελεί η έλλειψη δημοπρατούμενων έργων και ο υπέρογκος δανεισμός. Ως αποτέλεσμα, η εύρεση στρατηγικού επενδυτή καθίσταται αδύνατη, και η βιωσιμότητά τους βρίσκεται σε κινούμενη άμμο.