"Παγώνουν" οι πωλήσεις σε ηλεκτρικά – ηλεκτρονικά είδη

Δευτέρα, 09-Φεβ-2009 01:26

Των Μαρίνα Πρωτονοταρίου – Φώτη Φωτεινού
 
Υποχώρηση του τζίρου σε διψήφια ποσοστά, περικοπές ή και ματαιώσεις σε επενδυτικά σχέδια, αλλά και διαρκής πόλεμος τιμών ώστε όσο το δυνατόν να μην υπάρξουν απώλειες σε μερίδιο αγοράς συνθέτουν τη σημερινή εικόνα στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών που έπειτα από μια μακρά περίοδο ανάπτυξης έχει κατεβάσει «αισθητά» ταχύτητες. 

Μετά την ξέφρενη «κούρσα» ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών της αγοράς που συνδυάστηκε με τη δημιουργία νέων μεγάλων καταστημάτων (mega-stores), διαρκείς επενδύσεις και επιθετική εμπορική πολιτική, η γενικότερη ύφεση στην αγορά, αλλά και η περιστολή των καταναλωτικών δαπανών έχουν επιδράσει αισθητά στην πορεία της πλειονότητας των αλυσίδων, περιορίζοντας τις επιθετικές στρατηγικές των πρωταγωνιστών του κλάδου.

Όπως αναφέρουν στελέχη της αγοράς, το τελευταίο τρίμηνο του 2008 η πτώση του τζίρου στην αγορά ανήλθε στα επίπεδα του -25%, ενώ τον περασμένο Ιανουάριο οι πωλήσεις σταθεροποιήθηκαν στα επίπεδα του Δεκεμβρίου, αρκετά όμως κάτω από τον τζίρο στην αγορά την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Παρά τη μείωση της ζήτησης, οι μεγάλες αλυσίδες δεν δείχνουν να αναθεωρούν την εμπορική στρατηγική τους, αφού ο κίνδυνος να βρεθούν στο «καναβάτσο» σε ενδεχόμενο «γύρισμα» της αγοράς καιροφυλακτεί. Έτσι, με αιχμή του δόρατος την τιμολογιακή τους πολιτική, στοχεύουν αφενός να διατηρήσουν τα κεκτημένα τους στην αγορά και αφετέρου, όπου υπάρχει η δυνατότητα, να αποσπάσουν μερίδιο από τους ανταγωνιστές τους.
 
Όμιλος Dixon΄s (Κωτσόβολος-Electroworld)
 
Την εκτίμηση ότι η αρνητική πορεία της αγοράς που έχει ξεκινήσει από τον Οκτώβριο θα συνεχιστεί τους επόμενους 12-15 μήνες εκφράζει εκπρόσωπος του ομίλου Dixon΄s, υπολογίζοντας μέχρι σήμερα τη μείωση στην κατανάλωση κοντά στο 10%. Οι πωλήσεις της εταιρείας μέχρι σήμερα ενισχύθηκαν από το άνοιγμα νέων καταστημάτων, σε κεντρικά σημεία τα οποία κινούνται ιδιαίτερα ανοδικά, όπως το κατάστημα της Electroworld στη Βουλιαγμένης και το Mega Κωτσόβολος στο Mall. Για το 2009 ο όμιλος στοχεύει να δώσει έμφαση στη σχέση με τον πελάτη και να διατηρήσει το λειτουργικό κόστος σε χαμηλά επίπεδα.

Σήμερα τα καταστήματα του ομίλου είναι 100 από τα οποία τα 71 είναι Κωτσόβολος, τα 22 franchise της αλυσίδας και 7 ακόμη της αλυσίδας Electroworld. Για το 2009 σχεδιάζεται η εφαρμογή ενός συντηριστικού πλάνου ανάπτυξης νέων καταστημάτων, με κύριο λόγο τη δημιουργία σημείων πώλησης της Κωτσόβολος μέσω franchise και επιλεκτικά κάποια Electroworld.

Το μερίδιο του ομίλου DSGi στην ελληνική αγορά αυξάνεται κάθε χρόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία της GFK, και σήμερα διατηρεί την πρώτη θέση έχοντας διπλάσιο μερίδιο από την δεύτερη κατά σειρά αλυσίδα. Στην τριετία ο όμιλος σχεδιάζει τη δημιουργία 20 Electoworld και 50 νέων σημείων Κωτσόβολος μέσω franchise. Οι συνολικές πωλήσεις  της DSGI South-East Europe στην Ελλάδα, για τη χρήση 2007/08 ανήλθαν σε  212,2 εκατομμύρια.
 
Media Markt –Saturn

 
Ο όμιλος Media-Saturn Holding δραστηριοποιείται στην Ελλάδα συνολικά με επτά καταστήματα Media Markt και δύο ακόμη της αλυσίδας Saturn. Οι πωλήσεις του ομίλου το 2008 αναμένονται κοντά στα 200 εκατ. ευρώ, ενώ στρατηγική του για το 2009 είναι να προχωρήσει σε συντηρητική ανάπτυξη της νέας αλυσίδας Saturn που ξεκίνησε  να δραστηριοποιείται στην Ελλάδα στα τέλη του 2008.

Στην ελληνική αγορά η Media Markt εισήλθε το Νοέμβριο του 2005, ανοίγοντας το πρώτο της κατάστημα στην περιοχή του Αμαρουσίου. Κατά τη διάρκεια του 2006, τέσσερα επιπλέον καταστήματα άνοιξαν τις πόρτες τους στη Θεσσαλονίκη, το Φάληρο, το Περιστέρι και  τον Άγ. Ι. Ρέντη. Τον Οκτώβριο του 2007 εγκαινιάστηκε το πρώτο κατάστημα Media Markt στη Λάρισα, ενώ με την προσθήκη του καταστήματος της Αργυρούπολης, το Νοέμβριο του 2007, συμπληρώθηκε ο αριθμός των επτά καταστημάτων που η εταιρία διατηρεί στη χώρα μας.

Η είσοδος της Saturn στην ελληνική αγορά πραγματοποιήθηκε το Σεπτέμβριο του 2008 με τα εγκαίνια του πρώτου της σημείου πώλησης στη Λεωφόρο Συγγρού, το οποίο με συνολική επιφάνεια 9,200 τ.μ. αποτελεί και το μεγαλύτερο κατάστημα της εταιρίας εκτός της Γερμανίας.  Σε σύντομο χρονικό διάστημα, η εταιρία προχώρησε στη λειτουργία του δεύτερου καταστήματος της στη περιοχή του Γέρακα το Νοέμβριο του 2008.
 
Ηλεκτρονική
 
Στόχος της εταιρείας για το 2009 είναι να διατηρήσει το μερίδιό της στο 16% της αγοράς όπως διαμορφώθηκε το 2008, συγκρατώντας παράλληλα το ρυθμό αύξησης νέων καταστημάτων σε όσα έχουν ήδη προαποφασιστεί. Το επενδυτικό πρόγραμμα δημιουργίας νέων καταστημάτων συνεχίζεται -με πιθανές καθυστερήσεις- περιορίζοντας το κόστος τους κατά 20%. Πρόσφατα ξεκίνησε η λειτουργία του δεύτερου καταστήματος της εταιρείας στο Βελιγράδι και το Μάρτιο αναμένεται το τρίτο κατάστημα στη Σερβία, στο Νόβισαντ, και ακόμη ένα κατάστημα στην Πάφο στην Κύπρο. Τα σχέδια για νέα καταστήματα σε Αλβανία και Σκόπια μέχρι τα τέλη του 2009 αναβάλλονται για λίγους μήνες και τοποθετούνται στους πρώτους μήνες του 2010.

Παράλληλα η εταιρεία έχει ξεκινήσει πρόγραμμα περικοπής κόστους,  επανεξετάζοντας από μηδενική βάση μισθώματα, συμβάσεις, συνεργασίες, και έξοδα για διαφήμιση και μάρκετινγκ. Προτεραιότητα για την «Ηλεκτρονική» το 2009 θα είναι η διαχείριση κεφαλαίου κίνησης και ταμειακών ροών και ακολούθως η διατήρηση των πωλήσεων και των κερδών της. Τα πρώτα δείγματα της νέας στρατηγικής αποτυπώνονται ήδη από το πρώτο εξάμηνο κατά το οποίο είχε μείωση πωλήσεων αλλά και μείωση δαπανών σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό.
 
Expert 
 
«Ο τζίρος του 2009 αναμένεται να κυμανθεί στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Η κρίση δείχνει να μην μας έχει επηρεάσει τόσο πολύ. Περιμέναμε χειρότερα», ανέφερε, στο Capital.gr, o γενικός διευθυντής των καταστημάτων Expert, κ. Μανώλης Τσαγκαρίδης.    

«Το 2009 αναμένεται να έχουμε αύξηση στις πωλήσεις προϊόντων ψηφιακής τεχνολογίας και πληροφορικής. Αντίθετα, συγκράτηση θα υπάρξει στα προϊόντα κλιματισμού και στις εντοιχιζόμενες συσκευές, λόγω μείωσης των κατασκευών», επισημαίνει ο κ. Τσαγκαρίδης, δίνοντας ένα στίγμα της αγοράς για το 2009. «Τα περιθώρια κέρδους δεν μειώθηκαν πολύ, καθώς η κρίση μας έπληξε στο τελευταίο δίμηνο του έτους, κυρίως το μήνα Νοέμβριο. O Ιανουάριος δείχνει ότι ήταν ίδιος με πέρυσι», συμπληρώνει ο γενικός διευθυντής των Εxpert.

Τα καταστήματα Εxpert αναμένεται να ανακοινώσουν πωλήσεις ύψους 172 εκατ. ευρώ για το 2008 (πωλήσεις της μητρικής προς τους franchises, αύξηση 2%), ενώ οι πωλήσεις από το δίκτυο των καταστημάτων expert ανήλθαν πέρυσι στα 224 εκατ. ευρώ (αύξηση 4%).

Ανοδικά κινήθηκαν οι πωλήσεις τηλεοράσεων, ενώ σε σταθερά επίπεδα κυμάνθηκαν τα «λευκά προϊόντα», δηλαδή ψυγεία και πλυντήρια. Η μεγάλη αλλαγή επήλθε στα προϊόντα πληροφορικής, καθώς σε αυτόν τον κλάδο (υπολογιστές, εκτυπωτές, αναλώσιμα) η εταιρεία γνώρισε αύξηση πωλήσεων 35%. Ειδικά σε αυτόν τον τομέα, τον τομέα της πληροφορικής και των υπολογιστών έχουν επικεντρώσει την προσοχή τους τα Εxpert, καθώς τόσο τα «λευκά προϊόντα», όσο και οι τηλεοράσεις δεν προσφέρουν πλέον μεγάλα περιθώρια κέρδους. 

e –shop

«Μας έχουν προσεγγίσει καταναλωτές που αναζητούν χαμηλότερες τιμές», δήλωσε, στο Capital.gr, ο γενικός διευθυντής των καταστημάτων e- shop, κ. Απόστολος Αποστολάκης, ερμηνεύοντας –με αυτό τον τρόπο– την αύξηση των πωλήσεων της εταιρείας.

«Το 2008 πουλήθηκαν αρκετά laptop και επιτραπέζιοι υπολογιστές. Ωστόσο, τη μεγαλύτερη αύξηση γνώρισαν οι τηλεοράσεις. Το 2007, οι τηλεοράσεις αντιστοιχούσαν στο 4% του τζίρου. Αντίθετα, το 2008 το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε στο 10%», ανέφερε ο κ. Αποστολάκης. «Ο Ιανουάριος πηγαίνει αρκετά καλά, καθώς εμφανίζεται αύξηση πωλήσεων κατά 35-40%. Η πρόβλεψή μας αναφέρεται σε κύκλο εργασιών ύψους 150 εκατ. ευρώ για το 2009», καταλήγει ο γενικός διευθυντής των e-shop. 

Όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς, τα e – shop παρουσιάζουν ανοδική πορεία, καθώς οι περισσότερες παραγγελίες πραγματοποιούνται μέσω του διαδικτύου, επιτυγχάνοντας χαμηλά λειτουργικά έξοδα, σε συνδυασμό με την κατασκευή πολλών υπολογιστών από το brand των e – shop. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι, το 2008, η εταιρεία συναρμολόγησε και πούλησε 37.700 «δικούς της» υπολογιστές, έναντι 20.500 το 2007.