“Πόλεμος” παιχνιδιών
Παρασκευή, 02-Ιαν-2009 08:33
Συντονισμένος πόλεμος εκτυλίσσεται στην αγορά παιχνιδιού τις ημέρες αυτές με σύνθημα την «ποιότητα», καθώς οι ανταγωνίστριες στη Jumbo αλυσίδες (Μουστάκας, ELC) "ρίχτηκαν στη μάχη" το Δεκέμβριο με συνθήματα όπως «παιχνίδια με καλή καταγωγή» ή «καταστήματα μόνο για παιχνίδια».
Ο φόβος της κρίσης, αλλά και η συνεχής αύξηση των μεριδίων της κυρίαρχης αλυσίδας της αγοράς Jumbo, ενέτεινε τον ανταγωνισμό στον κλάδο λιανικής παιχνιδιών, στον οποίο σταθερά αυξάνουν τα τελευταία χρόνια το μερίδιό τους οι πωλήσεις μέσω μεγάλων σουπερμάρκετ.
Η Jumbo, με συνεχείς επενδύσεις σε νέα μεγάλα καταστήματα και σταθερά υψηλή διαφήμιση, αποτελεί τη μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου και το μερίδιο της στην αγορά λιανικής παιχνιδιών υπολογίζεται στο 35%, ποσοστό πολλαπλάσιο από τα μερίδια των ανταγωνιστών της. Η μεγέθυνση του μεριδίου της Jumbo συντελέστηκε τα τελευταία χρόνια, καθώς η αλυσίδα κινείται με αύξηση άνω του 15% ετησίως, ήτοι πολύ μεγαλύτερη από την αύξηση του συνόλου της αγοράς. Το σύνολο των αλυσίδων καταστημάτων παιχνιδιών εκτιμάται ότι κατέχουν μερίδιο της τάξης του 40-45% στην αγορά, ενώ το 30% των συνολικών πωλήσεων προέρχεται από τα μικρά καταστήματα λιανικής, που είναι διάσπαρτα σε όλη την Ελλάδα. Το υπόλοιπο 25-30% των πωλήσεων στην ελληνική αγορά πραγματοποιείται από τα σουπερμάρκετ.
Η σημερινή μορφή της αγοράς είναι πολύ διαφορετική από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 όταν τα μεμονωμένα καταστήματα αποτελούσαν το μοναδικό κανάλι διάθεσης παιχνιδιών. Η συγκέντρωση των πωλήσεων στις αλυσίδες τα τελευταία χρόνια προήλθε κυρίως λόγω της τιμολογιακής τους πολιτική, της προσφοράς ευρείας ποικιλίας προϊόντων σε μεγάλους χώρους και η εξάπλωση του δικτύου καταστημάτων τους σε ολόκληρη τη χώρα.
Ο συνολικός τζίρος της αγοράς παιχνιδιών στην Ελλάδα υπολογίζεται στα 340 εκατ. ευρώ το χρόνο, από τα οποία τα 200 εκατ. ευρώ πραγματοποιούνται το Δεκέμβριο. Το μεγαλύτερο μέρος της “πίτας” ανήκει στις μεγάλες πολυεθνικές που μέσω των ελληνικών εταιρειών εισαγωγής και εμπορίας έχουν το 75% της αγοράς.
Σύμφωνα με σχετική μελέτη της ICAP, η ανάπτυξη των αλυσίδων αναμένεται να συνεχιστεί και προβλέπεται περαιτέρω αύξηση του βαθμού συγκέντρωσης της αγοράς. Μάλιστα, σημειώνεται ότι ενώ η λιανική αγορά παιχνιδιών εκτιμάται ότι θα παραμείνει σχετικά σταθερή τα προσεχή έτη, οι πωλήσεις των παραδοσιακών παιχνιδιών μέσω των αλυσίδων εκτιμάται ότι θα αυξηθούν την προσεχή διετία, με μέσο ετήσιο ρυθμό περίπου 5%. Να αναφέρουμε ότι οι εκτιμήσεις της αλυσίδας Jumbo κάνουν λόγο για αύξηση πωλήσεων 15% ετησίως.
Οι εισηγμένες του κλάδου
Jumbo
Το δίκτυο του Ομίλου αποτελείται σήμερα από 44 καταστήματα εκ των οποίων τα 41 είναι στην Ελλάδα, τα δύο στην Κύπρο και το ένα στη Βουλγαρία. Κατά τους τρεις τελευταίους μήνες προχώρησε στο άνοιγμα τριών νέων υπέρ-καταστημάτων στον Προμαχώνα Σερρών κοντά στα σύνορα με την Βουλγαρία (8.000 τ.μ.), την οδό Πειραιώς (20.000 τ.μ.) και το Μαρούσι στο σταθμό Νερατζιώτισσα (10.000 τ.μ.).
Την περίοδο αυτή η αύξηση πωλήσεων του ομίλου ήταν 20%, η οποία κατά το 1/3 προέρχεται από τα νέα καταστήματα, ενώ τα 2/3 οφείλονται στην ωρίμανση των άλλων καταστημάτων, αλλά και στη βελτίωση της μίξης των προϊόντων στα καταστήματα.
ELC (Κλουκίνας-Λάππας)
Η εισηγμένη Κλουκίνας-Λάππας από το Νοέμβριο του 2007 εξαγόρασε την αλυσίδα παιχνιδιών ELC και απέκτησε τη θυγατρική Compton House Hellas (ELC) με στόχο να την αναπτύξει στην Ελλάδα και τα Βαλκάνια. Κατά το εννεάμηνο 2008 δημιουργήθηκαν πέντε νέα καταστήματα ELC στην Ελλάδα και ένα στα Βαλκάνια, καθώς στρατηγική της εταιρείας είναι μέσω της ανάπτυξης του δικτύου στην Ελλάδα και στο εξωτερικό να προκύψει η μελλοντική αύξηση των μεγεθών. Η κρίση όμως που έπληξε ειδικά τις χώρες των Βαλκανίων αναστέλλει τα ευρύτατα σχέδια ανάπτυξης της εισηγμένης για την αλυσίδα που αναπροσαρμόζει τα επενδυτικά της σχέδια. Οι πωλήσεις της ELC στο εννεάμηνο ήταν 3,44 εκατ. ευρώ, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του τζίρου της πραγματοποιείται το Δεκέμβριο.