Στο real estate βάζει πόδι ο ΟΛΠ με επενδύσεις ύψους 130 εκατ. ευρώ

Πέμπτη, 04-Δεκ-2008 09:27

Του Κώστα Νάνου 

Την ίδια ώρα που οι Κινέζοι της Cosco ετοιμάζονται να «αποβιβαστούν» στον ΟΛΠ για την 35ετή εκμετάλλευση του σταθμού εμπορευματoβωτίων, η διοίκηση του Οργανισμού διευρύνει τους επενδυτικούς του ορίζοντες με τη δραστηριοποίηση και στο χώρο του real estate.

Πέραν των 730 εκατ. ευρώ που θα διοχετευθούν την επόμενη πενταετία για επενδύσεις στον Οργανισμό, η διοίκηση κινείται και στην κατεύθυνση της εκμετάλλευσης της ακίνητης περιουσίας, προγραμματίζοντας μεσο-μακροπρόθεσμα, έργα με εκτιμούμενο ύψος επενδύσεων 130 εκατ. περίπου.

Τα έργα αυτά αφορούν την αξιοποίηση των παρακάτω κτιριακών συγκροτημάτων:

- της Παγόδας, που σήμερα φιλοξενεί την εκθεσιακή δραστηριότητα του ΟΛΠ για την οποία υπάρχουν σχέδια αξιοποίησής της σε συνδυασμό με τρίτο σταθμό για την Κρουαζιέρα,

- του Καστρακίου, μετά τη μετεγκατάσταση των υπηρεσιών του ΟΛΠ που λειτουργούν εκεί, για το οποίο υπάρχουν σχέδια ανάπτυξης ναυτιλιακού κέντρου με συγκροτήματα γραφείων αλλά και εμπορικών,

- τη μετατροπή της πολυώροφης αποθήκης στο κεντρικό λιμάνι σε σταθμό στάθμευσης αυτοκινήτων του επιβατικού κοινού.       

Παράλληλα, με την παραχώρηση υλοποιείται η ανάπτυξη της συγκεκριμένης εμπορικής δραστηριότητας με νέα φορτία, σχεδόν τριπλασιασμό της δυναμικότητας μέσω υλοποίησης επενδύσεων ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ μέχρι το 2015, που σε συνδυασμό με την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του ΟΛΠ, θα επιτρέψει στο λιμάνι του Πειραιά να γίνει ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου. Δημιουργούνται άνω των 800 νέων άμεσων θέσεων εργασίας χωρίς να μεταβάλλεται το υφιστάμενο εργασιακό καθεστώς. Ενισχύονται, η παραλιμενική βιομηχανία, όπως η ΝΕΖ, οι πρακτορεύσεις, οι προμήθειες που εκτιμάται ότι θα πραγματοποιούν πολλαπλάσιο ετήσιο όγκο εργασιών.

Σύμφωνα πάντως με τα στοιχεία εννεαμήνου του ΟΛΠ, στο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων εμφανίζεται μείωση φορτίου κατά  70% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2007.

Ο αριθμός προσεγγίσεων πλοίων περιορίσθηκε στο 1/3 της αντίστοιχης περιόδου του 2007, τα εμπορευματοκιβώτια μεταφόρτωσης πρακτικά μηδενίστηκαν, ενώ μέρος των εμπορευματοκιβωτίων για την εγχώρια αγορά εξυπηρετούνται από τον Αστακό ή το Λαύριο.  

Στο σταθμό αυτοκινήτων οι αρνητικές επιπτώσεις περιορίζονται σε περίπου 6,5% μείωση των κινήσεων έναντι του 9μήνου το 2007. Σε σύγκριση με το μέσο όρο κινήσεων του παρελθόντος έτους και την αναμενόμενη άνοδο των μεταφορτώσεων,  η μείωση είναι μεγαλύτερη και αγγίζει το περίπου 20%.

Ο προϋπολογισμός επενδύσεων του Οργανισμού για την 5ετία 2009-2013 χωρίζεται σε δύο ενότητες:

α) τον προϋπολογισμό δαπανών επενδύσεων του ΟΛΠ συνολικού ποσού 221,6 εκ. ευρώ και

β) τα αυτοχρηματοδοτούμενα  έργα που προγραμματίζονται να εκτελεσθούν με συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων ή έχουν ήδη ανατεθεί, εκτιμούμενου ύψους 537 εκατ. ευρώ, των οποίων ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης μπορεί να υπερβαίνει την εν λόγω 5ετία.

Αναφορικά με τον επιβατικό λιμένα περιλαμβάνεται συνολική δαπάνη 25,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 11 εκατ. ευρώ αφορούν τα έργα εκβάθυνσης του κεντρικού λιμένα, 3 εκατ. ευρώ για την επέκταση και τον εξοπλισμό του επιβατικού σταθμού Κανέλλου προς εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας, 7 εκατ. ευρώ για περιφερειακά έργα διακίνησης επιβατικού κοινού κρουαζιέρας στο Παλατάκι  και 4,5 εκατ. ευρώ προβλέπονται για την μετατροπή της πέτρινης αποθήκης σε επιβατικό σταθμό.

Επίσης σε σχέση με τον επισκευαστικό χώρο, προβλέπεται συνολική δαπάνη 5,8 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό της ΝΕΖ, καθώς και 1,8 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των πλωτών δεξαμενών εκ των οποίων 1,5 εκατ. ευρώ αφορούν τη μεγάλης κλίμακας επισκευή της μικρής πλωτής δεξαμενής, που μάλιστα είναι απαραίτητη για την πιστοποίηση της λειτουργίας της από το νηογνώμονα. Το αντίστοιχο έργο για την μεγάλη πλωτή δεξαμενή ολοκληρώθηκε εντός του 2008, με κόστος σχεδόν 2 εκατ. ευρώ.

Επιπλέον, εντός του 2009 προγραμματίζεται η έναρξη των εργασιών για την κατασκευή νέων εγκαταστάσεων ΣΙΛΟ και την μετεγκατάσταση της εν λόγω δραστηριότητας εκτός του επιβατικού λιμένα. Το έργο είναι προϋπολογισμού 2,3 εκατ. ευρώ και σχεδιάζεται για δυναμικότητα διαχείρισης άνω των 16.000 τόνων.