Με την ακτοπλοϊκή αγορά της Κροατίας "φλερτάρει" η ΛΑΝΕ
Τετάρτη, 29-Οκτ-2008 09:30
Του Κώστα Νάνου
Την ακτοπλοϊκή αγορά της Κροατίας διερευνά η ΛΑΝΕ, ετοιμάζοντας να ανοίξει πανιά για άλλες θάλασσες. Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, στελέχη της θυγατρικής εταιρείας της ΑΝΕΚ, βρέθηκαν τις προηγούμενες ημέρες στο Ντουμπρόβνικ, εξετάζοντας το ενδεχόμενο εισόδου σε κάποιες από τις ακτοπλοϊκές γραμμές στην Κροατία με την δρομολόγηση των πλοίων της.
Η λασιθιώτικη εταιρεία δείχνει έτοιμη να αποσύρει τα πλοία της από το Αιγαίο και να τα δρομολογήσει σε γραμμές του εξωτερικού που παρουσιάζουν προοπτικές ανάπτυξης, μετά την αρνητική για αυτήν εξέλιξη της διένεξης που υπήρχε με τους ναυτικούς για το ύψος του επιδόματος των άγονων γραμμών. Εξ ου φυσικά και η αποχή της από τους νέους διαγωνισμούς του ΥΕΝ για τις άγονες γραμμές.
Άλλωστε, την ίδια στιγμή που η εταιρεία προχωρούσε στην καταβολή του επιδόματος στα πληρώματα, για να μην κηρυχθεί έκπτωτη από τις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, έστελνε μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση πως οι ελληνικοί διαγωνισμοί για τις άγονες γραμμές αποτελούν παρελθόν για την ΛΑΝΕ. Σύμφωνα με τα λεγόμενα της διοίκησης, τα πλοία στις ελληνικές επιδοτούμενες γραμμές, έχουν μεγαλύτερο κόστος λειτουργίας από τα συμβατικά δρομολόγια, καθώς πέραν της επιβάρυνσης 30% με το επίδομα πληρωμάτων, στις προκηρύξεις δεν υπάρχει καν ο όρος για ειδική σύνθεση στα πλοία των άγονων.
Απουσιάζει ο ανταγωνισμός στην Κροατία
Σε δύο ημέρες λήγει η σύμβαση της εταιρείας για τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος και προσανατολίζεται στο να εγκαταλείψει την ελληνική αγορά, αναζητώντας ευκαιρίες στις αγορές του εξωτερικού. Εν προκειμένω, οι δρομολογιακές γραμμές στην Κροατία είναι εκείνες που έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον της ΛΑΝΕ.
Στην αγορά πάντως της Κροατίας -σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της XRTC αναφορικά με τον ανταγωνισμό στην ακτοπλοΐα στη Νότια Ευρώπη- διαπιστώνεται ότι είναι εμφανής η απουσία ανταγωνισμού, αφού σε καμία εκ των 23 κροατικών γραμμών που υπάρχουν στη Βόρεια Αδριατική, δεν διασταυρώνουν τα ξίφη τους οι τρεις ακτοπλοϊκές εταιρείες της χώρας. Σε όλες δηλαδή τις γραμμές δραστηριοποιείται μόνο μια εταιρεία.
Θα μπορούσε λοιπόν να ισχυρισθεί κάποιος ότι η ανυπαρξία συνθηκών ανταγωνισμού, αφήνει περιθώρια εισόδου μιας δεύτερης εταιρείας σε κάποιες από τις γραμμές αυτές.
Την ακτοπλοϊκή αγορά της Κροατίας διερευνά η ΛΑΝΕ, ετοιμάζοντας να ανοίξει πανιά για άλλες θάλασσες. Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, στελέχη της θυγατρικής εταιρείας της ΑΝΕΚ, βρέθηκαν τις προηγούμενες ημέρες στο Ντουμπρόβνικ, εξετάζοντας το ενδεχόμενο εισόδου σε κάποιες από τις ακτοπλοϊκές γραμμές στην Κροατία με την δρομολόγηση των πλοίων της.
Η λασιθιώτικη εταιρεία δείχνει έτοιμη να αποσύρει τα πλοία της από το Αιγαίο και να τα δρομολογήσει σε γραμμές του εξωτερικού που παρουσιάζουν προοπτικές ανάπτυξης, μετά την αρνητική για αυτήν εξέλιξη της διένεξης που υπήρχε με τους ναυτικούς για το ύψος του επιδόματος των άγονων γραμμών. Εξ ου φυσικά και η αποχή της από τους νέους διαγωνισμούς του ΥΕΝ για τις άγονες γραμμές.
Άλλωστε, την ίδια στιγμή που η εταιρεία προχωρούσε στην καταβολή του επιδόματος στα πληρώματα, για να μην κηρυχθεί έκπτωτη από τις συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας, έστελνε μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση πως οι ελληνικοί διαγωνισμοί για τις άγονες γραμμές αποτελούν παρελθόν για την ΛΑΝΕ. Σύμφωνα με τα λεγόμενα της διοίκησης, τα πλοία στις ελληνικές επιδοτούμενες γραμμές, έχουν μεγαλύτερο κόστος λειτουργίας από τα συμβατικά δρομολόγια, καθώς πέραν της επιβάρυνσης 30% με το επίδομα πληρωμάτων, στις προκηρύξεις δεν υπάρχει καν ο όρος για ειδική σύνθεση στα πλοία των άγονων.
Απουσιάζει ο ανταγωνισμός στην Κροατία
Σε δύο ημέρες λήγει η σύμβαση της εταιρείας για τις γραμμές δημοσίου συμφέροντος και προσανατολίζεται στο να εγκαταλείψει την ελληνική αγορά, αναζητώντας ευκαιρίες στις αγορές του εξωτερικού. Εν προκειμένω, οι δρομολογιακές γραμμές στην Κροατία είναι εκείνες που έχουν κεντρίσει το ενδιαφέρον της ΛΑΝΕ.
Στην αγορά πάντως της Κροατίας -σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της XRTC αναφορικά με τον ανταγωνισμό στην ακτοπλοΐα στη Νότια Ευρώπη- διαπιστώνεται ότι είναι εμφανής η απουσία ανταγωνισμού, αφού σε καμία εκ των 23 κροατικών γραμμών που υπάρχουν στη Βόρεια Αδριατική, δεν διασταυρώνουν τα ξίφη τους οι τρεις ακτοπλοϊκές εταιρείες της χώρας. Σε όλες δηλαδή τις γραμμές δραστηριοποιείται μόνο μια εταιρεία.
Θα μπορούσε λοιπόν να ισχυρισθεί κάποιος ότι η ανυπαρξία συνθηκών ανταγωνισμού, αφήνει περιθώρια εισόδου μιας δεύτερης εταιρείας σε κάποιες από τις γραμμές αυτές.