ΟΠΑΠ: Ανταγωνιστικός "δάκτυλος" σε χορηγία 65 εκατ. ευρώ
Δευτέρα, 22-Σεπ-2008 09:15
Του Νίκου Χρυσικόπουλου
Φανταστείτε να έχετε καταβάλλει ως χορηγός ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό σε μια, ας υποθέσουμε, μεγάλης προβολής εκδήλωση, να έχετε συμφωνήσει για την «αποκλειστικότητα» της χορηγίας και στην πρεμιέρα να δείτε φαρδιά-πλατιά τη διαφήμιση ενός ανταγωνιστή σας.
Τηρουμένων των αναλογιών, αυτό συνέβη στον πρόεδρο του ΟΠΑΠ, κ. Χρήστο Χατζηεμμανουήλ, και στα μέλη της διοίκησης του, οι οποίοι αιφνιδιάστηκαν από την προβολή σε γήπεδα της Α΄ Εθνικής -και μάλιστα σε μεγάλων ομάδων- εταιρειών ιντερνετικού τζόγου με το γνωστό συνθετικό «...bet», η δραστηριότητα των οποίων στη χώρα μας αποτελεί casus belli για τον ΟΠΑΠ.
Η έκπληξη ήταν μεγαλύτερη δεδομένου ότι στα μέσα του περασμένου Ιουλίου, ο ΟΠΑΠ συμφώνησε με τη Super League (τη διοργανώτρια αρχή του ελληνικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου) για τη μεγαλύτερη χορηγία στην ιστορία του επαγγελματικού ποδοσφαίρου, ύψους 65 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2008 – 2011. Χορηγία που, εκτός των άλλων, προβλέπει τη μετονομασία του πρωταθλήματος μέχρι το 2011 σε «Πρωτάθλημα ΟΠΑΠ» και παρέχει το δικαίωμα χρήσης του λογότυπου της Super League από τον Οργανισμό.
Όπως ήταν φυσικό, η διοίκηση του ΟΠΑΠ προχώρησε σε έντονη διαμαρτυρία προς τη Super League. Ως ένδειξη δυσαρέσκειας, σύμφωνα με ορισμένους, ακυρώθηκε η προγραμματισμένη για τις 17 Σεπτεμβρίου κοινή συνέντευξη τύπου με θέμα την υπογραφή της συμφωνίας χορηγίας και επαναπρογραμματίστηκε για μεθαύριο Τετάρτη.
Από την πλευρά της, η διοργανώτρια αρχή αμέσως αναγνώρισε το πρόβλημα που ανέκυψε, υποστηρίζοντας πως η διαφημιστική προβολή εταιρειών διαδικτιακού τζόγου εντός των γηπέδων «δεν έγινε εν γνώσει της». Ο πρόεδρος της Super League Κώστας Πηλαδάκης (πρόεδρος της ΠΑΕ ΑΕΛ 1964 και βασικός μέτοχος της Vivere) δεσμεύτηκε για την επίλυση του θέματος και δόθηκαν εξηγήσεις «σε κλίμα συνεννόησης και καλής θέλησης», όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενα στο ζήτημα, έμπειρα στελέχη της ελληνικής αγοράς τυχερών παιχνιδιών, μιας από τις μεγαλύτερες της Ευρώπης με «δηλωθέντα» τζίρο 9 δισ. ευρώ πέρυσι, τόνιζαν στο Capital.gr πως ο ΟΠΑΠ δικαίως αντέδρασε, επιδιώκοντας να διαφυλάξει επιχειρηματικά την «επένδυσή» του.
Εξάλλου, σημειώνουν, η χορηγία των 65 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2008 - 2011 (κατανέμεται σε 21 εκατ. ευρώ το πρώτο χρόνο και από 22 εκατ.ευρώ για τα επόμενα δύο) είναι ιδιαίτερα μεγάλη ακόμη και για τον ΟΠΑΠ που το 2007 κατέβαλλε για δαπάνες διάθεσης (διαφήμιση, δωρεές, χορηγίες, κλπ) το ποσό των 200,8 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων 50 εκατ. ευρώ ως ενίσχυση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων από τις περυσινές καταστροφικές πυρκαγιές).
Το βέβαιο είναι πως ο ανταγωνισμός που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός από εταιρείες τυχερών παιχνιδιών που λειτουργούν μέσω του διαδικτύου κάθε χρόνο αυξάνεται. Για τον ΟΠΑΠ, η δραστηριοποίηση άλλων εταιρειών στην Ελλάδα είναι παράνομη, δεδομένου ότι έχει αποκτήσει από το Δημόσιο το αποκλειστικό δικαίωμα διεξαγωγής τυχερών παιχνιδιών στην χώρα έως το 2020. Το δικαίωμα αυτό, όμως, αμφισβητούν εταιρείες αθλητικού στοιχηματισμού όπως η Stanleybet International και η William Hill που έχουν προσφύγει στην ελληνική και την ευρωπαϊκή δικαιοσύνη ζητώντας να αρθούν οι όποιοι περιορισμοί για την δραστηριοποίησή τους στην Ελλάδα.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι διαδικασίες οδήγησαν την Ελλάδα σε διαδικασία παραπομπής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, καθώς η Κομισιόν δεν διαπίστωσε ότι το μονοπώλιο υφίσταται για κοινωνικούς λόγους και εντόπισε περιορισμούς στην εγχώρια αγορά αθλητικού στοιχηματισμού, με τον ΟΠΑΠ ήδη να κινείται προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της εφαρμογής του μονοπωλίου με κύριο γνώμονα «να καταστεί συστηματικό και συνεπές». Ήτοι, περιορισμός του αριθμού των πρακτορείων, μείωση του βαθμού προβολής των παιχνιδιών και προφύλαξη των κοινωνικά ευαίσθητων ομάδων.
Το (προσωρινό ή μη) «πάγωμα» των διαδικασιών παραπομπής της Ελλάδας στο Ε.Δ. για το θέμα του μονοπωλίου του ΟΠΑΠ έχει αυξήσει τα χρονικά περιθώρια της διοίκησης του ΟΠΑΠ να προχωρήσει στις αλλαγές που έχει εξαγγείλει. Όσο, όμως, δεν υπάρχει η πολιτική βούληση να αποσαφηνιστούν οι κανόνες λειτουργίας της αγοράς τυχερών παιχνιδιών στη χώρα μας, τόσο ο Οργανισμός θα βρίσκεται μπροστά σε εκπλήξεις ανάλογες με αυτές που -άθελά τους- του επεφύλαξαν οι αποδέκτες των χορηγιών του.
nikos.chrissikopoulos@capital.gr
Φανταστείτε να έχετε καταβάλλει ως χορηγός ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό σε μια, ας υποθέσουμε, μεγάλης προβολής εκδήλωση, να έχετε συμφωνήσει για την «αποκλειστικότητα» της χορηγίας και στην πρεμιέρα να δείτε φαρδιά-πλατιά τη διαφήμιση ενός ανταγωνιστή σας.
Τηρουμένων των αναλογιών, αυτό συνέβη στον πρόεδρο του ΟΠΑΠ, κ. Χρήστο Χατζηεμμανουήλ, και στα μέλη της διοίκησης του, οι οποίοι αιφνιδιάστηκαν από την προβολή σε γήπεδα της Α΄ Εθνικής -και μάλιστα σε μεγάλων ομάδων- εταιρειών ιντερνετικού τζόγου με το γνωστό συνθετικό «...bet», η δραστηριότητα των οποίων στη χώρα μας αποτελεί casus belli για τον ΟΠΑΠ.
Η έκπληξη ήταν μεγαλύτερη δεδομένου ότι στα μέσα του περασμένου Ιουλίου, ο ΟΠΑΠ συμφώνησε με τη Super League (τη διοργανώτρια αρχή του ελληνικού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου) για τη μεγαλύτερη χορηγία στην ιστορία του επαγγελματικού ποδοσφαίρου, ύψους 65 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2008 – 2011. Χορηγία που, εκτός των άλλων, προβλέπει τη μετονομασία του πρωταθλήματος μέχρι το 2011 σε «Πρωτάθλημα ΟΠΑΠ» και παρέχει το δικαίωμα χρήσης του λογότυπου της Super League από τον Οργανισμό.
Όπως ήταν φυσικό, η διοίκηση του ΟΠΑΠ προχώρησε σε έντονη διαμαρτυρία προς τη Super League. Ως ένδειξη δυσαρέσκειας, σύμφωνα με ορισμένους, ακυρώθηκε η προγραμματισμένη για τις 17 Σεπτεμβρίου κοινή συνέντευξη τύπου με θέμα την υπογραφή της συμφωνίας χορηγίας και επαναπρογραμματίστηκε για μεθαύριο Τετάρτη.
Από την πλευρά της, η διοργανώτρια αρχή αμέσως αναγνώρισε το πρόβλημα που ανέκυψε, υποστηρίζοντας πως η διαφημιστική προβολή εταιρειών διαδικτιακού τζόγου εντός των γηπέδων «δεν έγινε εν γνώσει της». Ο πρόεδρος της Super League Κώστας Πηλαδάκης (πρόεδρος της ΠΑΕ ΑΕΛ 1964 και βασικός μέτοχος της Vivere) δεσμεύτηκε για την επίλυση του θέματος και δόθηκαν εξηγήσεις «σε κλίμα συνεννόησης και καλής θέλησης», όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενα στο ζήτημα, έμπειρα στελέχη της ελληνικής αγοράς τυχερών παιχνιδιών, μιας από τις μεγαλύτερες της
Εξάλλου, σημειώνουν, η χορηγία των 65 εκατ. ευρώ για την περίοδο 2008 - 2011 (κατανέμεται σε 21 εκατ. ευρώ το πρώτο χρόνο και από 22 εκατ.ευρώ για τα επόμενα δύο) είναι ιδιαίτερα μεγάλη ακόμη και για τον ΟΠΑΠ που το 2007 κατέβαλλε για δαπάνες διάθεσης (διαφήμιση, δωρεές, χορηγίες, κλπ) το ποσό των 200,8 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων 50 εκατ. ευρώ ως ενίσχυση για την αντιμετώπιση των προβλημάτων από τις περυσινές καταστροφικές πυρκαγιές).
Το βέβαιο είναι πως ο ανταγωνισμός που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός από εταιρείες τυχερών παιχνιδιών που λειτουργούν μέσω του διαδικτύου κάθε χρόνο αυξάνεται. Για τον ΟΠΑΠ, η δραστηριοποίηση άλλων εταιρειών στην Ελλάδα είναι παράνομη, δεδομένου ότι έχει αποκτήσει από το Δημόσιο το αποκλειστικό δικαίωμα διεξαγωγής τυχερών παιχνιδιών στην χώρα έως το 2020. Το δικαίωμα αυτό, όμως, αμφισβητούν εταιρείες αθλητικού στοιχηματισμού όπως η Stanleybet International και η William Hill που έχουν προσφύγει στην ελληνική και την ευρωπαϊκή δικαιοσύνη ζητώντας να αρθούν οι όποιοι περιορισμοί για την δραστηριοποίησή τους στην Ελλάδα.
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι διαδικασίες οδήγησαν την Ελλάδα σε διαδικασία παραπομπής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, καθώς η Κομισιόν δεν διαπίστωσε ότι το μονοπώλιο υφίσταται για κοινωνικούς λόγους και εντόπισε περιορισμούς στην εγχώρια αγορά αθλητικού στοιχηματισμού, με τον ΟΠΑΠ ήδη να κινείται προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της εφαρμογής του μονοπωλίου με κύριο γνώμονα «να καταστεί συστηματικό και συνεπές». Ήτοι, περιορισμός του αριθμού των πρακτορείων, μείωση του βαθμού προβολής των παιχνιδιών και προφύλαξη των κοινωνικά ευαίσθητων ομάδων.
Το (προσωρινό ή μη) «πάγωμα» των διαδικασιών παραπομπής της Ελλάδας στο Ε.Δ. για το θέμα του μονοπωλίου του ΟΠΑΠ έχει αυξήσει τα χρονικά περιθώρια της διοίκησης του ΟΠΑΠ να προχωρήσει στις αλλαγές που έχει εξαγγείλει. Όσο, όμως, δεν υπάρχει η πολιτική βούληση να αποσαφηνιστούν οι κανόνες λειτουργίας της αγοράς τυχερών παιχνιδιών στη χώρα μας, τόσο ο Οργανισμός θα βρίσκεται μπροστά σε εκπλήξεις ανάλογες με αυτές που -άθελά τους- του επεφύλαξαν οι αποδέκτες των χορηγιών του.
nikos.chrissikopoulos@capital.gr