J&P Άβαξ: Ένσταση για το έργο της μαρίνας και του λιμένα Λάρνακας

Τρίτη, 29-Ιουλ-2008 09:45

Του Φάνη Γαβρινιώτη

Στην υποβολή ένστασης για το έργο παραχώρησης που αφορά την ανάπτυξη και διαχείριση της μαρίνας και του λιμανιού της Λάρνακας στη Κύπρο θα προβεί η κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει η J&P Άβαξ, μετά την ανάδειξη ως προσωρινού αναδόχου για την υλοποίηση του project του αντίπαλου σχήματος Ζήνων. 

Η ένσταση, όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, θα αφορά τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου, καθώς στη μελέτη της κοινοπραξίας Ζήνων δεν προβλέπεται η κατασκευή κυματοθραύστη, υποδομή που θεωρείται ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία των λιμενικών εγκαταστάσεων στη Λάρνακα. 

Η προσφυγή κρατά στο «παιχνίδι» της διεκδίκησης του έργου την κοινοπραξία της J&P Άβαξ, στην οποία μετέχουν επίσης η μητρική J&P Overseas και οι εταιρείες Vouros Investments, Singapore Cruise Center, DP Architects, Ariadne Australia και Cybarco. Μάλιστα εκτιμάται πως η ένσταση κάθε άλλο παρά τυπική είναι, καθώς αφορά το σημαντικότερο ίσως σημείο της προσφοράς που υπέβαλε η κοινοπραξία Ζήνων και το οποίο προσδιόρισε σε σημαντικό βαθμό το οικονομικό σκέλος της πρότασης. 

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως στην κοινοπραξία Ζήνων μετέχουν ο όμιλος Λούϊς, ο γαλλικός οίκος Bouygues, οι τοπικές τεχνικές εταιρίες Αφοί Ιακώβου και GCC, η «δική» μας Κυριακούλης Μεσογειακές Κρουαζιέρες, όπως επίσης και μια σειρά από επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους στη Λάρνακα. 

Σημειώνεται πως στο διαγωνισμό συμμετείχε ακόμη ένα σχήμα και συγκεκριμένα αυτό που δημιούργησαν οι εταιρείες DJ Karapatakis & Sons, Camper & Nicholsons Marinas, Wimberly Allison Tong & Goo Inc, Σπανόπουλος Group, SFS Group,  Α. Παναγίδης κ.ά.  

Η κοινοπραξία που θα αναλάβει τελικά το έργο θα αναπτύξει μαρίνα με περίπου 800 θέσεις ελλιμενισμού σκαφών και σύγχρονες εγκαταστάσεις στο κεντρικό λιμάνι της Λάρνακας, υποδομές που θα διαχειριστεί για διάστημα 35 ετών. Επιπλέον, θα έχει το δικαίωμα εκμετάλλευσης για 99 χρόνια των όμορων χερσαίων εκτάσεων.
 
Προς υπογραφή έργο παραχώρησης 200 εκατ. ευρώ

Εν τω μεταξύ, στην οριστική κατακύρωση στην κοινοπραξία Κινύρας –στην οποία συμμετέχει ο όμιλος J&P Άβαξ– οδηγείται πλέον ο διαγωνισμός για το οδικό έργο παραχώρησης Πάφος – Πόλης Χρυσοχούς στην Κύπρο, καθώς απορρίφθηκαν οι ενστάσεις που είχαν υποβάλει οι υπόλοιποι διεκδικητές της σύμβασης των 200 εκατ. ευρώ. 

Έτσι, αμέσως μετά το καλοκαίρι θα ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις της κυπριακής κυβέρνησης με τον προσωρινό ανάδοχο του έργου για τη διευθέτηση των επιμέρους θεμάτων (όπως π.χ. το τελικό πλάτος του αυτοκινητόδρομου, κάτι που μπορεί να «ανεβάσει» σημαντικά το αρχικά προϋπολογιζόμενο κόστος) και με στόχο η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης να γίνει πριν τα τέλη του 2008. Η έναρξη των έργων κατασκευής του αυτοκινητόδρομου τοποθετείται χρονικά στις αρχές του επόμενου έτους και εκτιμάται πως θα διαρκέσουν τεσσεράμισι χρόνια. 

Σημειώνεται πως η σύμβαση παραχώρησης για το έργο Πάφος – Πόλης Χρυσοχούς έχει διάρκεια 30 ετών (μαζί με την κατασκευαστική περίοδο), καθώς και ότι η ανάδοχος κοινοπραξία θα έχει έσοδα από τη διαχείριση του αυτοκινητόδρομου αμέσως μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής και την πλήρη παράδοσή του σε χρήση. 

Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί ότι τα έσοδα αυτά δεν θα τα εξασφαλίσει η κοινοπραξία Κινύρας από διόδια (σ.σ. στην Κύπρο δεν ισχύει το σύστημα της καταβολής διοδίων από τους πολίτες, καθώς η χρήση των αυτοκινητοδρόμων είναι ελεύθερη), αλλά από χρηματοδοτήσεις του κράτους. Δηλαδή, το κυπριακό δημόσιο θα καταβάλει στην παραχωρησιούχο κοινοπραξία ένα σημαντικό ποσό κάθε χρόνο και για διάστημα 25 ετών, το οποίο θα περιλαμβάνει το κόστος κατασκευής και την απόδοση του έργου. 

Την κοινοπραξία Κινύρας αποτελούν οι εταιρείες J&P Άβαξ μαζί με τη μητρική J&P Overseas, ο γαλλικός οίκος Vinci και η κυπριακή Cybarco. Όσον αφορά το έργο, επισημαίνεται πως περιλαμβάνει την κατασκευή κύριου οδικού άξονα 31 χιλιομέτρων και συνδετήριων οδών συνολικού μήκους 8 χιλιομέτρων.