Μειώνεται ο τραπεζικός δανεισμός των ακτοπλοϊκών εταιρειών
Δευτέρα, 21-Ιουλ-2008 09:48
Του Κώστα Νάνου
Μπορεί ο τραπεζικός δανεισμός των ακτοπλοϊκών εταιρειών να βαίνει σταθερά μειούμενος τη τελευταία πενταετία, ωστόσο η ραγδαία αύξηση στα λειτουργικά τους κόστη εξαιτίας της ανόδου στις τιμές των καυσίμων, έχει θέσει "σε επιφυλακή" τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που συμμετέχουν στη χρηματοδότηση τους.
Το «όπλο» που έχουν οι εταιρείες απέναντι στην έλλειψη ρευστότητας, είναι η πώληση πλοίων, που στις περισσότερες μάλιστα περιπτώσεις συνιστούν εγγύηση για την σύναψη των δανείων τους και οι τράπεζες φροντίζουν σε κάθε ευκαιρία να τους το υπενθυμίζουν, ιδιαίτερα μετά το πετρελαϊκό "σοκ" διαρκείας στην αγορά.
Σήμερα ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός των εταιρειών -σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της εταιρείας χρηματοοικονομικών συμβούλων XRTC για την ακτοπλοΐα- ανέρχεται σε 1,37 δισ. ευρώ.
Το μεγαλύτερο μερίδιο στην "πίτα" της τραπεζικής δέσμευσης ανήκει στις Μινωικές Γραμμές, με το ύψος των υποχρεώσεων της να ανέρχεται σε 370 εκατ. ευρώ περίπου. Ακολουθούν, η ΑΝΕΚ με 246,6 εκατ. ευρώ, η Superfast Ferries με 192 εκατ. ευρώ περίπου, η Blue Star Ferries με 178 εκατ. ευρώ και η ΝΕΛ με 68,5 εκατ. ευρώ περίπου.
Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η τάση μείωσης των δανειακών υποχρεώσεων των ακτοπλοϊκών εταιρειών αντικατοπτρίζεται με ξεκάθαρο τρόπο στα οικονομικά τους αποτελέσματα. Με εξαίρεση την “SAOS Ferries” που αύξησε σημαντικά τις δανειακές της υποχρεώσεις και την Hellenic Seaways η οποία κινήθηκε προς την ίδια κατεύθυνση σε μικρότερο όμως βαθμό, οι υπόλοιπες εταιρείες μείωσαν αισθητά τις υποχρεώσεις τους, προσπαθώντας να εκμεταλλευτούν τους ιδίους χρηματοοικονομικούς πόρους
Η εικόνα πάντως των εταιρειών ως προς την ικανότητα τους για την αποπληρωμή τόκων είναι κάπως διφορούμενη. Περισσότερες από τις μισές εταιρείες φαίνεται να παρουσιάζουν καμία ή έστω κάποια μικρή πιθανότητα εμφάνισης προβλήματος αποπληρωμής, ενώ υπάρχει μειοψηφία η οποία δείχνει σημαντικές ενδείξεις αδυναμίας αποπληρωμής τόκων.
Σύμφωνα με τα όσα καταγράφονται στην έκθεση της εταιρείας XRTC, η εταιρεία που εξακολουθεί να διατηρεί τις περισσότερες τραπεζικές σχέσεις από οποιαδήποτε άλλη είναι οι Μινωικές Γραμμές, την οποία χρηματοδοτούν 10 συνολικά τράπεζες, μέσω του ομολογιακού δανείου που υπέγραψε στα τέλη του 2007. Στην λίστα αυτή, ακολουθούν η Blue Star Ferries που χρηματοδοτείται από 8 τράπεζες και οι HSW και ΝΕΛ με επτά τράπεζες. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ΑΝΕΚ με το δεύτερο μεγαλύτερο κοινοπρακτικό δάνειο της αγοράς, συμμετέχουν μόνο έξι τραπεζικοί χρηματοδότες.
Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι οι Μινωικές Γραμμές είναι πρώτη στην λίστα αυτή, η εταιρεία εμφανίζει τον χαμηλότερο δείκτη σε επίπεδο δανειακών υποχρεώσεων, σε σύγκριση με τις υπόλοιπες εταιρείες του κλάδου. Το ίδιο ισχύει και για την “SAOS Ferries”, παρά μάλιστα την σημαντική αύξηση των δανειακών της υποχρεώσεων που παρουσιάζει η εταιρεία του Φώτη Μανούση, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Αντίθετα, τον υψηλότερο δείκτη έχουν η Attica Group και Blue Star Ferries, με την Hellenic Seaways να κινείται και αυτή στα ίδια επίπεδα.