Αττική Οδός: Βελτίωση 2,7% στα έσοδα εξαμήνου

Τρίτη, 08-Ιουλ-2008 08:55

Του Φάνη Γαβρινιώτη

Οριακά ενισχυμένα εμφανίζονται τα έσοδα της Αττικής Οδού για το πρώτο εξάμηνο του 2008, εξέλιξη που αποδίδεται τόσο στον κορεσμό του αυτοκινητόδρομου σε σχέση με τον αριθμό των οχημάτων που μπορεί πλέον να εξυπηρετήσει όσο και στο γεγονός ότι το ύψους του διοδίου παρέμεινε σταθερό. Με βάση τα πρώτα στοιχεία, το φετινό διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου τα έσοδα από τη διαχείριση της Αττικής Οδού (είσπραξη διοδίων) κινήθηκαν στο επίπεδο των 124 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση σε ποσοστό 2,7% σε σχέση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο του 2007. Για το σύνολο της τρέχουσας χρήσης εκτιμάται πως τα έσοδα της παραχωρησιούχου επιχείρησης θα παρουσιάσουν βελτίωση της τάξεως του 3 – 4% και δε θα ξεπεράσουν τα 254 εκατ. ευρώ έναντι των περσινών 244 εκατ. ευρώ. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως ο ρυθμός αύξησης των εσόδων της Αττικής Οδού είχε διαμορφωθεί πέρυσι στο 9,5%, ενώ τα προηγούμενα χρόνια το αντίστοιχο ποσοστό ήταν ακόμη μεγαλύτερο.
 
Χτυπά «κόκκινο» η κίνηση

Η σταδιακή συρρίκνωση του ποσοστού αύξησης των εσόδων οφείλεται κατά κύριο λόγο στο γεγονός ότι η Αττική Οδός δεν μπορεί πλέον να εξυπηρετήσει περισσότερα οχήματα. Το 2007 ο μέσος ημερήσιος αριθμός των διελεύσεων στην Αττική Οδό άγγιξε τα 292.000 οχήματα, μέγεθος που βρίσκεται κοντά στο ανώτερο όριο κορεσμού του αυτοκινητόδρομου. Έτσι, φέτος η κίνηση στην Αττική Οδό δεν μπορεί να αυξηθεί περισσότερο από 2,5 – 3% και να ξεπεράσει τις 300.000 διελεύσεις. Μάλιστα, εκτιμάται πως η αύξηση αυτή θα προέλθει κυρίως από τους περιφερειακούς σταθμούς εισόδου στην Αττική Οδό, καθώς το κεντρικό της τμήμα (Εθνική Οδός – Δουκίσσης Πλακεντίας) δεν αντέχει μεγαλύτερη κυκλοφορία από αυτή που δέχεται σήμερα. Επισημαίνεται πως κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2008, ο μέσος ημερήσιος αριθμός διελεύσεων στον αυτοκινητόδρομο αυξήθηκε μόλις κατά 2%. Πάντως, θα πρέπει να αναφερθεί ότι την κατάσταση επηρεάζει εν μέρει και η ραγδαία άνοδος της τιμής των καυσίμων που περιορίζει τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο.  

Σε ό,τι έχει να κάνει με το διόδιο, επισημαίνεται πως αυτό θα διατηρηθεί σταθερό καθ’ όλη τη διάρκεια του 2008 (τελευταία αναπροσαρμογή έγινε το Φεβρουάριο του 2006). Επίσης, σημειώνεται πως οι τρεις εταιρείες - μέτοχοι της Αττικής Οδού (Ελλάκτωρ με ποσοστό 59,3%, J&P Άβαξ με 30,8% και ΑΤΤΙ – ΚΑΤ με 9,9%) θα λάβουν για πρώτη φορά μέρισμα από τη διαχείριση του έργου σε τέσσερα χρόνια από σήμερα, το έτος 2011. 

Τα συνολικά μερίσματα σε τρέχουσες τιμές που θα λάβουν οι εταιρείες – μέτοχοι μέχρι και το έτος 2024, όταν δηλαδή λήγει θεωρητικά η περίοδος της παραχώρησης του έργου, θα ανέλθουν στο ποσό του 1,6 δισ. ευρώ.