Δημιουργούνται ισχυρά consortiums για ΣΕΜΠΟ σε ΟΛΠ, ΟΛΘ
Παρασκευή, 07-Μαρ-2008 09:44
Του Στέλιου Κράλογλου
Παράταση 45-50 ημερών σχεδιάζει να δώσει η κυβέρνηση στην πρώτη φάση των διεθνών διαγωνισμών εκχώρησης των εμπορικών τμημάτων των λιμένων ΟΛΠ και ΟΛΘ, ικανοποιώντας σχετικό αίτημα των διαγωνιζόμενων.
Κυβερνητικές πηγές, που επιβεβαιώνουν την πληροφορία, σπεύδουν να διευκρινίσουν ότι η απόφαση της κυβέρνησης δεν συνδέεται με την απόρριψη της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσε η διοίκηση του ΟΛΠ στο μονομελές Πρωτοδικείο Πειραιώς. Οι ίδιες πηγές παραπέμπουν σε παραδείγματα αντίστοιχων διεθνών διαγωνισμών και τονίζουν ότι αποτελεί συνήθη πρακτική.
Κύκλοι της αγοράς εκτιμούν ότι με την παράταση των διαγωνισμών οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν την ευχέρεια χρόνου να συντάξουν ολοκληρωμένους φακέλους συμμετοχής και να διερευνήσουν το ενδεχόμενο σύναψης consortiums ενδεχόμενο για το οποίο φαίνεται να είναι ενήμερη και η ηγεσία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας
Οι σχετικές πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι τελικά στον Πειραιά δύο θα είναι οι κύριοι διεκδικητές, ενώ στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης σίγουρη περίπτωση θεωρείται ένας port operator χωρίς να αποκλείεται και εκεί οι διεκδικητές να είναι δύο. Αν και πολλοί θεωρούν πρώιμες τις οποίες εκτιμήσεις, τονίζουν ότι θα πρέπει να θεωρείται βέβαιη η συμμετοχή της Cosco και στους δύο διαγωνισμούς, ενώ για τον μεν ΟΛΠ στον αγώνα της διεκδίκησης θα συνεχίσει η Dubai Port και για τον ΟΛΘ η Hutsinson.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ενδιαφέρον τους για τον εμπορευματικό σταθμό του ΟΛΠ έχουν επιβεβαιώσει μέχρι τώρα τέσσερις με πέντε διεθνείς όμιλοι. Πρόκειται για τον ημικρατικό κινεζικό όμιλο της Cosco, την Dubai Ports World, τον δανέζικο όμιλο της Maersk, τον διαχειριστή λιμένων Hutchison, ενώ ενδιαφέρον επιδεικνύει τις τελευταίες μέρες και η PSA (Σιγκαπούρη).
Χθες ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς ανακοίνωσε πως δέχεται καθημερινά διαμαρτυρίες από εμπορικές πειραϊκές επιχειρήσεις, που πλήττονται άμεσα από την δυσλειτουργία του λιμανιού και δυστυχώς το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να παραδέχεται την κατάσταση, ανήμπορος να βοηθήσει τα μέλη του να βγουν από το αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η αγορά.
Η οικονομική καταστροφή πολλών επιχειρήσεων, επισημαίνει ο ΕΣΠ, προδιαγράφεται με μαθηματική ακρίβεια, αφού η λειτουργία τους είναι από προβληματική έως αδύνατη, αφενός λόγω έλλειψης εμπορευμάτων και αφετέρου λόγω αδυναμίας να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις, ως αποτέλεσμα της έλλειψης ρευστότητας που έχει δημιουργηθεί το τελευταίο δίμηνο.
Σύμφωνα με τον Σύλλογο αρκετές είναι επίσης οι επιχειρήσεις που αναγκάζονται να δώσουν άδεια στο προσωπικό τους, αφού δεν έχει νόημα να παραμένουν σε άδειες αποθήκες, ενώ όσοι «τυχεροί» παραλαμβάνουν, με όποια δυσκολία, μέρος των εμπορευμάτων τους από κάποια άλλα προσωρινά λιμάνια επωμίζονται με υπερβολικά πρόσθετα έξοδα της τάξης των 1.000-1.300 ευρώ, τα οποία αναλογικά, τις περισσότερες φορές, δεν ανταποκρίνονται στην αξία των εμπορευμάτων.
Μια νέα επιβάρυνση που επιβλήθηκε πρόσφατα από τις ναυτιλιακές εταιρείες είναι τα drop off surcharges των 300,00 ευρώ συν ΦΠΑ, ως εγγύηση για κάθε άδειο container και σύμφωνα με το Σύλλογο πολλές επιχειρήσεις θα υποστούν επιπρόσθετο κόστος καθώς εμπορεύματά τους είναι παγιδευμένα σε μεσογειακά λιμάνια, όπως της Κύπρου, της Μάλτας, της Αιγύπτου όπου δεν υπάρχει χερσαία πρόσβαση.
Τέλος, ο Σύλλος σημειώνει ότι ακόμα και δεκτά να γινόνταν τα ασφαλιστικά μέτρα δεν θα λυνόταν το τεράστιο πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί, ενώ κάνει έκκληση στους λιμενεργάτες να επανεξετάσουν τη θέση τους.