"Με τα φτερά" της Aegean Airlines
Παρασκευή, 11-Ιαν-2008 08:51
Του Φώτη Φωτεινού
«Αίσθηση» αναμένεται να προκαλέσουν στην αεροπορική αγορά οι νέοι προορισμοί της Aegean Airlines. Στο μικροσκόπιο της εταιρείας βρίσκονται προορισμοί εντός 4 ωρών και συγκεκριμένα πόλεις, όπως Παρίσι, Λονδίνο, Βρυξέλες, Άμστερνταμ, Τίρανα, Μόσχα, Κίεβο, Βηρυτός, Κων/πόλη και Τελ Αβίβ.
Η βρετανική πρωτεύουσα φαίνεται, αυτήν την περίοδο, να συγκεντρώνει τις περισσότερες πιθανότητες, εάν και άγνωστο παραμένει ποιο αεροδρόμιο θα προτιμηθεί.
Το Παρίσι εξακολουθεί να βρίσκεται και αυτό ψηλά στη λίστα των προτιμήσεων, αλλά και πόλεις, όπως η Κωνσταντινούπολη και η Μόσχα, Αν και για αυτές απαιτούνται διακρατικές συμφωνίες, επειδή δεν ανήκουν σε χώρες - μέλη της ΕΕ.
«Έτος σταθεροποίησης» το 2008
«Έτος σταθεροποίησης» χαρακτηρίζεται, από κύκλους της αεροπορικής αγοράς, το έτος 2008 για την Aegean Airlines. Έπειτα από την περυσινή εισαγωγή στο Χ.Α. και την «παρ’ ολίγον» εξαγορά από equity funds (αν και ορισμένοι μέτοχοί της εμφανίζονταν θετικοί στο ενδεχόμενο αυτό), η εταιρεία αναμένεται το 2008 να επικεντρωθεί στη βελτιστοποίηση των δρομολογίων, την εντατικοποίηση της ανανέωσης του στόλου και την κατασκευή υποστέγου συντήρησης αεροσκαφών στο «Ελ. Βενιζέλος».
Στόχος της εταιρείας, η οποία είναι φυσικό να παρακολουθεί τις εξελίξεις στο «μέτωπο της Ο.Α.», είναι η περαιτέρω βελτίωση του δικτύου, είτε μέσω νέων προορισμών, είτε μέσω της αύξησης συχνοτήτων σε προορισμούς, όπως το Κάιρο.
Όσον αφορά την ανανέωση του στόλου, η εταιρεία φιλοδοξεί, μέχρι τα τέλη του 2009, να «αποδεσμευτεί» από τα 15 Boeing 737 που διαθέτει, προκειμένου να διαθέτει μονάχα δυο τύπους αεροσκαφών, τα Airbus A 320/321 και τα 6 Avro.
Αντίστοιχα, το προσεχές διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής ιδιόκτητου υποστέγου τεχνικής συντήρησης αεροσκαφών στο «Ελ. Βενιζέλος», ύψους άνω των 8 εκατ. ευρώ.
Η πορεία της μετοχής – Οικονομικά μεγέθη
Η μετοχή της αεροπορικής εταιρείας έκανε ντεμπούτο στο Χ.Α. στις 11 Ιουλίου 2007 με τιμή έναρξης διαπραγμάτευσης στα 7,6 ευρώ, ενώ από την συνδυασμένη προσφορά, η οποία καλύφθηκε κατά 16,6 φορές, με την εταιρεία να αντλεί κεφάλαια ύψους 135,2 εκατ. ευρώ. Την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης η μετοχή έφθασε ενδοσυνεδριακά μέχρι τα 10,70 ευρώ (+40,7%), για να κλείσει στα 9,30 ευρώ (+22,36%).
Στις επόμενες συνεδριάσεις η πορεία της μετοχής ήταν φθίνουσα, με αποτέλεσμα στις 10 Αυγούστου 2007 και μετά από 22 συνεδριάσεις, η μετοχή να βρεθεί κάτω από την τιμή εισαγωγής, στα 7,58 ευρώ και μέχρι σήμερα διαγράφει καθοδική πορεία.
Πάντως, τα οικονομικά αποτελέσματα είναι «αντίθετα» με την πορεία της μετοχής. Στο εννεάμηνο του 2007 η εταιρεία παρουσίασε αύξηση πωλήσεων κατά 20% (370,5 εκατ. ευρώ) και καθαρά κέρδη μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας 33,4 εκατ. ευρώ (αύξηση 45%), ενώ το εγχώριο μερίδιό της ανέρχεται στο 56%.
«Παιδί» της Hertz Hellas η Aegean Airlines
Ποιος δημιούργησε την Aegean Airlines; Η εταιρεία δημιουργήθηκε από τον επιχειρηματία Θεόδωρο Βασιλάκη. Πως; Τα συχνά ταξίδια στο εξωτερικό, η συναναστροφή με διευθυντές τραπεζών, επιχειρηματίες και προέδρους εταιρειών και η προτροπή ενός Πορτογάλου συναδέλφου του ήταν η αρχή για να εισέλθει η ιδέα στο μυαλό του Θεόδωρου Βασιλάκη περί ενασχόλησης στις αεροπορικές μεταφορές.
Πότε; Όλα ξεκινούν το 1994, όταν εισέρχεται η Aegean Aviation στον Όμιλο Εταιρειών Βασιλάκη. Η Aegean Aviation ήταν η πρώτη ιδιωτική αεροπορική εταιρεία που είχε αποκτήσει άδεια αερομεταφορών στην Ελλάδα (1992). Η εταιρεία είχε ιδρυθεί από τον πρωτοπόρο του κλάδου Νίκο Συμιγδαλά ως μια εταιρεία παροχής υπηρεσιών αεροταξί, ενώ όταν αγοράστηκε από τον Όμιλο Βασιλάκη διέθετε 2 Lear jet.
Στην αρχή, ο κ. Βασιλάκης χρησιμοποιούσε τα αεροσκάφη για δική του χρήση και παράλληλα τα διέθετε σε φίλους του για να βγάζει τα έξοδα συντήρησής τους.
Η είσοδος του κ. Βασιλάκη στις αερομεταφορές συντελέστηκε ουσιαστικά το 1999, οπότε και απελευθερώθηκε η εγχώρια αγορά. Τον Μάρτιο του 1999 ιδρύεται η Aegean Airlines, με στόχο να καλύψει το ποιοτικό έλλειμμα της Ελλάδας στις αερομεταφορές.
Εξαγορά των Air Greece και Cronus Airlines
Τον Μάιο του ίδιου έτους πραγματοποιούνται οι πρώτες πτήσεις από Αθήνα προς Ηράκλειο και Θεσσαλονίκη με 2 ολοκαίνουργια ιδιόκτητα αεροσκάφη Jet Avro, ενώ τον Δεκέμβριο του 1999 η Aegean Airlines εξαγοράζει την Air Greece.
Το 2001 η Aegean Airlines ενώνει τις δυνάμεις της με την Cronus Airlines, εξυπηρετώντας 11 προορισμούς στην Ελλάδα και 7 στο εξωτερικό, ενώ το διάστημα μεταξύ 2002-03 κλείνουν όλοι οι υπόλοιποι ανταγωνιστές (Axon, Galaxy, Hellenic Star), εκτός φυσικά από την Ολυμπιακή Αεροπορία.
Κίνδυνο κλεισίματος αντιμετωπίζει και η Aegean Airlines, καθώς την πενταετία 2001-2004 είχαν σωρευθεί ζημίες περίπου 80 εκατ. ευρώ, σε συνδυασμό με την μεγάλη κρίση που ξέσπασε στις αερομεταφορές έπειτα από την 11η Σεπτεμβρίου. Εκτός των άλλων μαίνεται ο «πόλεμος» με την Ολυμπιακή Αεροπορία, έπειτα από την καταγγελία της Ένωσης Ελληνικών Αεροπορικών Εταιρειών στην ΕΕ για τις παράνομες κρατικές ενισχύσεις της ΟΑ.
Η κρίση 2001-2004 περνά, καθώς οι μέτοχοι της εταιρείας δεν αποσύρθηκαν, στηρίζοντας το εγχείρημα για το νέο αερομεταφορέα. Από το 2005 (την χρονιά αυτή η Aegean γίνεται regional partner της Lufthansa) και μέχρι σήμερα η εταιρεία γνωρίζει αλματώδη ανάπτυξη, με αποκορύφωμα την συνολική προμήθεια 25 Airbus A 320/321 από την Airbus και την είσοδο στο Χ.Α. τον Ιούλιο του 2007.
Σήμερα η Aegean Airlines προσφέρει πτήσεις προς 15 ελληνικούς προορισμούς και 10 άλλους διεθνείς προορισμούς, ενώ εκτελεί εποχιακές ναυλωμένες πτήσεις (πτήσεις charter) σε ένα σημαντικό αριθμό ελληνικών και διεθνών προορισμών.