Μικρά εμπορικά κέντρα σε Πειραιά, Αθήνα και Θεσσαλονίκη από τον ΟΣΕ

Πέμπτη, 27-Δεκ-2007 09:05

Του Φώτη Φωτεινού 

Εμπορικά κέντρα, χώρους αναψυχής ακόμα και ξενοδοχεία φιλοδοξεί να δημιουργήσει η ΓΑΙΑΟΣΕ -θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕ, η οποία διαχειρίζεται την τεράστια ακίνητη περιουσία του οργανισμού- στους σιδηροδρομικούς σταθμούς Πειραιά, Αθηνών και Θεσσαλονίκης.  

Το πιο σημαντικό ακίνητο του ΟΣΕ προς αξιοποίηση είναι ο σιδηροδρομικός σταθμός του Πειραιά, όπου βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη η διαγωνιστική διαδικασία για την επιλογή ιδιώτη επενδυτή, ο οποίος θα αναλάβει την ανακατασκευή και εκμετάλλευση του για περίοδο 30 ετών. 

Σιδηροδρομικός σταθμός Πειραιά

Ο εν λόγω σιδηροδρομικός σταθμός αποτελεί τον τερματικό σταθμό του Προαστιακού στον Πειραιά, πλησίον του ΗΣΑΠ. Στις πολεοδομικά επιτρεπόμενες χρήσεις του ακινήτου, συνολικής επιφάνειας 13.492  τ.μ., με επιτρεπόμενη δόμηση γύρω στα 39.000 τ.μ. περιλαμβάνονται χώροι γραφείων, εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, κέντρα διασκέδασης-αναψυχής και χώροι στάθμευσης. 

Το έργο, αρχικού προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ, διεκδικούν τρία σχήματα, έπειτα από τον αποκλεισμό του τέταρτου σχήματος, της EΚΤΕΡ – King Hellas. Τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι Ελληνική Τεχνοδομική – Lamda Development, Tεχνική Ολυμπιακή – Plaza Centers, Aκροπόλ Χαραγκιώνης – Intrakat – Γατζούλας, ενώ σύμφωνα με τους υπάρχοντες υπολογισμούς της ΓΑΙΑΟΣΕ προσωρινός ανάδοχος θα μπορούσε να έχει επιλεγεί έως τα τέλη του 2008.    
Σιδηροδρομικός σταθμός Αθηνών

Ο επόμενος σταθμός προς αξιοποίηση είναι ο σιδηροδρομικός σταθμός Αθηνών, στον οποίο αυτήν την περίοδο πραγματοποιούνται εργασίες  εκσυγχρονισμού και επέκτασης της σιδηροδρομικής υποδομής. Η ΓΑΙΑΟΣΕ επιθυμεί να δημιουργήσει ουσιαστικά ένα νέο σιδηροδρομικό σταθμό, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον σιδ. σταθμό Λαρίσης (θα παραμείνει διατηρητέο κτίριο, όπως και ο πρώην σταθμός Πελοποννήσου, ο οποίος δεν λειτουργεί σήμερα), αλλά και δυο νέα κτίρια για εμπορική αξιοποίηση, πλησίον του νέου σταθμού. 

Η ΓΑΙΑΟΣΕ μπορεί να προχωρήσει άμεσα στην προκήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή και εκμετάλλευση του νέου σιδηροδρομικού σταθμού έκτασης 20.000 τ.μ. (τα 4.500 τ.μ. θα διατεθούν για εμπορικές δραστηριότητες και εστίαση), ο οποίος θα ονομαστεί «Νέος Ενιαίος Κεντρικός Επιβατικός Σταθμός Αθηνών». 

Ωστόσο, η πρόθεση της εταιρείας να δημιουργήσει δυο νέα κτίρια 60. 000 τ.μ., πλησίον του νέου σταθμού, έχει εγείρει την αντίδραση του δήμου Αθηναίων και εάν δεν βρεθεί συμβιβαστική λύση, τότε η ΓΑΙΑΟΣΕ θα προκηρύξει εντός εξαμήνου διαγωνισμό μονάχα για το «Νέο Ενιαίο Κεντρικό Επιβατικό Σταθμό Αθηνών», αρχικού προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ. 

Σιδηροδρομικός σταθμός Θεσσαλονίκης 

Τα φιλόδοξα σχέδια δεν σταματούν όμως στην Αθήνα και τον Πειραιά, αλλά εκτείνονται έως την Θεσσαλονίκη. Ήδη η ΓΑΙΑΟΣΕ υπέγραψε συμβόλαιο με ιδιώτη για την εσωτερική ανακαίνιση και εκμετάλλευση του σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης για 12 χρόνια, η εικόνα του οποίου μονάχα διαφημιστικά δεν λειτουργεί σήμερα για τον ΟΣΕ. 

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα σχέδια για τον περιβάλλοντα χώρο του σταθμού, καθώς η ΓΑΙΑΟΣΕ περιμένει το «πράσινο φως» του ΟΣΕ (το υπουργείο Μεταφορών συναινεί), προκειμένου να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή ξενοδοχείου και χώρων γραφείων, ενώ υπόγεια θα δημιουργηθούν χώροι στάθμευσης.

Η εκτίμηση της τρέχουσας εμπορικής αξίας των ακινήτων ιδιοκτησίας του ΟΣΕ ανέρχεται σε 4,6 δισ. ευρώ (τα γεωτεμάχια ανέρχονται σε 3.600, συνολικού εμβαδού 89.000 στρεμμάτων και αξίας 4,2 δισ. ευρώ, ενώ τα κτίρια υπολογίζονται σε 4.600, συνολικού εμβαδού 540.000 τ.μ. και αξίας 400 εκατ. ευρώ), ωστόσο ελάχιστο ποσοστό αυτής μπορεί να αποβεί πραγματικά αξιοποιήσιμο.