Την ιδιωτικοποίηση των λιμένων ανακοίνωσε ο Γ. Βουλγαράκης
Τρίτη, 18-Δεκ-2007 12:39
Tου Μηνά Τσαμόπουλου
Στο πρώτο δεκαπενθήμερο του 2008 έχει ως στόχο η κυβέρνηση να προκηρύξει διεθνείς πλειοδοτικούς διαγωνισμούς για την παραχώρηση των Σταθμών Εμπορευματοκιβωτίων του ΟΛΠ και ΟΛΘ σε ιδιώτες, όπως ανακοίνωσε σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Γιώργος Βουλγαράκης, επιβεβαιώνοντας . Επίσης, όπως δήλωσε ο υπουργός υπάρχει περιθώριο τριών εβδομάδων για να συζητηθεί με το θέμα με τους εργαζόμενους.
Το μοντέλο
Στον ΟΛΠ το καταλληλότερο μοντέλο είναι η παραχώρηση τμήματος του Σ.ΕΜΠΟ και ειδικότερα της υπάρχουσας προβλήτας ΙΙ και της μελλοντικής προβλήτας ΙΙΙ, με παράλληλη δραστηριοποίηση του Οργανισμού στην Προβλήτα Ι. Στον ΟΛΘ το καταλληλότερο μοντέλο είναι η συνολική παραχώρηση του Σ.ΕΜΠΟ.
Οι θέσεις εργασίας
Όπως τόνισε ο υπουργός, κανείς εργαζόμενος στον ΟΛΠ και στον ΟΛΘ δεν χάνει τη δουλειά του. Οι εργαζόμενοι στον ΟΛΠ και ΟΛΘ με τη διαδικασία της παραχώρησης έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν:
1.Την εθελούσια έξοδο, στην περίπτωση που βρίσκονται κοντά στην συνταξιοδότηση
2.Τη μετάταξή τους στο Δημόσιο Τομέα
Επίσης, οι εργαζόμενοι του ΟΛΠ που δεν επιλέξουν ή δεν εντάσσονται στις παραπάνω λύσεις μπορούν , αν το επιθυμούν , να συνεχίσουν την εργασία τους με το ίδιο εργασιακό καθεστώς, στην Προβλήτα Ι που παραμένει στον ΟΛΠ.
Επιπλέον, οι εργαζόμενοι του ΟΛΘ , που δεν επιλέξουν ή δεν εντάσσονται στις παραπάνω λύσεις και δεν απορροφώνται σε άλλες δραστηριότητες του Οργανισμού, εξασφαλίζουν υποχρεωτικώς την πρόσληψή τους από τον ανάδοχο διατηρώντας τα εργασιακά τους δικαιώματα.
Μοντέλο παραχώρησης
Σύμφωνα με τον ΥΕΝ, το μοντέλο παραχώρησης δραστηριοτήτων σε παγκόσμιους λιμενικούς διαχειριστές εφαρμόζεται με επιτυχία παγκοσμίως. Αυτές που είναι πολυετούς διάρκειας προβλέπουν:
- Την πλήρη ανάληψη του κόστους επένδυσης από τον παραχωρησιούχο
- Την εξασφάλιση οικονομικού ανταλλάγματος στον παραχωρητή, έναντι της παροχής δικαιώματος εκμετάλλευσης των υποδομών
- Τη διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού
- Την επιστροφή των εξελιγμένων υποδομών στον παραχωρητή αμέσως μετά το πέρας της περιόδου παραχώρησης.
Όλα έτοιμα για το μεγάλο deal στον ΟΛΠ
Υπενθυμίζεται πως το Capital.gr σε δημοσίευμα στις 14 Δεκεμβρίου με τίτλο "Όλα έτοιμα για το μεγάλο deal στον ΟΛΠ" ανέφερε τα εξής: Με την προκήρυξη του διαγωνισμού για την παραχώρηση σε ιδιώτες μέρους του εμπορευματικού σταθμού του Πειραιά θα ξεκινήσει σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις ο «χορός» των αποκρατικοποιήσεων το επόμενο έτος.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στις αρχές του 2008 με (πιθανότερο μήνα τον Ιανουάριο) θα προκηρυχθεί ο πρώτος διαγωνισμός παραχώρησης ενός υφιστάμενου προβλήτα. Ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει την υποχρέωση να κατασκευάσει ακόμη έναν. Ο ΟΛΠ θα διατηρήσει τον τρίτο προβλήτα.
Τις διαδικασίες παρακολουθεί στενά και ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γιώργος Αλογοσκούφης, καθώς αναμένεται σημαντικό ενδιαφέρον μεγάλων ονομάτων από το εξωτερικό. Σημειώνεται ότι ενδιαφέρον για το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά έχουν εκδηλώσει οι εταιρείες: Cosco, Maersk, MSC και Hutchison. Οι ίδιες εταιρείες έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ). Τον τελευταίο καιρό, όμως, ενδιαφέρον εξέφρασε η αραβική Dubai Ports World, που εκμεταλλεύεται εμπορευματικούς σταθμούς σε δεκάδες διεθνή λιμάνια, και η αμερικανική Prologis, της οποίας εκπρόσωποι στην Ελλάδα έχουν συναντηθεί σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες με τους αρμόδιους κυβερνητικούς παράγοντες.
Μετά την ολοκλήρωση κυβερνητικών στελεχών με εκπροσώπους μεγάλων εταιρειών, το μόνο που απομένει είναι η συνάντηση με του συνδικαλιστές.
Πάντως κυβερνητικά στελέχη τονίζουν ότι με το συγκεκριμένο σχέδιο θα ξεπεραστούν οι αντιρρήσεις των μεγάλων ξένων εταιρειών που είχαν αντιδράσει στην παραχώρηση του ΟΛΠ με διακρατική συμφωνία στην Κίνα, επειδή με τον τρόπο αυτό μία εταιρεία θα μονοπωλούσε τον Πειραιά. Αν υιοθετηθεί η "λύση" της κατάτμησης του λιμανιού, η εταιρεία που θα κερδίσει το διαγωνισμό δεν θα μπορεί να αποκλείσει τις άλλες από τη χρήση της μιας (της πρώτης) κρατικής αποβάθρας. Επίσης, εκτιμάται ότι θα "απορροφηθούν" οι αντιδράσεις των συνδικαλιστικών οργανώσεων του λιμανιού, καθώς θα διατηρηθούν και θα αυξηθούν οι θέσεις εργασίας και το αντικείμενο δουλειάς, αφού θα κατασκευαστεί το τρίτο "σέμπο". Τέλος, προβλέπεται ότι θα αντιμετωπιστούν οι αντιρρήσεις των ισχυρών κυβερνητικών παραγόντων στο λιμάνι που συνδέονται με τα εν ενεργεία κέντρα οικονομικής και πολιτικής "εξουσίας" του Πειραιά.