"Ανατροπές" στην ελληνική αγορά των αερομεταφορών
Τετάρτη, 05-Δεκ-2007 08:53
Σημαντικές μεταβολές στην κατανομή της πίτας των 35 εκατ. επιβατών που διακινούνται κάθε χρόνο από τα ελληνικά αεροδρόμια προοιωνίζονται λόγω των ραγδαίων εξελίξεων που αφορούν το μέλλον των Ολυμπιακών Αερογραμμών.
Η Ελλάδα θεωρείται σημαντικός τουριστικός προορισμός διεθνώς με αποτέλεσμα η επιβατική κίνηση από τα ελληνικά αεροδρόμια, είτε πρόκειται για τακτικές πτήσεις εσωτερικού - εξωτερικού είτε για πτήσεις charter που γίνονται προς τα νησιά, να αγγίζει τα 35 εκατ. επιβάτες ενώ συνολικά 215 αερομεταφορείς "πετούν" στον ελληνικό ουρανό.
Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, στην αγορά δραστηριοποιούνται 45 αερομεταφορείς ολοκληρωμένων προγραμματισμένων υπηρεσιών (full service carriers), 10 αερομεταφορείς χαμηλού κόστους και περίπου 170 ναυλωμένων πτήσεων (charter).
Οι Ολυμπιακές Αερογραμμές με βάση στοιχεία της ΥΠΑ και των εταιρειών που διαθέτουν παρουσία στην αγορά, κατείχε στο τέλος της περυσινής χρονιάς το 18% της συνολικής ελληνικής αεροπορικής κίνησης. Με βάση με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, στο διάστημα Ιανουαρίου - Αυγούστου 2007 τις Ο.Α. επέλεξαν 3,8 εκατ. επιβάτες, αυξημένοι κατά 1,97% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2006.
Σημειώνεται ότι η Ολυμπιακή ως εθνικός αερομεταφορέας εξυπηρετεί πολλά δρομολόγια δημοσίου συμφέροντος προς τα απομακρυσμένα και αραιοκατοικημένα νησιά τα οποία δεν συνδέονται ακτοπλοϊκά.
Το μερίδιο της Aegean στη συνολική ελληνική αγορά ανήλθε στο τέλος της περυσινής χρονιάς στο 14%. Στο φετινό εννεάμηνο μετέφερε πάνω από 4 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ η επιβατική κίνηση στο δίκτυο εσωτερικού αυξήθηκε κατά 12% και ανήλθε σε 2,6 εκατ. επιβάτες. Στο δίκτυο εξωτερικού, η εταιρεία μετέφερε 1,5 εκατ. επιβάτες, παρουσιάζοντας αύξηση 34% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Με μερίδιο αγοράς που κυμαίνεται μεταξύ 2% και 3% έκαστη δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά η Lufthansa, η Air France, η Alitalia, η British Airways ενώ με μερίδιο 1%-2% έκαστη οι Swiss, KLM, Easyjet, Austrian, Iberia και German Wings.
Στην αγορά εσωτερικού η εικόνα είναι διαφορετική. Η Aegean ήδη από το 2006 κατέχει άνω του 51% της αγοράς ενώ το μερίδιο των Ολυμπιακών Αερογραμμών βαίνει μειούμενο. Μάλιστα βάσει των υπαρχόντων στοιχείων, το ποσοστό των Ο.Α. στις παράλληλες γραμμές που διαθέτουν με τον βασικό ανταγωνιστή τους, την Aegean Airlines, έχει υποχωρήσει σε ποσοστό περίπου 38% για τις Ο.Α. και 62% για την Αegean.
Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, οι ραγδαίες εξελίξεις που αφορούν τη λειτουργία των Ολυμπιακών Αερογραμμών θα οδηγήσουν σε ραγδαίες αλλαγές στην "πίτα" τόσο της εγχώριας όσο και της συνολικής αγοράς. Οι Ολυμπιακές Αερογραμμές είναι ο μεγαλύτερος πελάτης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) καθώς πέρυσι το 36,2% της συνολικής επιβατικής κίνησης του αεροδρομίου πραγματοποιήθηκε μέσω των Ο.Α. και το 22,5% μέσω της Aegean ενώ ακολούθησε η Lufthansa (5,2%) και η Alitalia (4%).