ΟΠΑΠ: "Παγκόσμιες" επιδόσεις στα τυχερά παιχνίδια

Δευτέρα, 03-Δεκ-2007 08:45

Του Νίκου Χρυσικόπουλου


Η τρίτη μεγαλύτερη λοταρία στον κόσμο και η πρώτη στην Ευρώπη με βάση τις κατά κεφαλήν πωλήσεις του Οργανισμού είναι ο ΟΠΑΠ σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της MECN για την παγκόσμια αγορά τυχερών παιχνιδιών (MECN - Lottery Benchmarking and Success Factors). Όσο για τους Έλληνες, κατατάσσονται στη δεύτερη θέση μεταξύ όλων των εταιρειών του κλάδου με βάση το ποσό που ξοδεύουν κάθε χρόνο για να συμμετάσχουν στα παιχνίδια του Οργανισμού.

Οι εντυπωσιακές επιδόσεις του ΟΠΑΠ, σύμφωνα με τη μελέτη, οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στην πορεία δύο παιχνιδιών του, του ΚΙΝΟ και του "Πάμε Στοίχημα", από τα οποία προέρχεται περίπου το 90% των συνολικών εσόδων της εταιρείας, αλλά και στο συγκριτικά υψηλό payout (διανομή κερδών) προς τους παίκτες.

Το ΚΙΝΟ αποδεικνύεται σε "ατμομηχανή" εσόδων για τον ΟΠΑΠ και κατατάσσει την εταιρεία στην πρώτη θέση με βάση τις κατά κεφαλήν δαπάνες για συμμετοχή στο παιχνίδι μεταξύ των λοταριών που διαχειρίζονται και λειτουργούν το συγκεκριμένο παιχνίδι. Αναλογικά, κάθε Έλληνας δαπάνησε πέρυσι 235 δολάρια (περίπου 180 ευρώ) στο ΚΙΝΟ, ποσό που ανέβασε τον ΟΠΑΠ στην πρώτη θέση της σχετικής κατηγορίας μπροστά από εταιρείες όπως η Massachusetts Lottery (121 δολάρια/κεφαλή) και η Rhode Island Lottery (80 δολάρια/κεφαλή).

Στοιχεία που είχε ανακοινώσει πέρυσι η World Lottery Association ανέφεραν ότι ο ΟΠΑΠ κατέχει το 60% της Ευρωπαϊκής αγοράς του ΚΙΝΟ, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην παγκόσμια αγορά φθάνει το 35%.

Με βάση τα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΠΑΠ για την περυσινή χρονιά, το ΚΙΝΟ συνεισέφερε το 39,94% του κύκλου εργασιών και το 46,28% του συνολικού μεικτού κέρδους της εταιρείας. Η θετική πορεία του παιχνιδιού συνεχίζεται και φετος, με τις πωλήσεις του να αυξάνονται στο εννεάμηνο κατά 31% και να φθάνουν στα 1,71 δισ. ευρώ, κυρίως λόγω της διεύρυνσης του ωραρίου λειτουργίας του από το Σεπτέμβριο του 2006 και της διεξαγωγής του (από το τέλος του 2006) μέσω των νέων τερματικών που τοποθετήθηκαν στην πλειοψηφία των πρακτορείων.

Σε ό,τι αφορά το "Πάμε Στοίχημα", πέρυσι κάθε Έλληνας ξόδεψε αναλογικά 299 δολάρια (περίπου 230 ευρώ) για να στοιχηματίσει σε αθλητικά γεγονότα, ποσό που ανεβάζει τον ΟΠΑΠ στη δεύτερη θέση διεθνώς στη σχετική κατηγορία πίσω από την Hong Kong Jockey Club. Η έκθεση της MECN αναφέρει ότι η επιτυχία του παιχνιδιού οφείλεται στο ότι ο ΟΠΑΠ κατέχει το δικαίωμα αποκλειστικής διαχείρισης τυχερών παιχνιδιών στην Ελλάδα και ότι από το 1999 έως το 2007 τη διαχείριση του "Πάμε Στοίχημα" είχε αναλάβει η Intralot.

Επίσης σημειώνεται ότι στον αθλητικό στοιχηματισμό, οι επιδόσεις για εταιρείες όπως ο ΟΠΑΠ θα ήταν υψηλότερες εάν δεν αντιμετώπιζαν ανταγωνισμό από το διαδικτυακό τζόγο. Οι εταιρείες του διαδικτύου λόγω μικρότερου κόστους λειτουργίας ακολουθούν "επιθετική" πολιτική όσον αφορά τις αποδόσεις που αποτελούν το κύριο πεδίο ανταγωνισμού.

Στον αθλητικό στοιχηματισμό, η World Lottery Association ανέφερε με βάση τα μεγέθη του 2006 ότι ο ΟΠΑΠ κατέχει 40% μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη και 30% παγκοσμίως.

Αντίθετα, οι επιδόσεις του Οργανισμού σύμφωνα με την έκθεση υποχωρούν στα παιχνίδια τύπου Λόττο όπου στη σχετική κατηγορία κυριαρχούν εταιρείες όπως η ισπανική LAE, η νορβηγική Norsk Tipping, η ιταλική Lottomatica και οι αυστραλιανές Lotterywest και Tattersall Lottery.

Η MECN επισημαίνει ότι οι επιδόσεις που ΟΠΑΠ επιτεύχθηκαν συγκριτικά με άλλες εταιρείες χαμηλή αναλογία πρακτορείων ανά κάτοικο (2.000 κάτοικοι ανά πρακτορείο), τα οποία όμως αποδεικνύονται ιδιαίτερα αποδοτικά αφού ο αναλογικός μέσος ετήσιος ακαθάριστος τζίρος τους ανήλθε πέρυσι σε 1,18 εκατ.δολάρια (περίπου 907 εκατ.ευρώ). Το ποσό αυτό ανεβάζει τον ΟΠΑΠ στην δεύτερη θέση στην διεθνή αγορά τυχερών παιχνιδιών, πίσω από τη LAE και μπροστά από τη PMU (1,10 εκατ.δολάρια).