Γιάννης Αληγιζάκης: "Η ελίν του 2035 θα είναι ένας σύγχρονος ενεργειακός όμιλος"

Τρίτη, 23-Δεκ-2025 15:09

Γιάννης Αληγιζάκης: "Η ελίν του 2035 θα είναι ένας σύγχρονος ενεργειακός όμιλος"

Η ελίν, ένας απο τους πιο σταθερά αναπτυσσόμενους ενεργειακούς ομίλους της χώρας, εισέρχεται στη νέα δεκαετία με τζίρο 2,7 δισ. ευρώ, περισσότερα από 550 πρατήρια και μια ξεκάθαρη στρατηγική: τη μετεξέλιξή της σε έναν ολοκληρωμένο πάροχο ενέργειας. Ο Πρόεδρος & CEO, Γιάννης Αληγιζάκης, εξηγεί στο "Forbes" πώς δύο καίριες στρατηγικές αποφάσεις –η ανάπτυξη σε δύσκολες αλλά υψηλής προοπτικής αγορές και η έγκαιρη επένδυση σε νέους τομείς –διαμόρφωσαν το σημερινό αποτύπωμα της εταιρείας ακόμα και μέσα σε περιόδους οικονομικής, υγειονομικής και ενεργειακής κρίσης. Παράλληλα, αναδεικνύει το μόνιμο "αγκάθι" του κλάδου: την παραβατικότητα, που κοστίζει εκατοντάδες εκατομμύρια ετησίως και υπονομεύει τον υγιή ανταγωνισμό.

Κύριε Αληγιζάκη, η ελίν θεωρείται μία από τις πιο σταθερά αναπτυσσόμενες εταιρείες της ελληνικής αγοράς καυσίμων. Ποια είναι σήμερα η εικόνα του Ομίλου σε τζίρο, κερδοφορία και δίκτυο πρατηρίων και ποιοι είναι οι βασικοί πυλώνες που στηρίζουν αυτή την πορεία μέσα σε ένα τόσο έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον;

Η ελίν είναι σήμερα ένας από τους πλέον ολοκληρωμένους ενεργειακούς ομίλους. Σταθερά αναπτυσσόμενος. Η ανάπτυξη αυτή, διαχρονικά, στηρίχθηκε σε δύο στρατηγικές αποφάσεις. Καινοτόμες επιλογές που σχεδίασε και έγκαιρα υλοποίησε. Ανάπτυξη σε αγορές που παρουσιάζουν σημαντική προοπτική, με μεγάλο, όμως, βαθμό δυσκολίας. Δυσκολία η οποία αυξήθηκε από τη στιγμή που η ανάπτυξη έγινε σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον τριών μεγάλων κρίσεων: οικονομική, υγειονομική και ενεργειακή.

3 παραδείγματα:

Το 1983 επέλεξε να επενδύσει σε μια "niche" αγορά, αυτήν της ανάπτυξης Δικτύου σε μικρά νησιά, με την απόκτηση 3 μικρών δεξαμενόπλοιων, απόλυτα προσαρμοσμένων στις ιδιαίτερες ανάγκες ενός νησιωτικού δικτύου.

Το 2002 συνέδεσε την ανάπτυξή της με το όραμα του Τουρισμού της Ελλάδας, δημιουργώντας συγχρόνως σταθμούς ανεφοδιασμού σκαφών στις μαρίνες.

Τέλος, και ίσως το πλέον δύσκολο εγχείρημα, ήταν η απόφαση να δραστηριοποιηθούμε στο εξωτερικό, όταν η χώρα το 2015 διέτρεχε μεγάλους οικονομικούς κινδύνους, με την απειλή εξόδου από την Ε.Ε. και την εσωτερική αγορά καυσίμων να καταρρέει. Μια απόφαση που προσέφερε πωλήσεις πάνω από 13 δισ. ευρώ και μια κερδοφορία πάνω από 70 εκατομμύρια στη δεκαετία 2015-2025.

Σήμερα το δίκτυο πρατηρίων αριθμεί περισσότερα από 550 πρατήρια, ο συνολικός ετήσιος τζίρος του Ομίλου είναι 2,7 δισ. ευρώ (έτος 2024) και οι βασικοί πυλώνες ανάπτυξης είναι το δίκτυο πρατηρίων, η διεθνής δραστηριότητα και η ηλεκτρική ενέργεια (ελίν electricon).

Η αγορά καυσίμων στην Ελλάδα έχει διαχρονικά πληγωθεί από το λαθρεμπόριο και τη νοθεία. Μπορείτε να μας δώσετε μια εκτίμηση για το πόσο κοστίζει στον κλάδο –και ειδικά σε εταιρείες με θετικό track record όπως η ελίν– ο αθέμιτος ανταγωνισμός; Και τι θεωρείτε ότι πρέπει ακόμη να γίνει σε επίπεδο ελέγχων και θεσμικού πλαισίου;

Η αγορά καυσίμων στην Ελλάδα είναι μια αγορά που χαρακτηρίζεται από στρεβλώσεις, κυριότερες των οποίων είναι αφενός η υπέρμετρη παρέμβαση της Πολιτείας στη λειτουργία των επιχειρήσεων, αλλά κυρίως η παραβατικότητα. Οι συνθήκες σήμερα είναι βελτιωμένες, λόγω του ότι η Πολιτεία αποφάσισε να εφαρμόσει, όχι όμως σε πλήρη βαθμό, έναν νόμο που αντιμετωπίζει σε βάθος την παραβατικότητα.

Σήμερα έχουν κλείσει πάνω από 100 πρατήρια κυρίως στην Αθήνα. Το θεσμικό πλαίσιο υπάρχει. Αυτό που χρειάζεται είναι η συνέπεια στην εφαρμογή των μέτρων που ψήφισε η Πολιτεία.

Η ελίν έχει χτίσει μια εικόνα αξιοπιστίας σε μια αγορά όπου συχνά κυριαρχούν οι εξαιρέσεις. Πώς διασφαλίζετε στην πράξη –σε επίπεδο logistics, ελέγχων ποιότητας, συνεργασιών με πρατηριούχους– ότι ο καταναλωτής που επιλέγει ελίν ξέρει τι βάζει στο ρεζερβουάρ του; Και πώς αντιμετωπίζετε περιπτώσεις όπου τρίτοι συνεργαζόμενοι επιχειρούν να εκμεταλλευτούν το brand σας με αθέμιτες πρακτικές;

Η ελίν ακολουθεί έναν μοναδικό για την αγορά καυσίμων τρόπο τριπλού ελέγχου, σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, κάτω από το όνομα "δέσμευση ποιότητας". Περιλαμβάνει 2 διαφορετικούς, ανεξάρτητους φορείς και την ίδια την ελίν, που ελέγχουν όλες τις διαδικασίες, ώστε το καύσιμο να είναι σωστό σύμφωνα με την ποιότητα και ποσότητα που πληρώνει ο καταναλωτής. Ένας καταναλωτής που ζημιώνεται πάνω από 300 εκατομμύρια τον χρόνο εξαιτίας των παραβατικών πρατηρίων.

Η ηλεκτροκίνηση παρουσιάζεται ως υπαρξιακή απειλή για τον κλασικό κλάδο των καυσίμων. Πώς βλέπετε εσείς, από τη θέση του CEO, τη μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση στην ελληνική αγορά; Είναι απειλή ή ευκαιρία για την ελίν και με ποια στρατηγική προετοιμάζεστε για να είστε παρόντες και στην επόμενη μέρα της μετακίνησης;

Η ηλεκτροκίνηση είναι μια νέα αγορά με προοπτική, που αναπτύσσεται όμως στη χώρα μας με αργούς ρυθμούς, λόγω έλλειψης υποδομών στα σημεία φόρτισης και στο δίκτυο. Η ελίν μαζί με τη ΔΕΗ Blue αναπτύσσει ένα πρόγραμμα που προβλέπει την τοποθέτηση υψηλής ποιότητας προδιαγραφών φορτιστών σε 120 σημεία σε όλη την Ελλάδα.

Αν μεταφράζατε το μέλλον των εταιρειών καυσίμων σε ένα επενδυτικό story δεκαετίας, ποια θα ήταν τα βασικά του κεφάλαια; Πιστεύετε ότι ο κλάδος θα συρρικνωθεί, θα μετασχηματιστεί ή θα αναγεννηθεί μέσα από νέα ενεργειακά προϊόντα και υπηρεσίες; Και για την ελίν ειδικά, ποιο είναι το όραμά σας για το 2035: παραμένει μια εταιρεία καυσίμων ή εξελίσσεται σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό πάροχο;

Η ενεργειακή αγορά είναι μια αγορά που, αναμφίβολα, θα παρουσιάσει μια μεγάλη ανάπτυξη. Το πρόβλημα είναι ότι η ανάπτυξη αυτή σήμερα κινείται σε ένα "γκρίζο" περιβάλλον. Από την απόλυτη, και χωρίς ιδιαίτερο σχέδιο, μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, σήμερα υπάρχει μια τάση επανεξέτασης με προϋποθέσεις της χρήσης των ορυκτών καυσίμων. Χρειάζεται ισορροπία και ρεαλισμός στις αποφάσεις και όχι βιαστικές επιλογές με καθαρά επικοινωνιακά χαρακτηριστικά, τα οποία, εάν υλοποιηθούν χωρίς να εκτιμηθούν σωστά όλες οι παράμετροι, θα απειλήσουν τη βιωσιμότητα της εταιρείας.

Στόχος μας –και σταδιακά τον υλοποιούμε με την παρουσία μας στην ηλεκτροκίνηση, στην αγορά της ηλεκτρικής ενέργειας, στην αγορά του LNG, στις ανανεώσιμες πηγές– είναι να εξελισσόμαστε με προσεκτικά και ασφαλή βήματα σε έναν σύγχρονο ενεργειακό όμιλο, με την παράλληλη όμως αναβάθμιση του δικτύου μας, σε σύγχρονους ενεργειακούς σταθμούς που θα εξυπηρετούν τις συνεχώς αυξανόμενες, νέες ανάγκες του καταναλωτή.