Από διαχείριση κοινοχρήστων μέχρι… data: οι πάροχοι ρεύματος διαφοροποιούνται για να "κλειδώσουν" πελάτες

Παρασκευή, 19-Δεκ-2025 07:30

Από διαχείριση κοινοχρήστων μέχρι… data: οι πάροχοι ρεύματος διαφοροποιούνται για να "κλειδώσουν" πελάτες

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Σε μια αγορά όπου το ρεύμα αντιμετωπίζεται ολοένα και περισσότερο ως commodity, με τις τιμές να συγκλίνουν και τη μετακίνηση πελατών να παραμένει υψηλή, οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας αναζητούν νέους τρόπους διαφοροποίησης. Η απάντηση που κερδίζει έδαφος δεν βρίσκεται πλέον μόνο στα τιμολόγια, αλλά σε ένα διευρυμένο "καλάθι" υπηρεσιών: από internet και σταθερή τηλεφωνία, μέχρι διαχείριση πολυκατοικιών, οικιακές συσκευές και –σε δεύτερο χρόνο– ενεργειακές αναβαθμίσεις.

Η είσοδος της ΔΕΗ στο FTTH, οι συνεργασίες τύπου NRG–Nova και Protergia–Cosmote, αλλά και τα υβριδικά μοντέλα που δοκιμάζονται ήδη στην αγορά, δείχνουν ότι ο ανταγωνισμός περνά σε νέα φάση. Στόχος δεν είναι απλώς η προσέλκυση νέων πελατών, αλλά κυρίως το "κλείδωμα" της πελατειακής βάσης μέσω διετών δεσμεύσεων, ενιαίων λογαριασμών και cross-selling πολλαπλών υπηρεσιών.

Ρεύμα + internet: το νέο πεδίο μάχης

Η σύγκλιση ενέργειας και τηλεπικοινωνιών μετατρέπεται από στρατηγική συζήτηση σε απτή εμπορική πραγματικότητα. Τα πακέτα "ρεύμα + internet" απαντούν σε μια ξεκάθαρη ανάγκη νοικοκυριών και μικρών επιχειρήσεων για "ένα συμβόλαιο – μία εξυπηρέτηση – μία πληρωμή", μειώνοντας τη γραφειοκρατία και αυξάνοντας την προβλεψιμότητα.

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η στρατηγική συνεργασία Nova (United Group) και NRG (Motor Oil), που επιτρέπει τον συνδυασμό υπηρεσιών FTTH της Nova με προϊόντα ενέργειας της NRG. Η αιχμή του πακέτου είναι έκπτωση 10 ευρώ/μήνα στο πρόγραμμα σταθερής και internet για 24 μήνες, για ταχύτητες από 300 Mbps και άνω, με τιμές που ξεκινούν –με Gigabit Voucher– από περίπου 17,2 ευρώ/μήνα. Η προϋπόθεση είναι οι δύο υπηρεσίες να ανήκουν στο ίδιο ΑΦΜ, με την έκπτωση να ενεργοποιείται μετά την πλήρη ενεργοποίηση και των δύο συνδέσεων.

Αντίστοιχα, η Cosmote Telekom έχει ανοίξει δίαυλο συνεργασίας με την Protergia (Metlen) μέσω του MagentaONE, προσφέροντας έκπτωση 5 ευρώ/μήνα για δύο χρόνια στον λογαριασμό σταθερής, σε όσους κάνουν νέα σύνδεση Protergia μέσω των καναλιών Cosmote ή Γερμανός. Νωρίτερα, η Volton είχε κινηθεί στο υβριδικό μοντέλο, "παντρεύοντας" ενέργεια με κινητή τηλεφωνία μέσω Orizon.

Στην αγορά ακούγεται ότι και άλλοι παίκτες, μεταξύ αυτών και η Vodafone, εξετάζουν αντίστοιχες κινήσεις. Ο λόγος είναι σαφής: το ενιαίο μοντέλο δέσμευσης μειώνει την πιθανότητα αποχώρησης και αυξάνει το περιθώριο για πρόσθετες πωλήσεις, σε μια αγορά με υψηλό churn.

Η ΔΕΗ ανεβάζει τον πήχη

Τον ρυθμό στη νέα αυτή "κούρσα" έδωσε η ΔΕΗ, μπαίνοντας επιθετικά στο FTTH και προϊδεάζοντας για επέκταση των υπηρεσιών της πέρα από το internet. Με την ανάπτυξη του δικτύου FiberGrid να προχωρά και την κάλυψη να έχει ήδη ξεπεράσει τα 650.000 νοικοκυριά, η επιχείρηση σχεδιάζει την είσοδο στη σταθερή τηλεφωνία (VoIP πάνω στο δίκτυο οπτικών ινών) εντός του πρώτου τριμήνου του 2026 – με πληροφορίες να μιλούν για ακόμη συντομότερο χρονοδιάγραμμα.

Παράλληλα, η ΔΕΗ εμφανίζεται σήμερα ως η οικονομικότερη επιλογή στην αγορά FTTH: αξιοποιώντας το Gigabit Voucher, προσφέρει 500 Mbps περίπου στα 9,5 ευρώ/μήνα, όταν –ενδεικτικά– η Nova για 300 Mbps κινείται κοντά στα 17,2 ευρώ και η Cosmote στα 29,85 ευρώ για την ίδια ταχύτητα (ή περίπου 26 ευρώ για 1 Gbps), με το τελικό κόστος να μειώνεται μόνο σε συνδυαστικά σχήματα.
Ωστόσο, το FTTH είναι μόνο η αρχή. Το 2026 η ΔΕΗ ανοίγει το κεφάλαιο "κατοικίες και κτίρια", διευρύνοντας το αποτύπωμά της στην καθημερινότητα των πελατών. Από πακέτα internet με υπηρεσία φωνής, μέχρι τη διαχείριση πολυκατοικιών και επαγγελματικών κτιρίων, η επιχείρηση φιλοδοξεί να προσφέρει ένα ολοκληρωμένο πακέτο λύσεων "όλα κάτω από ένα brand".

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό που παρουσιάστηκε πρόσφατα, μέσω ειδικής εφαρμογής οι διαχειριστές πολυκατοικιών θα έχουν πλήρη εικόνα για πάγια έξοδα, εισπράξεις, οφειλές και έκτακτες δαπάνες – μια αγορά που αφορά 400-500 χιλιάδες πολυκατοικίες πανελλαδικά και σήμερα παραμένει κατακερματισμένη. Σε δεύτερο χρόνο, το ίδιο μοντέλο επεκτείνεται και σε γραφεία και επαγγελματικά κτίρια (facility management).

Πέρα από το ρεύμα

Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και οι νέες κινήσεις της ΔΕΗ σε οικιακές συσκευές, φωτοβολταϊκά στη στέγη και αντλίες θερμότητας, με ευέλικτα μοντέλα αγοράς (leasing, as-a-service), αλλά και η προετοιμασία για είσοδο στις ενεργειακές αναβαθμίσεις κατοικιών, όταν ωριμάσει το θεσμικό πλαίσιο και το νέο μοντέλο "Εξοικονομώ".

Το κοινό νήμα όλων αυτών των κινήσεων είναι σαφές: οι πάροχοι ρεύματος επιχειρούν να μετασχηματιστούν σε ολοκληρωμένους παρόχους υπηρεσιών, μεταφέροντας τον ανταγωνισμό από την τιμή του kWh στην αξία του συνολικού πακέτου. Από το κοινόχρηστο της πολυκατοικίας μέχρι το σταθερό τηλέφωνο και το internet, το στοίχημα δεν είναι απλώς η πώληση ενέργειας, αλλά η μακροχρόνια σχέση με τον πελάτη – και αυτό, σε μια αγορά έντονου ανταγωνισμού, ίσως αποδειχθεί το πιο κρίσιμο πλεονέκτημα.