Φρένο στις ταξινομήσεις και νέα πτώση για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα τον Νοέμβριο
Κυριακή, 14-Δεκ-2025 08:00
Του Στάθη Βασιλόπουλου
Η ελληνική αγορά αυτοκινήτου "φρέναρε" τον περασμένο Νοέμβριο, καταγράφοντας την πρώτη πτώση μετά από οκτώ μήνες ανόδου, ενώ την ίδια στιγμή η ηλεκτροκίνηση συνεχίζει να κινείται σε δύο ταχύτητες: τα αμιγώς ηλεκτρικά υποχωρούν, την ώρα που τα plug-in υβριδικά συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο σε πωλήσεις. Η εικόνα καταδεικνύει ότι η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα παραμένει ‘’εύθραυστη’’, με τη δραστική μείωση της επιδότησης να έχει προκαλέσει εμφανή κόπωση στην αγορά.
Πιο αναλυτικά, τον περασμένο Νοέμβριο, οι ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην Ελλάδα σημείωσαν πτώση 1,9%, με 10.460 οχήματα έναντι 10.666 τον ίδιο μήνα πέρσι. Παρά τη μικρή αυτή κάμψη, η συνολική εικόνα για το 11μηνο παραμένει θετική, καθώς οι ταξινομήσεις ΙΧ από τον Ιανουάριο έως τον Νοέμβριο έφτασαν τις 133.455 μονάδες, καταγράφοντας αύξηση 4% σε σχέση με 128.371 την αντίστοιχη περίοδο του 2024, σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ).
Η αγορά των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) παρουσίασε πτώση, με 791 ταξινομήσεις, μειωμένες κατά 28,5% σε σχέση με τον ίδιο μήνα πέρσι. Σε επίπεδο 11μηνου, οι πωλήσεις BEV κατέγραψαν μικρή αύξηση 1,5%, με 7.744 μονάδες. Αντίθετα, οι ταξινομήσεις plug-in υβριδικών οχημάτων (PHEV) αυξήθηκαν σημαντικά, φθάνοντας τις 1.056 μονάδες τον Νοέμβριο (+45,3%) και τις 10.310 στο διάστημα Ιανουαρίου – Νοεμβρίου 2025, σημειώνοντας άνοδο 36,7% σε σχέση με πέρσι. Τα plug-in υβριδικά προσφέρουν τη δυνατότητα κίνησης αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια σε καθημερινές μετακινήσεις, ενώ ο θερμικός κινητήρας επιτρέπει άνετα μεγαλύτερα ταξίδια χωρίς περιορισμούς, γεγονός που τα καθιστά ελκυστική λύση για τους καταναλωτές.
Συνολικά, οι ταξινομήσεις οχημάτων BEV και PHEV ανήλθαν σε 1.847 τον Νοέμβριο και 18.054 στο 11μηνο, με ετήσιες αυξήσεις 0,8% και 19% αντίστοιχα.
Παρά την αύξηση των ηλεκτρικών οχημάτων και των plug-in υβριδικών, παράγοντες όπως οι υψηλές τιμές, η αβεβαιότητα για τη μεταπωλητική αξία και η σημαντική μείωση της επιδότησης του προγράμματος "Κινούμαι Ηλεκτρικά" (από 9.000 ευρώ σε 3.000 ευρώ, ή 4.500 ευρώ με απόσυρση παλιού ρυπογόνου οχήματος) περιορίζουν την ταχύτερη ανάπτυξη του κλάδου στην χώρα μας.
Σε κάθε περίπτωση, η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση προχωρά με σαφώς πιο αργούς ρυθμούς από αυτούς που είχαν αρχικά προβλεφθεί σε επίπεδο Ευρώπης, ενώ το συνολικό μερίδιο των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ παραμένει χαμηλότερο των προσδοκιών.
H Νορβηγία παραμένει πρωτοπόρος, με τις ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων να κινούνται σε ποσοστό πάνω από 95%, ενώ η Δανία καταγράφει υψηλά ποσοστά 67%. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, όμως, τα ηλεκτρικά οχήματα εξακολουθούν να καλύπτουν σχετικά μικρό μέρος της αγοράς. Συγκεκριμένα, στην ΕΕ, τον Οκτώβριο του 2025, τα ηλεκτρικά οχήματα κατείχαν μερίδιο 16,4%, αυξημένο από 13,2% έναν χρόνο νωρίτερα.
Τα υβριδικά αυτοκίνητα παραμένουν η πιο δημοφιλής επιλογή στην Ευρώπη, τάση που αντικατοπτρίζεται και στην ελληνική αγορά. Τα στοιχεία για τον Νοέμβριο αποτυπώνουν καθαρά τις προτιμήσεις των Ελλήνων οδηγών: οι βενζινοκίνητες επιλογέςα σημείωσαν σημαντική πτώση, στο 18,2% από 29,4% πέρυσι, χάνοντας 11,2 μονάδες μεριδίου μέσα σε έναν χρόνο. Παρόμοια, τα πετρελαιοκίνητα περιορίστηκαν στο 3,3% από 3,6% τον Νοέμβριο του 2024.
Αντίθετα, τα υβριδικά αυτοκίνητα (HEV) συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία, καθιερώνοντας πλέον την κυριαρχία τους, με μερίδιο που εκτοξεύτηκε στο 57,3% από 44,3% πέρυσι τον ίδιο μήνα. Τα plug-in υβριδικά (PHEV) καταγράφουν επίσης ισχυρή αύξηση, φτάνοντας το 10,1% από 6,8% το 2024. Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEV), αν και εμφανίζουν μηνιαία πτώση στο 7,5% από 10,4%, διατηρούν σε επίπεδο 11μήνου σταθερότητα με οριακή υποχώρηση στο 5,8% από 5,9%.