Εκτός SAFE η ONEX;
Δευτέρα, 08-Δεκ-2025 18:17
Tου Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Την έντονη δυσαρέσκειά της εκφράζει η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ) για τον αποκλεισμό της πρότασης του Ομίλου ONEX Shipyards & Technologies από τη λίστα προγραμμάτων που προωθεί η Ελλάδα προς χρηματοδότηση μέσω του ευρωπαϊκού μηχανισμού SAFE.
Σύμφωνα με την ΕΕΝ, η ONEX κατέθεσε πλήρη φάκελο, απολύτως σύμφωνο με τις οδηγίες της ΓΔΑΕΕ και τα κριτήρια του SAFE. Παρ’ όλα αυτά, η πρόταση δεν συμπεριλήφθηκε στην επικαιροποιημένη λίστα των 25 προγραμμάτων, ύψους περίπου 3 δισ. ευρώ, που στάλθηκε στα Γενικά Επιτελεία.
Η Ένωση υπογραμμίζει ότι δεν υπήρξε καμία επίσημη ενημέρωση ούτε προς την ίδια ούτε προς την εταιρεία, ούτε ζητήθηκαν διευκρινίσεις ή πρόσθετα στοιχεία, κάτι που χαρακτηρίζεται ως σοβαρή απόκλιση από την κανονική διαδικασία.
Η πρόταση του ελληνικού ομίλου αφορούσε τρεις κατηγορίες πλοίων που το Πολεμικό Ναυτικό έχει ήδη αναγνωρίσει ως απαραίτητες για τα επόμενα χρόνια:
-
Ταχέα Περιπολικά Κρούσης (ΤΠΚ)
-
Modular πλοία, από OPV έως Multi Mission Corvette
-
Κανονιοφόρους
Οι προτάσεις αυτές είναι συμβατές με την Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική και συνδέονται με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις για μεγαλύτερη συμμετοχή της εγχώριας παραγωγής στα αμυντικά προγράμματα. Η ONEX έχει επίσης συνάψει Μνημόνια Συνεργασίας με τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) και με ευρωπαϊκές εταιρείες, όπως προβλέπει ο μηχανισμός SAFE.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η ΕΕΝ, η ναυπήγηση δύο κορβετών αξίας περίπου 1 δισ. ευρώ, με 70% ελληνική συμμετοχή, θα παρήγαγε 700 εκατ. ευρώ εγχώριας παραγωγής και συνολική επίδραση στο ΑΕΠ έως και 5 δισ. ευρώ, δημιουργώντας 500 άμεσες και περίπου 3.000 έμμεσες θέσεις εργασίας.
Η ΕΕΝ τονίζει ότι η μη συμπερίληψη της πρότασης αντιβαίνει στις δημόσιες δηλώσεις του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια για την ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και ειδικά για την ανάπτυξη modular πλοίων στην Ελλάδα.
Επιπλέον, η Ένωση επισημαίνει ότι η πρόταση δεν εμφανίζεται ούτε ως διαθέσιμη επιλογή για άλλα κράτη–μέλη που μπορούν να αναζητήσουν συνεργασίες εντός του SAFE.
Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με την ΕΕΝ, εγείρει κρίσιμα ερωτήματα:
-
Για ποιο λόγο δεν τηρήθηκε η διαδικασία ενημέρωσης και αξιολόγησης;
-
Γιατί δεν υπήρξε επικοινωνία από ΓΔΑΕΕ και ΓΕΝ προς την ΕΕΝ και την ONEX;
-
Γιατί η πρόταση δεν καταγράφηκε ως επιλογή για άλλα κράτη–μέλη;
-
Ενημερώθηκε το ΚΥΣΕΑ για την υποβολή της πρότασης;
-
Γιατί η Βουλή δεν έλαβε γνώση μιας πρότασης που είχε παρουσιαστεί δημόσια;
Η Ένωση υπενθυμίζει ότι η Ελλάδα διαθέτει μακρά και τεκμηριωμένη ιστορία ναυπήγησης πολεμικών μονάδων, από ΤΠΚ και αρματαγωγά μέχρι φρεγάτες, υποβρύχια και το πλοίο γενικής υποστήριξης "Προμηθεύς" και θεωρεί αδικαιολόγητο το να αγνοείται η εγχώρια δυνατότητα σε μια ευρωπαϊκή διαδικασία που αποσκοπεί ακριβώς στη βιομηχανική ενδυνάμωση των κρατών–μελών.
Η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων δηλώνει ότι επιφυλάσσεται για όλες τις θεσμικές κινήσεις που απαιτούνται, προκειμένου να διασφαλιστεί η διαφάνεια, η σωστή τήρηση των διαδικασιών και η προστασία της εγχώριας αμυντικής παραγωγής, την οποία χαρακτηρίζει κρίσιμο εθνικό κεφάλαιο.