Όμιλος Fourlis: 75 χρόνια πορείας και συνεχούς εξέλιξης στο οργανωμένο λιανεμπόριο
Τρίτη, 02-Δεκ-2025 16:43
Σε μια εποχή όπου το λιανεμπόριο αλλάζει με ταχύτητα που συχνά υπερβαίνει τις αντοχές των επιχειρήσεων, ο όμιλος Fourlis καταφέρνει όχι μόνο να παραμένει "μέσα στο παιχνίδι", αλλά να καθορίζει την επόμενη μέρα του κλάδου. Με παρουσία σε τέσσερις χώρες, χαρτοφυλάκιο ισχυρών διεθνών brands και στρατηγική που συνδυάζει επενδύσεις, τεχνολογία και βιωσιμότητα, ο όμιλος, με επικεφαλής τον Βασίλη Φουρλή, εισέρχεται στην πιο ώριμη φάση της πορείας του κλείνοντας 75 χρόνια ιστορίας.
Ένας όμιλος με γεωγραφικό και επιχειρησιακό εύρος
Με έδρα την Αθήνα και δραστηριότητες σε Ελλάδα, Κύπρο, Ρουμανία και Βουλγαρία -και έχοντας ήδη ανακοινώσει την περαιτέρω ενίσχυση του γεωγραφικού του αποτυπώματος με επέκταση σε ακόμη τέσσερις χώρες- ο όμιλος Fourlis έχει εξελιχθεί σε έναν από τους κορυφαίους retailers στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Το προφίλ του ομίλου χτίστηκε αρχικά πάνω στο εμπόριο ηλεκτρικών συσκευών, όμως η πραγματική του ισχύς διαμορφώθηκε από τη στρατηγική στροφή σε διεθνή brands με υψηλή αναγνωρισιμότητα και ισχυρή σχέση με τον καταναλωτή: της IKEA στον κλάδο οικιακού εξοπλισμού και επίπλων, της INTERSPORT και της Foot Locker στους κλάδους των αθλητικών ειδών και του athleisure αντίστοιχα και της Holland & Barrett στον κλάδο προϊόντων υγείας και ευεξίας.
Πρόκειται για συνεργασίες που ενίσχυσαν την τεχνογνωσία του ομίλου και την ικανότητά του να δημιουργεί εμπειρίες λιανικής που ανταποκρίνονται στις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή.
75 χρόνια πορείας – μια ιστορία προσαρμογής και διορατικότητας
Η επιχειρηματική διαδρομή του ομίλου Fourlis ξεκινά το 1950, σε μια Ελλάδα που προσπαθεί να αφήσει πίσω τα τραύματα της Κατοχής και του εμφυλίου πολέμου. Οι πολίτες επιδίωκαν πλέον ένα υψηλότερο βιοτικό επίπεδο, παρόμοιο με αυτό των δυτικοευρωπαϊκών κοινωνιών και η οικογένεια Φουρλή διέγνωσε νωρίς αυτή την αλλαγή, φέρνοντας στην εγχώρια αγορά κορυφαίες μάρκες ηλεκτρικών συσκευών της εποχής. Από τις πρώτες αντιπροσωπείες γερμανικών και αμερικανικών προϊόντων, έως τη συναρμολόγηση τηλεοράσεων και την επέκταση στην παραγωγή απορροφητήρων, ο όμιλος αποτέλεσε έναν από τους πρωτοπόρους του εγχώριου κλάδου οικιακών συσκευών.
Με την είσοδο στο Χρηματιστήριο πριν 37 χρόνια, άλλαξε το επίπεδο εταιρικής οργάνωσης και επιταχύνθηκε η μετάβαση στη σύγχρονη εποχή. Η εξαγορά της Κωτσόβολος το 1993 και η ανάπτυξη δικτύων χονδρικής σε Ρουμανία και Βουλγαρία ενίσχυσαν τη θέση του ομίλου στην περιοχή. Τη δεκαετία του ’90 ολοκληρώθηκε μια στρατηγική καμπή: η έναρξη της συνεργασίας με την ΙΚΕΑ και την INTERSPORT.
Η πώληση της Κωτσόβολος στη Dixons αποτέλεσε το σημείο καμπής που επέτρεψε στον όμιλο να επικεντρωθεί στα δύο ισχυρά brands που καθόρισαν τη νέα του εποχή. Στη συνέχεια, ο όμιλος μετασχηματίστηκε σε έναν οργανισμό με διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο και πολυεπίπεδη δραστηριότητα σε retail, logistics, real estate και πολυκαναλική εξυπηρέτηση.
Ισχυρά οικονομικά μεγέθη και στοχευμένες κινήσεις
Με ισχυρό δίκτυο που ξεπερνά τα 160 φυσικά καταστήματα, καθώς και ηλεκτρονικά καταστήματα που καλύπτουν όλες τις χώρες δραστηριοποίησης, ο όμιλος παραμένει σε σταθερά ανοδική τροχιά, με διψήφια αύξηση πωλήσεων σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία και ενίσχυση της κερδοφορίας.
Η εικόνα αυτή είναι αποτέλεσμα μιας συνεκτικής στρατηγικής που βασίζεται σε στοχευμένες επενδύσεις και στην ευελιξία.
Μεταξύ των σημαντικότερων ορόσημων συγκαταλέγεται η αποενοποίηση της Trade Estates, κίνηση που ενίσχυσε την κεφαλαιακή ευελιξία του ομίλου. Την ίδια στιγμή, η ΙΚΕΑ επεκτείνει το δίκτυό της με νέα καταστήματα, όπως σε Πάτρα και Ηράκλειο, καθώς και με το ανανεωμένο concept στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, ενώ έχει ήδη δρομολογηθεί το νέο κατάστημα στο The Ellinikon για το 2028.
Παράλληλα, η συνεργασία με τη Foot Locker προσέθεσε έναν νέο, ιδιαίτερα δυναμικό άξονα δραστηριότητας. Με τρία νέα καταστήματα στη Βουλγαρία και την εξαγορά των δραστηριοτήτων σε Ελλάδα και Ρουμανία, η Foot Locker βρίσκεται σε φάση σημαντικής ανάπτυξης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Στο sport performance, η INTERSPORT ενισχύει συνεχώς τη γεωγραφική της παρουσία, ενώ το concept INTERSPORT Football Club – με δύο εξειδικευμένα καταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη – σηματοδοτεί την είσοδο σε χώρους niche ειδίκευσης, όπως αυτή του ποδοσφαίρου.
Σημαντική, επίσης, είναι η συμφωνία με την InterIKEA για το νέο Διεθνές Κέντρο Διανομής στον Ασπρόπυργο, το οποίο θα λειτουργήσει στα μέσα του 2026. Η Trade Logistics, θυγατρική του ομίλου, θα αναλάβει τη διαχείριση ενός έργου που αναμένεται να αναβαθμίσει ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα της Ανατολικής Μεσογείου.
Omnichannel: η νέα πραγματικότητα του retail
Η omnichannel στρατηγική του ομίλου δεν αποτελεί απλώς μια ψηφιακή αναβάθμιση, αλλά μια συνολική αναδιαμόρφωση του τρόπου με τον οποίο οι καταναλωτές αλληλεπιδρούν με τα brands. Από μεγάλα καταστήματα έως urban stores και click & collect hubs, ο όμιλος Fourlis προσφέρει μια ενιαία εμπειρία σε όλες τις χώρες δραστηριοποίησης.
Η ΙΚΕΑ αποτελεί το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα: 22 φυσικά σημεία σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Κύπρο, e-shops σε όλες τις αγορές, ενίσχυση της παρουσίας κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα και νέες τοποθεσίες που εξυπηρετούν εύκολα τον σύγχρονο καταναλωτή, ο οποίος αναζητά ευελιξία, ταχύτητα και διαφάνεια.
Στον κλάδο αθλητικών ειδών, η INTERSPORT και η Foot Locker προχωρούν σε παράλληλες επεκτάσεις με retail δίκτυο, αλλά και ηλεκτρονικές πλατφόρμες που καλύπτουν τις νέες απαιτήσεις της γενιάς Z για εξατομίκευση και γρήγορη εξυπηρέτηση. Το συνολικό δίκτυο της INTERSPORT φτάνει τα 66 καταστήματα στην Ελλάδα, 40 στη Ρουμανία, 12 στη Βουλγαρία και 6 στην Κύπρο, ενώ το δίκτυο της Foot Locker περιλαμβάνει 6 καταστήματα στην Ελλάδα, 4 στη Ρουμανία, 3 στη Βουλγαρία, με ηλεκτρονικές πλατφόρμες σε Ελλάδα και Ρουμανία.
Στον τομέα της υγείας και ευεξίας, ο όμιλος αναπτύσσει σταθερά το δίκτυο της Holland & Barrett, μίας από τις κορυφαίες ευρωπαϊκές αλυσίδες στην κατηγορία της. Αυτή τη στιγμή, λειτουργούν 11 καταστήματα στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένων των corner shops εντός καταστημάτων ΑΒ Βασιλόπουλος, μαζί με πλήρως λειτουργικό e-shop.
Ο "αφανής" μοχλός ανάπτυξης
Η Trade Logistics λειτουργεί ως ο κεντρικός κόμβος που στηρίζει την ομαλή λειτουργία όλων των δραστηριοτήτων, μέσα από σύγχρονα κέντρα διανομής σε Σχηματάρι και Οινόφυτα και μέσα από το μεγάλο έργο του Ασπροπύργου που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Ταυτόχρονα, η συμμετοχή στην Trade Estates ΑΕΕΑΠ δίνει στον όμιλο μια ενεργή θέση και στην ανάπτυξη της υποδομής του κλάδου retail: εμπορικά πάρκα, logistics hubs και σύγχρονες εμπορικές αναπτύξεις που απαντούν στις νέες καταναλωτικές και επιχειρησιακές ανάγκες.
Η βιωσιμότητα πυρήνας της εταιρικής στρατηγικής
Ταυτόχρονα, ο όμιλος εστιάζει συστηματικά στη μείωση του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος. Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν μείωση 12% στις άμεσες εκπομπές αερίων (Scope 1) και 1,3% στις έμμεσες (Scope 2, market based) στην Ελλάδα σε ετήσια βάση. Οι πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν ενεργειακές αναβαθμίσεις σε καταστήματα και κέντρα διανομής, χρήση ενέργειας από ΑΠΕ και υιοθέτηση αρχών κυκλικής οικονομίας.
Η συνεργασία με brands που δίνουν βαρύτητα στο βιώσιμο design και την υπεύθυνη προμήθεια προϊόντων ενισχύει ακόμη περισσότερο αυτή την κατεύθυνση.
Στο επίκεντρο, ωστόσο, βρίσκονται οι άνθρωποι του ομίλου. Με πάνω από 4.400 εργαζομένους και ποσοστό γυναικών 56% στο σύνολο του προσωπικού –και 45% στις θέσεις ευθύνης στην Ελλάδα– ο όμιλος επενδύει συστηματικά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος που προάγει την ισότητα, την ασφάλεια και την ευημερία. Μόνο το 2024, διατέθηκαν πάνω από €520.000 σε κοινωνικές δράσεις, με 20 εταιρικές πρωτοβουλίες εθελοντισμού και συνεργασίες με 80 οργανισμούς.
Μια πορεία με συνέπεια, ένα μέλλον με προοπτική
Στα 75 χρόνια λειτουργίας του, ο όμιλος Fourlis έχει αποδείξει ότι μπορεί να διαβάζει σωστά τις τάσεις, να προσαρμόζεται άμεσα και να επενδύει με συνέπεια σε ό,τι δημιουργεί αξία. Με ισχυρά brands, διευρυμένα δίκτυα καταστημάτων και επενδύσεις στις ψηφιακές τεχνολογίες και τη βιωσιμότητα, ο όμιλος προχωρά στην επόμενη μέρα με σιγουριά, συνεχίζοντας να διαμορφώνει το μέλλον του οργανωμένου λιανεμπορίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.