Ηπειρώτικα Αυγά: Νέα εταιρεία με αποκλειστική παραγωγή cage-free αυγών – Απορρόφηση της Ovo Fresco

Τρίτη, 02-Δεκ-2025 07:27

Ηπειρώτικα Αυγά: Νέα εταιρεία με αποκλειστική παραγωγή cage-free αυγών – Απορρόφηση της Ovo Fresco

Της Ξανθής Γούναρη

Συνεπής στον στόχο της για ενίσχυση της παραγωγής φρέσκων αυγών από cage-free όρνιθες, η οικογένεια Φραγκούλη, ιδιοκτήτρια της Πτηνοτροφικής Ιωαννίνων γνωστής από το brand Ηπειρώτικα Αυγά, προχώρησε χθες στη σύσταση μιας νέας εταιρείας υπό την επωνυμία Αυγά Δρυός ΑΕ.

Το μετοχικό κεφάλαιο της νεοϊδρυθείσας εταιρείας, με έδρα στο Μπιζάνι Ιωαννίνων, είναι 300.000 ευρώ και καλύφθηκε με μετρητά από τα αδέλφια Μυρτώ και Παναγιώτη Φραγκούλη, με τους δύο μετόχους να κατέχουν από 50%. Κύριο αντικείμενο δραστηριότητας είναι η παραγωγή αυγών που διατίθενται νωπά, ενώ δευτερευόντως θα δραστηριοποιείται στην παραγωγή λιπασμάτων, το χονδρικό εμπόριο κ.λπ.

Στόχος το 70% της παραγωγής σε cage-free

Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital, η Αυγά Δρυός ΑΕ θα παράγει αποκλειστικά αυγά από cage-free όρνιθες, δηλαδή όρνιθες που δεν είναι μέσα σε κλουβιά, ενισχύοντας το στρατηγικό repositioning της Πτηνοτροφικής Ιωαννίνων προς προϊόντα υψηλότερων προδιαγραφών animal welfare .

Η νέα εταιρεία εντάσσεται στο δεκαετές επενδυτικό πλάνο της Πτηνοτροφικής ύψους 30 εκατ. ευρώ. Η δεύτερη φάση (2025–2030) προβλέπει τη δημιουργία δεύτερης μονάδας εναλλακτικών εκτροφών δυναμικότητας 200.000 ορνίθων, αναβάθμιση της εταιρείας παστεριωμένων προϊόντων αυγού Ovo Fresco  με νέο τεχνολογικό εξοπλισμό, επέκταση υποδομών ψύξης και αποθήκευσης για παραγωγή καινοτόμων προϊόντων, όπως κατεψυγμένες ομελέτες, βραστά αυγά και αυγά σε σκόνη.

Σήμερα, από το σύνολο των 300.000 ορνίθων της εταιρείας, το 35% της παραγωγής είναι cage-free. Στόχος είναι το ποσοστό να φτάσει το 70% μέσα σε τέσσερα χρόνια, έναντι ευρωπαϊκού μέσου όρου περίπου 50%.

Η εταιρεία διαθέτει 12 πτηνοτροφεία (7 στο Μπιζάνι, 5 cage-free στο Καλπάκι) και ημερήσια παραγωγή 250.000 αυγών. Με ιδιόκτητο στόλο φορτηγών-ψυγείων και τη συνεργασία με τον ΑΠΣΙ ΠΙΝΔΟΣ από το 2007, εξασφαλίζεται διανομή εντός 24 ωρών.

Τα μερίδια σε φρέσκα και παστεριωμένα αυγά

Σε επίπεδο δυναμικής, τα Ηπειρώτικα Αυγά αποτελούν τον τρίτο μεγαλύτερο "παίκτη" της ελληνικής αγοράς με μερίδιο της τάξης του 10% στη συνολική αγορά των φρέσκων αυγών, ενώ στα επώνυμα αυγά το μερίδιό της υπολογίζεται στο 25% στο κανάλι των σούπερ μάρκετ.

Στην αγορά του παστεριωμένου αυγού, όπου δραστηριοποιείται με την εταιρεία Ovo Fresco, κατέχει μερίδιο 45%, με τις εξαγωγικές πωλήσεις να καλύπτουν το σημαντικό ποσοστό του τζίρου, διαθέτοντας ισχυρή παρουσία στα Βαλκάνια, σε χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και στην Κύπρο.

Η Πτηνοτροφική Ιωαννίνων απορροφά την Ovo Fresco

Λίγες εβδομάδες πριν την σύσταση της νέας εταιρείας και συγκεκριμένα στις 22 Οκτωβρίου 2025, η οικογένεια προχώρησε στην κατάθεση σχεδίου συγχώνευσης με απορρόφηση της Ovo Fresco από την Πτηνοτροφική Ιωαννίνων. Σύμφωνα με το σχέδιο συγχώνευσης, η ενοποίηση αποσκοπεί στην επίτευξη κρίσιμων συνεργειών και την ενοποίηση των λειτουργιών, ενισχύοντας τη συνολική αποδοτικότητα και μειώνοντας τα λειτουργικά κόστη μέσω οικονομιών κλίμακας.

Η σχέση ανταλλαγής των μετοχών ορίστηκε σε 5 νέες μετοχές της απορροφώσας για κάθε μία μετοχή της απορροφώμενης. Λόγω της διασταύρωσης συμμετοχών μεταξύ των δύο εταιρειών, η τελική διαμόρφωση του μετοχικού κεφαλαίου της νέας ενοποιημένης εταιρείας θα μειωθεί στα 2,07 εκατ. ευρώ, διαιρούμενο σε 705.404 μετοχές ονομαστικής αξίας 2,93 ευρώ. Λογιστικά, η συγχώνευση θα ισχύει από την 1η Ιανουαρίου 2025.

Διαφορετική πορεία για τις δύο εταιρείες

Οι δύο συγχωνευόμενες εταιρείες παρουσίασαν διαφορετική πορεία το 2024. Η Πτηνοτροφική Ιωαννίνων ενίσχυσε τον κύκλο εργασιών της κατά 12,8%, φτάνοντας τα 12,19 εκατ. ευρώ από 10,81 εκατ. ευρώ το 2023, παρουσιάζοντας όμως συρρίκνωση της κερδοφορίας. Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 1,14 εκατ. ευρώ έναντι 1,33 εκατ. ευρώ πέρυσι, σημειώνοντας πτώση 14,3%. Η εταιρεία διατηρεί ισχυρή καθαρή θέση 6,44 εκατ. ευρώ και απασχολεί 37 εργαζόμενους.

Από την πλευρά της, η Ovo Fresco κατέγραψε μείωση του κύκλου εργασιών κατά 7,3% στα 13,25 εκατ. ευρώ από 14,29 εκατ. ευρώ το 2023. Παρά τη συρρίκνωση των πωλήσεων, η εταιρεία κατάφερε να βελτιώσει οριακά την κερδοφορία της, με τα καθαρά αποτελέσματα να ανέρχονται σε 1,93 εκατ. ευρώ έναντι 1,90 εκατ. ευρώ πέρυσι, αύξηση 1,6%. Η καθαρή θέση διαμορφώθηκε στα 5,64 εκατ. ευρώ, ενώ το εργατικό δυναμικό αριθμεί 27 άτομα.

Σημειώνεται ότι η Ovo Fresco παρουσιάζει σημαντικό εξαγωγικό προσανατολισμό, με τις πωλήσεις στο εξωτερικό να αντιπροσωπεύουν το 15,7% του συνολικού κύκλου εργασιών της το 2024, αυξημένο ποσοστό σε σχέση με το 13,1% του 2023. Παρά τη μείωση του συνολικού κύκλου εργασιών κατά 7,3%, οι εξαγωγές της εταιρείας σημείωσαν αύξηση 11,4%, φτάνοντας τα 2,08 εκατ. ευρώ το 2024 από 1,87 εκατ. ευρώ το 2023.

Η συγχώνευση των δύο εταιρειών αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τις εξαγωγικές πωλήσεις του νέου σχήματος, καθώς η ενοποιημένη εταιρεία θα διαθέτει αυξημένη παραγωγική δυναμικότητα και ήδη εδραιωμένη εξαγωγική δραστηριότητα μέσω της Ovo Fresco, με συνολικές εξαγωγές που θα ξεπερνούν τα 2,1 εκατ. ευρώ.

"Ανώνυμο" το ένα στα δύο αυγά

Αν και τα αυγά αυξάνουν το "έρεισμά" τους ως προτιμητέα πηγή ζωικής πρωτεΐνης, η κατά κεφαλήν κατανάλωση στην Ελλάδα εξακολουθεί να είναι χαμηλή. Υπολογίζεται, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, ότι ο Έλληνας καταναλωτής τρώει περί τα 170-180 αυγά ετησίως, όταν υπάρχουν χώρες, όπου καταναλώνονται 360 αυγά ανά άτομο το χρόνο!

Αξίζει να αναφερθεί ότι το ένα στα δύο αυγά που καταναλώνονται είναι προϊόν ιδιωτικής ετικέτας, με τη συνολική αγορά στο λιανεμπόριο να εκτιμάται στα 100 εκατ. ευρώ.