Κρατικές επιχορηγήσεις 266 εκατ. ευρώ στις αστικές συγκοινωνίες το 2024 - Μειώθηκαν οι ζημιές
Τρίτη, 02-Δεκ-2025 07:30
Του Στάθη Βασιλόπουλου
Την περσινή χρονιά, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) έλαβε κρατικές επιχορηγήσεις ύψους 266,6 εκατ. ευρώ – 22,2% αυξημένες σε σχέση με το 2023- αλλά οι δρόμοι της πόλης είδαν λιγότερα λεωφορεία, τρόλεϊ και οδηγούς, ενώ οι επιβάτες αντιμετώπισαν πολύωρη αναμονή στις στάσεις και "στρίμωγμα". Παρά τα επιπλέον κονδύλια, ο κύκλος εργασιών μειώθηκε και το καθαρό αποτέλεσμα παρέμεινε ζημιογόνο, αν και με μικρότερες απώλειες. Στον Οργανισμό εντάσσονται η ΣΤΑΣΥ (Μετρό, Ηλεκτρικός, Τραμ) και η ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ).
Πιο αναλυτικά, τα έσοδα του Οργανισμού την περσινή χρονιά ανήλθαν σε 235,9 εκατ. ευρώ, από 243,9 εκατ. το 2023, σημειώνοντας μείωση κατά 3,2%. Τα έσοδα από παροχή υπηρεσιών συγκοινωνιακού έργου (εισιτήρια και κάρτες) ανήλθαν σε 225,32 εκατ. ευρώ το 2024, μειωμένα κατά 3,83 εκατ. από το περασμένο έτος. Να σημειωθεί ότι το παραπάνω ποσό περιλαμβάνει και αποζημιώσεις 59,4 εκατ. ευρώ από υπουργεία για μετακινήσεις επιβατών με μειωμένο κόμιστρο ή δωρεάν. Τα έσοδα από πωλήσεις εισιτηρίων ανήλθαν σε 112,4 εκατ. (+11,5%) και τα έσοδα από πωλήσεις καρτών κινήθηκαν και αυτά ανοδικά (6,5%) στα 53,5 εκατ. Αισθητά μειωμένες ήταν οι αποζημιώσεις -59,4 εκατ. από 83,3 εκατ. – από τα υπουργεία.
Τα EBITDA διαμορφώθηκαν σε 32,7 εκατ. έναντι 12,4 εκατ. (αύξηση 163,83%) ενώ όσον αφορά στο καθαρό αποτέλεσμα, ο οργανισμός παρέμεινε ζημιογόνος, καταφέρνοντας ωστόσο να μειώσει τις ζημιές από 30,5 εκατ. ευρώ το 2023 σε 5,4 εκατ. πέρσι. Από το ποσό των επιχορηγήσεων των 266,6 εκατ. ευρώ, η μερίδα του λέοντος των 124,9 εκατ. ευρώ κατευθύνθηκε προς αστικά λεωφορεία (ΟΣΥ), ενώ 57,5 εκατ. δόθηκαν στη ΣΤΑΣΥ.
Το 2024 ολοκληρώθηκε με λιγότερα οχήματα και προσωπικό και λιγότερα εκτελεσθέντα δρομολόγια, ενώ οι επιβάτες όλων των μέσων αυξήθηκαν σημαντικά, χωρίς όμως να έχουν φτάσει στα προ πανδημίας επίπεδα. Παρά τις επενδύσεις για την προμήθεια λεωφορείων, τη συντήρηση τροχαίου υλικού, την παραχώρηση δρομολογίων σε ιδιώτες και τις νέες διαδικασίες προσλήψεων, η κατάσταση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς παραμένει δύσκολη.
Σύμφωνα με την έκθεση πεπραγμένων του ΟΑΣΑ, οι συνολικές επιβιβάσεις σε λεωφορεία και τρόλεϊ διαμορφώθηκαν σε 232,58 εκατ., από 215,11 εκατ. το 2023 (+8,12%), δείχνοντας ότι οι επιβάτες έχουν αρχίσει να επιστρέφουν μετά το σοκ της πανδημίας, χωρίς όμως να έχουν επανέλθει στα επίπεδα του 2019.
Στα οδικά μέσα (λεωφορεία και τρόλεϊ, συμπεριλαμβανομένων των υπό παραχώρηση γραμμών), τα εκτελεσθέντα δρομολόγια μειώθηκαν από 4.897.296 σε 4.705.647 (-3,9%), ενώ στα μέσα σταθερής τροχιάς (Μετρό, ΗΣΑΠ, Τραμ) η μείωση ήταν 7%, από 525.939 σε 488.697 δρομολόγια. Παρά την αυξημένη επιβατική ζήτηση, οι δρόμοι της Αθήνας είχαν λιγότερα λεωφορεία και τρόλεϊ, με απώλειες δρομολογίων πάνω από μισό εκατομμύριο, ενώ οι οδηγοί μειώθηκαν, προκαλώντας παράπονα για πολύωρη αναμονή στη στάση.
Η έκθεση της ΟΣΥ για το 2024 δείχνει και αυτή με τη σειρά της ένα σύστημα σε "κόπωση". Πέρσι, πραγματοποιήθηκε το 85,6% των προγραμματισμένων δρομολογίων λεωφορείων και το 78,8% των ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με συνολική μείωση 3,7% σε σχέση με το προηγούμενο έτος (2.826.981 δρομολόγια έναντι 2.936.679 το 2023). Οι χαμένες διαδρομές έφτασαν τις 504.769, με το 87,3% να οφείλεται στην έλλειψη οδηγών — ένα χρόνιο και σοβαρό πρόβλημα που βαθαίνει.