Καθυστερήσεις στην ταχυδρομική εξυπηρέτηση: μόλις το 35% των επιστολών φτάνει εγκαίρως στους παραλήπτες
Πέμπτη, 27-Νοε-2025 07:42
Του Στάθη Βασιλόπουλου
Η ταχυδρομική εξυπηρέτηση στην Ελλάδα εξακολουθεί να αντιμετωπίζει σοβαρές καθυστερήσεις, με τους χρόνους παράδοσης επιστολών και αντικειμένων να μένουν πίσω. Τα ΕΛΤΑ (Ελληνικά Ταχυδρομεία), που διακινούν το μεγαλύτερο μέρος της αλληλογραφίας στη χώρα, δυσκολεύονται να ανταποκριθούν, αφήνοντας εκατοντάδες πολίτες καθημερινά εκτεθειμένους σε καθυστερήσεις και απώλειες.
Τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για το 2024, που δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα, καταγράφουν επιδείνωση της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης. Ο αριθμός των παραπόνων χρηστών αυξήθηκε στα 1.238, έναντι 988 το 2023, με το 47% να αφορά καθυστερήσεις στην παράδοση ταχυδρομικών αντικειμένων, το 37% θέματα επικοινωνίας με τον πάροχο, ενώ απώλειες ή καταστροφή αντικειμένων αντιστοιχούν στο 7%. Οι υπόλοιπες κατηγορίες σχετίζονται με χρεώσεις (5%) και αμφισβητήσεις απαντήσεων του παρόχου (5%).
Η εικόνα των ΕΛΤΑ αντανακλάται και στα επίσημα δεδομένα απόδοσης: το 90% των αποστολών Α’ Προτεραιότητας θα έπρεπε να παραδίδεται εντός τριών εργάσιμων ημερών και το 98% εντός πέντε. Στην πραγματικότητα όμως, μόλις το 35% των δεμάτων φτάνει στους παραλήπτες εντός τριών ημερών και το 69% εντός πέντε ημερών. Η αλληλογραφία Α’ Προτεραιότητας χρειάζεται κατά μέσο όρο 5,8 ημέρες, ενώ η Β’ Προτεραιότητας 5,72, ουσιαστικά καταργώντας τη διαφορά τιμής και χρόνου που πληρώνει ο καταναλωτής για ταχύτερη υπηρεσία.
Η ΕΕΤΤ υποχρεώνει τα ΕΛΤΑ να τηρούν συγκεκριμένους δείκτες, αλλά τα αποτελέσματα δείχνουν ότι η τήρηση των κανόνων παραμένει ζητούμενο: η αλληλογραφία Α’ και Β’ Προτεραιότητας παραδίδεται με τους ίδιους χρόνους, παρά τη διαφορετική χρέωση.
Οι αποδόσεις υπολείπονται σημαντικά ακόμη και των πιο ευέλικτων δεικτών που εφαρμόζονται από το 2021, τη στιγμή που σε προηγούμενα χρόνια οι απαιτήσεις ήταν σαφώς αυστηρότερες: 90% παράδοση σε μία ημέρα και 98% σε τρεις.
Στον αντίποδα, ο τομέας των δεμάτων εμφανίζει σταθερά ανοδική πορεία, υποστηριζόμενος από την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, που δείχνει ότι το μέλλον της ταχυδρομικής αγοράς δεν είναι μόνο θέμα υποδομών, αλλά και ικανότητας προσαρμογής στις σύγχρονες απαιτήσεις των καταναλωτών. Να σημειωθεί ότι την περσινή χρονιά τα ΕΛΤΑ κατέγραψαν κύκλο εργασιών 249,05 εκατ. ευρώ, με την αλληλογραφία να παραμένει η μεγαλύτερη πηγή εσόδων, ξεπερνώντας τα 100 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν οι υπηρεσίες courier με 66,26 εκατ. ευρώ και στην τρίτη θέση βρίσκονται οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, με 42,13 εκατ. ευρώ.
Τι δείχνουν τα στοιχεία για τη διακίνηση
Τα στοιχεία για την αλληλογραφία Α’ και Β’ Προτεραιότητας εσωτερικού δείχνουν ότι οι περισσότερες αποστολές δεν διανύουν μεγάλες αποστάσεις. Το 37,13% της συνολικής κίνησης αφορά τοπικές αποστολές μεταξύ αστικών περιοχών, ενώ άλλο 4,99% παραμένει εντός μη αστικών περιοχών. Δηλαδή, σχεδόν 4 στα 10 αντικείμενα δεν βγαίνουν καν από τα όρια της ίδιας περιοχής. Η κίνηση μεταξύ αστικών και μη αστικών περιοχών καταλαμβάνει σημαντικό μέρος της δραστηριότητας. Από αστικό προς μη αστικό περιβάλλον προέρχεται συνολικά το 28,5% της αλληλογραφίας, ενώ οι αντίστροφες ροές φτάνουν το 12,7%. Οι καθαρά μη αστικές αποστολές παραμένουν χαμηλές, με συνολικά 8,6%, είτε σε μικρές είτε σε μεγαλύτερες αποστάσεις. Ενδιαφέρον έχει και η κίνηση μεταξύ μεγάλων αστικών κέντρων σε αποστάσεις άνω των 200 χιλιομέτρων — ένα 6,07% της συνολικής ροής.