Υφαντής: Το story του μεγάλου παίκτη των αλλαντικών και η εξαγορά της Νίκας - Τα μερίδια
Τρίτη, 25-Νοε-2025 07:30
Της Ξανθής Γούναρη
Όταν στη δεκαετία του ’90 τα αλλαντικά Υφαντής έγιναν "ορατά" και η ομώνυμη αλλαντοβιομηχανία άρχισε να κερδίζει μερίδια, στην αγορά κυκλοφόρησαν διάφορες φήμες ότι τάχα από πίσω ήταν ο Παναγιώτης Νίκας. Μάλιστα ο πονηρός Σπαρτιάτης -μακαρίτης πλέον- για να πειράξει τον Αλέκο Υφαντή του έλεγε κατά καιρούς πως του χρωστάει πολλά. Φυσικά, πέραν της φιλίας που διατηρούσαν για χρόνια οι δύο ιερές… αγελάδες της αλλαντοβιομηχανίας, δεν υφίστατο κανενός άλλου είδους σχέση μεταξύ τους.
Αλήθεια είναι πάντως ότι από το 1980, όταν τα αδέλφια Αλέξιος και Χαράλαμπος Υφαντής πρωτομπήκαν στη μπίζνα των αλλαντικών, οι επιχειρηματικές τους επιλογές είχαν λίγο – πολύ μπούσουλα εκείνες του Νίκα, ο οποίος σχεδόν μονοπωλούσε την αγορά.
Ποιος όμως θα μπορούσε να φανταστεί τότε ότι ο χαμηλών τόνων "μαθητής" όχι απλά θα ξεπερνούσε τον "δάσκαλο", αλλά θα κατέληγε να εξαγοράσει το δημιούργημά του;
Κι όμως συνέβη. Ήδη η Επιτροπή Ανταγωνισμού έδωσε το "πράσινο φως" για την απόκτηση της ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ Γ. ΝΙΚΑΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Β.Ε.Ε από την Α. & Χ. ΥΦΑΝΤΗΣ Α.Β.Ε.Ε., με τη συναλλαγή, η οποία ενισχύει έτι περαιτέρω το imperium του ηγέτη του κλάδου των αλλαντικών, να εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.
Αποκτώντας τη Νίκας από την Bespoke SGA Holdings του Σπύρου Θεοδωρόπουλου, τον τελευταίο ιδιοκτήτη της ιστορικής αλλαντοβιομηχανίας, ο τζίρος της Υφαντής σε επίπεδο ομίλου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 280-290 εκατ. ευρώ, ενώ θα ελέγχει τέσσερα brands (Υφαντής, Θράκης Γεύσεις, Νίκας και Έδεσμα) με μεγάλη αναγνωρισιμότητα και βαθιές ρίζες στη συνείδηση των Ελλήνων καταναλωτών, καθώς και ένα σημαντικό εργοστάσιο, αυτό στον Άγιο Στέφανο Αττικής.
Τα μερίδια αγοράς
Σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η νέα οντότητα θα διαθέτει αθροιστικό μερίδιο 30-40% στα αλλαντικά πουλερικών λιανικής, με έναν άλλο σημαντικό ανταγωνιστή να κατέχει ίδιο περίπου μερίδιο. Στα χοιρινά το μερίδιο θα ανέλθει στο 20-30%, χωρίς όμως σημαντική προσαύξηση από την εξαγορά, ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταλαμβάνουν συνολικά την πρώτη θέση.
Σε άλλες κατηγορίες, όπως βόεια αλλαντικά και λουκάνικα, η νέα οντότητα υπολείπεται των κρίσιμων ορίων ή η προσαύξηση παραμένει κάτω από 5%. Η Επιτροπή τόνισε τη μεγάλη μεταβλητότητα του κλάδου, την έλλειψη εμποδίων εισόδου και την ισχυρή διαπραγματευτική θέση των σούπερ μάρκετ, παράγοντες που αντισταθμίζουν την ανταγωνιστική ισχύ των προμηθευτών. Η συγκέντρωση κρίθηκε ότι δεν θα δημιουργήσει προβλήματα ανταγωνισμού ούτε δεσπόζουσα θέση.
Πώς η Υφαντής από smart follower έγινε πρωτοπόρος
Η ιστορία της Υφαντής είναι η ιστορία ενός εξαιρετικά επιτυχημένου "smart follower" που με στρατηγική, επιμονή, επένδυση στην ποιότητα και έξυπνες κινήσεις κατάφερε να γίνει πρωτοπόρος. Μάλιστα δεν έμεινε μόνο στην αγορά αλλαντικών - όπου έτσι κι αλλιώς κατέχει εδώ και χρόνια ηγετική θέση. Από νωρίς μετεξελίχθηκε σε έναν ισχυρό όμιλο τροφίμων με δραστηριότητα και σε πολλές άλλες κατηγορίες, από φέτα, ελαιόλαδο και κατεψυγμένα λαχανικά, μέχρι πίτσες, έτοιμες σαλάτες, προψημένα κατεψυγμένα κρεατοσκευάσματα, plant-based σειρές και έτοιμα γεύματα, αποκτώντας διεθνή προσανατολισμό.
Από το Μοσχάτο, όπου στήθηκε το πρώτο εργοστάσιο το 1980, μέχρι τη σημερινή δομή με τις εννέα περιφερειακές εταιρείες διανομής και τις έξι θυγατρικές σε Ευρώπη και Αμερική, ο όμιλος ακολούθησε μια συνεχή ανοδική πορεία.
Το 1992, η μεταφορά στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της Κηφισιάς έκτασης 15.000 τ.μ., όπου και σήμερα βρίσκεται η έδρα της επιχείρησης και η κεντρική παραγωγική της μονάδα, σηματοδότησε την πρώτη μεγάλη μετάβαση.
Ακολούθησε, την περίοδο 1994-1996, η δημιουργία κέντρων διανομής σε όλες τις μεγάλες πόλεις, ενώ στη συνέχεια, ο όμιλος υλοποιεί φιλόδοξο πλάνο σε τρία μέτωπα: στρατηγικές εξαγορές εντός Ελλάδας, διεθνοποίηση και επέκταση πέρα από τα αλλαντικά.
Το 1998 αποκτά τη Luncheon Meat Εβρου στην Αλεξανδρούπολη, εξασφαλίζοντας παραγωγική βάση στη Βόρεια Ελλάδα. Την ίδια χρονιά ιδρύει θυγατρική στη Ρουμανία με παραγωγική δραστηριότητα – το πρώτο βήμα της εξέλιξής της από εγχώρια σε πολυεθνική εταιρεία. Ακολουθούν το 2008 η Βουλγαρία, το 2012 η Κύπρος και το 2016 η Γαλλία, μια τολμηρή επιλογή σε αγορά με έντονη ταυτότητα. Το 2018 ακολούθησε η δημιουργία της Esti Foods LLC στις ΗΠΑ. Στα τέλη του 2019 η θυγατρική Ifantis France SAS , ίδρυσε την εταιρεία La Maison Ifantis με έδρα τη Γαλλία και εντός της περασμένης χρονιάς ιδρύθηκε η εταιρεία Esti Foods UK με έδρα το Λονδίνο.
Διαθέτοντας περισσότερα από 500 διαφορετικά προϊόντα σήμερα ο όμιλος εξάγει σε 30 χώρες ανά τον πλανήτη, με τις πωλήσεις εξωτερικού να αντιστοιχούν στο 13% του συνολικού τζίρου και να αυξάνονται διαρκώς.
Το 2024 ήταν η χρονιά που επιβεβαίωσε ότι ο όμιλος έχει πλέον ωριμάσει σε όλα τα επίπεδα. Τα καθαρά κέρδη απογειώθηκαν στα 10,23 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 151%, ενώ το EBITDA ενισχύθηκε κατά 55%, φτάνοντας τα 19,85 εκατ. ευρώ. Ο τζίρος αυξήθηκε στα 215,39 εκατ. ευρώ, η ρευστότητα βελτιώθηκε σημαντικά, οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις μειώθηκαν, ενώ οι επενδύσεις συνεχίζονται. Ο όμιλος προχωρά σε επένδυση 4,36 εκατ. ευρώ μέσω της Luncheon Meat στην Αλεξανδρούπολη, εντασσόμενη στο "Αγροδιατροφή" του Αναπτυξιακού Νόμου. Η κρατική ενίσχυση ανέρχεται σε φορολογική απαλλαγή 2,18 εκατ. ευρώ (50%), ενώ προβλέπονται 14,6 νέες θέσεις εργασίας.
Στο επίκεντρο βρίσκεται πάντοτε το ανθρώπινο δυναμικό, με τους εργαζόμενους του ομίλου να αυξάνονται κατά 7,1% το 2024, φτάνοντας σχεδόν τους 950.
Παριζάκια, τούρτες και ξενοδοχεία
Την εποχή που οι περισσότεροι επιχειρηματίες του κλάδου τροφίμων και ποτών είχαν πάθει αμόκ με το χρηματιστήριο, ο Αλέκος Υφαντής και η οικογένειά του έψαχναν επιχειρηματικές ευκαιρίες και σε άλλους τομείς. Τότε λοιπόν απέκτησε τα ζαχαροπλαστεία Fresh, τα οποία είχε πρωτανοίξει το 1982 ο Στέλιος Παρλιάρος.
Στη συνέχεια αποχώρησε από την εν λόγω επιχείρηση όχι όμως και από την επωνυμία Fresh, καθώς πέρα από αλλαντοποιός είναι και ξενοδόχος. Συγκεκριμένα, το πολύ μοντέρνο ξενοδοχείο Fresh στην καρδιά της Αθήνας είναι συμφερόντων του και της οικογένειας του. Το Fresh Hotel, με επικεφαλής την Άντα Υφαντή, ανακαινίστηκε πλήρως το 2023 με επένδυση 2,3 εκατ. ευρώ, ενώ ενσωματώθηκε στο παλιό ξενοδοχείο Πίνδαρος. Παράλληλα, η οικογένεια εφαρμόζει και την πολιτική "farm to table", μέσω ιδιόκτητης φάρμας στην Αυλίδα, για τον ανεφοδιασμό του ξενοδοχείου με βιολογικά προϊόντα. Στην οικογένεια Υφαντή ανήκουν, επίσης, τα πολυτελή ξενοδοχεία "Υ" και "SΑY" στην Κηφισιά.
Η αργή πτώση της Νίκας
Ενώ ο Υφαντής κέρδιζε έδαφος, η Νίκας υποχωρούσε. Ιδρυθείσα το 1966 από τον Παναγιώτη Νίκα, έγινε γνωστή για το παριζάκι και τα τετράγωνα αλλαντικά τοστ. Το 1991 εισήχθη στο Χρηματιστήριο, αντλώντας κεφάλαια για το εργοστάσιο στον Άγιο Στέφανο, το οποίο πρόσφατα πέρασε στην Bespoke Real Estate Α.Ε.
Από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 η εταιρεία άρχισε να πιέζεται από τον ανταγωνισμό και τον υψηλό δανεισμό, φτάνοντας να χρωστά πάνω από 70 εκατ. ευρώ στις αρχές του 2010. Το 2003 ο Άγγελος Πλακόπητας απέκτησε σχεδόν το 50% καταβάλλοντας 55 εκατ. ευρώ και αργότερα αύξησε τη συμμετοχή του, όμως δεν απέτρεψε την κρίση.
Το 2016 ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος ανέλαβε τον πλήρη έλεγχο, ύστερα από "κούρεμα" υποχρεώσεων που περιόρισε τον δανεισμό στα 26,4 εκατ. ευρώ. Το 2022 απέκτησε το 95,05% και η Νίκας αποχώρησε από το Χρηματιστήριο. Παρά τις προσπάθειες εννέα ετών από τον σημερινό πρόεδρο του ΣΕΒ, η εταιρεία δεν επανήλθε σε κερδοφορία.
Το 2024 ο τζίρος της Νίκας μειώθηκε στα 74 εκατ. ευρώ λόγω μεταφοράς πωλήσεων της ΑΜΒΡΟΣΙΑ, ενώ το μικτό περιθώριο κέρδους βελτιώθηκε στο 16,5%. Ωστόσο κατέγραψε καθαρές ζημιές 7,8 εκατ. ευρώ, έναντι 14,7 εκατ. το 2023. Ο δανεισμός περιορίστηκε στα 33,87 εκατ. ευρώ.