Αθηναϊκή Ζυθοποιία: Μπαίνει στα αναψυκτικά (mixers) κόντρα σε Coca–Cola, Carlsberg και Βίκο
Δευτέρα, 24-Νοε-2025 07:30
Της Ξανθής Γούναρη
Δυόμισι χρόνια μετά την έξοδό της από το εμφιαλωμένο νερό, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία με μια κίνηση – έκπληξη διευρύνει εκ νέου το portfolio της στα μη αλκοολούχα ποτά, μπαίνοντας δυναμικά στην παραγωγή αναψυκτικών για κοκτέιλ, τα λεγόμενα mixers.
Πρόκειται για κατηγορία αναψυκτικών μικρή μεν, ταχέως αναπτυσσόμενη δε, με τον leader του κλάδου της παραγωγής και εμπορίας μπύρας να βρίσκεται αντιμέτωπος με ισχυρούς παίκτες, όπως η Coca – Cola 3E, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, θυγατρική στην Ελλάδα του ομίλου Carlsberg, αλλά και η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων της οικογένειας Σεπετά, γνωστή περισσότερο με το σήμα των προϊόντων της, το "Βίκος", η οποία μάλιστα παρουσιάζει εντυπωσιακή ανάπτυξη στο εν λόγω segment. Παρουσία έχουν ακόμη η Ήβη (Pepsico), η Λούξ, η Green Cola (Green Beverages Group Plc) και η ΕΨΑ.
Και το όνομα αυτού: ΤΣΙΚΙ
Επιλέγοντας την πρωτότυπη ελληνική επωνυμία ΤΣΙΚΙ -προφανώς από το κατσίκι που κυριαρχεί στο αλουμινένιο κουτί των νέων προϊόντων- η παραγωγή των mixers της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας έχει ήδη ξεκινήσει στο εργοστάσιο της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη.
Το λανσάρισμα της σειράς ΤΣΙΚΙ, που περιλαμβάνει πέντε κωδικούς, ήτοι σόδα, τόνικ, ροζ γκρέιπφρουτ, αγγλιστί pink grapefruit, lemon soda και ροδάκινο, μια γεύση μάλλον ασυνήθιστη στη συγκεκριμένη κατηγορία αναψυκτικών, ξεκινά τις αμέσως επόμενες ημέρες, όπως αναφέρουν πηγές κοντά στην εταιρεία.
Σε ό,τι αφορά τα κανάλια διανομής "η ανάπτυξη του νέου brand θα γίνει σταδιακά παντού και στο retail (σούπερ μάρκετ, μικρή λιανική) και στο Ho.Re.Ca.", σημειώνεται.
Γιατί τώρα;
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η απόφαση της εισόδου της ελληνικής θυγατρικής του ολλανδικού ομίλου Heineken στα premium μη αλκοολούχα ποτά οφείλεται κατά βάση στην ευκαιρία που "είδε" στη συγκεκριμένη κατηγορία, διευκρινίζοντας μάλιστα ότι πρόκειται για τοπική πρωτοβουλία.
"Η στρατηγική μας ορίζεται από τις καταναλωτικές τάσεις και συνήθειες, βλέπουμε ότι είναι μια ανάγκη του καταναλωτή την οποία εμείς μπορούμε να καλύψουμε με ένα πολύ καλό τρόπο", αναφέρεται.
Προς το παρόν πάντως η εταιρεία δεν έχει πλάνο να επεκταθεί και στην "παραδοσιακή" αγορά των αναψυκτικών (cola, πορτοκαλάδα, λεμονάδα κ.λπ.).
Το "κοκτέιλ" με τη Bacardi
Η συνέχιση της διανομής των premium προϊόντων της Bacardi, συμφωνία η οποία ήδη έχει αποφέρει σημαντικά οφέλη σε τζίρο και κέρδη στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, σίγουρα δημιουργεί συνέργειες με τη νέα κατηγορία προϊόντων, αλλά "όχι μόνο", όπως τονίζεται.
Υπενθυμίζεται ότι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία από τον Απρίλιο του 2021 αποτελεί τον επίσημο διανομέα του χαρτοφυλακίου των premium προϊόντων της Bacardi στην ελληνική αγορά. Διανέμοντας μεταξύ άλλων τα δημοφιλή αλκοολούχα σήματα, όπως το ρούμι Bacardi, το βερμούτ και τους αφρώδεις οίνους Martini, το τζιν Bombay Sapphire, την βότκα Grey Goose, το σκωτσέζικο ουίσκι Dewar’s και την τεκίλα Patron.
Οι αριθμοί πίσω από την αγορά των mixers
Η κατηγορία των mixers καταγράφει σταθερή ανάπτυξη στην ελληνική αγορά αναψυκτικών, αντιπροσωπεύοντας ένα ταχέως αναπτυσσόμενο κομμάτι του συνολικού όγκου πωλήσεων.
Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι η Coca – Cola 3E που έτσι κι αλλιώς είχε παρουσία στην κατηγορία με το σήμα Schweppes της The Coca – Cola Company εξαγόρασε το 2022 την Three Cents, η οποία νωρίτερα είχε εξαγοραστεί από την Ideal Holdings.
Σύμφωνα με τα στοιχεία για το οκτάμηνο του 2025 (έως 24/8), που έχει διάθεσή του το Capital, η κατηγορία διαμορφώνεται στα 13,69 εκατ. λίτρα, αντιστοιχώντας στο 8,8% της συνολικής αγοράς των 154,93 εκατ. λίτρων.
Η κατηγορία αναπτύσσεται κατά 3% σε ετήσια βάση, ποσοστό που υπολείπεται της συνολικής αγοράς αναψυκτικών που σημειώνει άνοδο 4,5%. Ωστόσο, τον Αύγουστο η κατηγορία παρουσίασε ελαφρά υποχώρηση -0,4%, με πωλήσεις 2,04 εκατ. λίτρων.
Σε ετήσια βάση, η κατηγορία των mixers παρουσίασε το 2024 συνολικό όγκο πωλήσεων 19,99 εκατ. λίτρων έναντι 19,19 εκατ. λίτρων το 2023, σημειώνοντας ανάπτυξη 4,2%.
Σόδα και pink grapefruit κυριαρχούν
Η σόδα παραμένει ο κυρίαρχος της κατηγορίας mixers, συγκεντρώνοντας συνολικά περίπου 7,81 εκατ. λίτρα, κάτι που αντιστοιχεί στο 57% περίπου επί του συνόλου.
Στη δεύτερη θέση σε όγκους βρίσκεται το pink grapefruit με συνολικά περίπου 3,02 εκατ. λίτρα, που αντιστοιχεί στο 22% της κατηγορίας, και σημειώνει τη μεγαλύτερη συνολική άνοδο.
Το tonic ακολουθεί με συνολικά περίπου 1,04 εκατ. λίτρα (7,6% της κατηγορίας), ενώ οι υπόλοιπες γεύσεις έχουν περιορισμένη παρουσία: το ginger ale καταγράφει 163 χιλ. λίτρα με άνοδο 4,4%, ενώ το bitter lemon σημειώνει 140 χιλ. λίτρα με πτώση -11,0%.
Tuborg και Schweppes στις πρώτες θέσεις
Την πρωτοκαθεδρία στην κατηγορία στο οκτάμηνο εφέτος κατέχει το σήμα Tuborg της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας με μερίδιο 26,0%, διαμορφώνοντας τις πωλήσεις της στα 3,57 εκατ. λίτρα και καταγράφοντας ανάπτυξη 5,0%. Η εταιρεία οφείλει την κυριαρχία της κυρίως στη σόδα, που κατέχει το 16,2% της συνολικής κατηγορίας με 2,22 εκατ. λίτρα και ανάπτυξη 7,9%.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το brand Schweppes της Coca-Cola 3E με μερίδιο 20,4% και πωλήσεις 2,79 εκατ. λίτρων, καταγράφοντας όμως σημαντική πτώση -7,6%. Το pink grapefruit αποτελεί το ισχυρότερο προϊόν της σειράς με μερίδιο 8,1% στη συνολική κατηγορία και 1,11 εκατ. λίτρα, σημειώνοντας οριακή άνοδο 1,8%.
Η μεγαλύτερη ανάπτυξη στην κατηγορία καταγράφεται από τον Βίκο, που σημειώνει άνοδο 31,4% και φτάνει στα 2,05 εκατ. λίτρα με μερίδιο 15,0%, κερδίζοντας 3,2 μονάδες σε σχέση με πέρσι. Η επίδοση αυτή καθιστά τον Βίκο τρίτο παίκτη στην κατηγορία, ξεπερνώντας τη Λουξ και την Ήβη.
Το pink grapefruit του Βίκου είναι ο κινητήριος μοχλός της ανάπτυξης, με πωλήσεις 1,10 εκατ. λίτρων και μερίδιο 8,0% στη συνολική κατηγορία, καταγράφοντας άνοδο 24,8%. Παράλληλα, η σόδα Βίκος σημειώνει εντυπωσιακή ανάπτυξη 40,0%, φτάνοντας τα 952 χιλ. λίτρα με μερίδιο 7,0%.
Η Λουξ καταγράφει μερίδιο 6,9% με πωλήσεις 946 χιλ. λίτρων, σημειώνοντας όμως σημαντική πτώση -10,9%. Η σόδα Λουξ, που αποτελεί το κύριο προϊόν της κατηγορίας, χάνει έδαφος με -10,9% και μερίδιο 6,9%.
Η Ήβη (Pepsico) κατέχει μερίδιο 6,8% με πωλήσεις 933 χιλ. λίτρων και πτώση -5,7%. Το pink grapefruit της εταιρείας αναπτύσσεται κατά 26,7% με μερίδιο 2,3%, ενώ η σόδα της υποχωρεί -16,8%.
Τέλος, η Green καταγράφει μερίδιο 2,2% με πωλήσεις 307 χιλ. λίτρων και ανάπτυξη 10,9%, με το tonic της να σημειώνει εντυπωσιακή άνοδο 73,2%.
Σε όρους όγκου τα private label προϊόντα κατέχουν μερίδιο 16,9% και πωλήσεις 2,31 εκατ. λίτρων, με ανάπτυξη 2,7% στο οκτάμηνο.
Διεθνής αγορά: Προς τα 24,8 δισ. δολάρια το 2035
Σε παγκόσμιο επίπεδο, η αγορά των mixers αποτιμήθηκε στα 12,1 δισ. δολάρια το 2024 και αναμένεται να φτάσει τα 24,8 δισ. δολάρια έως το 2035, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6,7% την περίοδο 2025-2035. Η ανάπτυξη της διεθνούς αγοράς οδηγείται από τη στροφή των καταναλωτών προς premium mixers με φυσικά βοτανικά συστατικά, καθώς και από την επέκταση του κλάδου της φιλοξενίας που ενισχύει την κατανάλωση κοκτέιλ, την καινοτομία στα μπαρ και τις συνεργασίες μεταξύ παραγωγών αλκοολούχων ποτών και παραγωγών mixers.
Η Βόρεια Αμερική κυριαρχεί στη διεθνή αγορά, κατέχοντας το 38,5% των παγκόσμιων εσόδων το 2024. Όσον αφορά τις γεύσεις, το tonic water κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς με 24,8% το 2024. Μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών παγκοσμίως συγκαταλέγονται οι The Coca-Cola Company, PepsiCo Inc., Keurig Dr Pepper Inc. και Diageo plc.