Peter Vesterbacka (Slush & Angry Birds) στο Capital.gr: Πώς μπορεί η Ελλάδα να χτίσει ένα ισχυρό startup οικοσύστημα
Σάββατο, 22-Νοε-2025 08:00
Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου
Ο Peter Vesterbacka είναι συνιδρυτής του Slush, του κορυφαίου διεθνούς φεστιβάλ καινοτομίας και startups, και πρώην Chief Marketing Officer της Rovio Entertainment – της φινλανδικής εταιρείας πίσω από το επιτυχημένο game Angry Birds. Στη Rovio, ο Vesterbacka – ή αλλιώς "Mighty Eagle”, όπως είναι γνωστός – έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην παγκόσμια προώθηση και εμπορική επιτυχία του παιχνιδιού, μετατρέποντάς το σε φαινόμενο με merchandising, ταινίες και πολλά ακόμη προϊόντα.
Μιλώντας στο Capital.gr και το Forbes Greece στο περιθώριο του Slush 2025, ο Vesterbacka περιγράφει πώς γεννήθηκε το φεστιβάλ στο Ελσίνκι και πώς η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει την εμπειρία της Φινλανδίας ώστε να πρωταγωνιστήσει στον παγκόσμιο χάρτη startups.
Πώς γεννήθηκε το Slush
Το 2007, ένα χρόνο πριν από το πρώτο Slush, ο Vesterbacka μίλησε σε 600 φοιτητές του Πανεπιστημίου Aalto και τους ρώτησε πόσοι ήθελαν να ιδρύσουν μια εταιρεία ή να ενταχθούν σε startup. Μόλις τρεις σήκωσαν το χέρι. Οι υπόλοιποι στόχευαν σε καριέρες σε μεγάλες εταιρείες, όπως η Nokia, ή στο Δημόσιο.
"Αυτό ήταν το έναυσμα για να δημιουργήσω το Slush”, λέει. "Όχι για να γίνει τεράστια εκδήλωση, αλλά για να δώσουμε θάρρος στους νέους να ξεκινήσουν κάτι δικό τους και να μην περιορίζονται στο status quo”. Σήμερα, πάνω από τους μισούς νέους στη Φινλανδία δηλώνουν ότι θέλουν να δημιουργήσουν τη δική τους επιχείρηση, ενώ στο Aalto University το ποσοστό φτάνει το 87%.
Το Slush ξεκίνησε με 300 συμμετέχοντες, αλλά ο Vesterbacka είχε όραμα από την αρχή: "Από το πρώτο Slush έλεγα ότι θα γίνει το μεγαλύτερο και καλύτερο startup event στον πλανήτη. Κανείς δεν με πίστευε”, λέει. Σήμερα, το Slush είναι ένα από τα μεγαλύτερα startup events στον κόσμο, με πάνω από 6.000 ιδρυτές startups και 1.700 νέους εθελοντές από περισσότερες από 60 χώρες. Η εκδήλωση δεν αφορά μόνο τις startups, αλλά και την εκπαίδευση των νέων στο πώς να χτίζουν μεγάλες εταιρείες. Μέσα από την εμπειρία τους στο Slush, οι νέοι αποκτούν δεξιότητες που τους επιτρέπουν να δημιουργούν τις επόμενες επιτυχημένες startups.
Η ελληνική εκδοχή: Τα Panathēnea
Το μοντέλο του Slush έχει πλέον επεκταθεί διεθνώς και έχει φτάσει και στην Ελλάδα, μέσω των Panathēnea – του φεστιβάλ καινοτομίας που διοργανώθηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα τον περασμένο Μάιο από ομάδα φοιτητών και τον συνιδρυτή του Google Maps, Lars Rasmussen. Ο Vesterbacka λειτουργεί ως μέντορας και συνέβαλε καθοριστικά στην οργάνωση.
Ο Vesterbacka εξηγεί ότι τα Panathēnea έχουν τον ίδιο σκοπό με το Slush: να διδάξουν στους νέους πώς να χτίζουν μεγάλα και επιτυχημένα projects. "Το μεγαλύτερο και καλύτερο startup event διοργανώνεται και ‘τρέχει’ από νέους. Οι εθελοντές κάνουν το Slush πραγματικότητα. Μαθαίνουν πώς να χτίζουν το μεγαλύτερο και καλύτερο startup event. Το κάνεις ένα, δύο, τρία χρόνια και μετά βγαίνεις έξω και χτίζεις τις μεγαλύτερες και καλύτερες startups. Το ίδιο θα δείτε να συμβαίνει και με τα Panathēnea”.
Ο ρόλος της εκπαίδευσης και των role models
Για τον Vesterbacka, το ελληνικό οικοσύστημα έχει μεγάλες δυνατότητες, αλλά χρειάζεται επένδυση στην εκπαίδευση και ανάπτυξη επιχειρηματικής νοοτροπίας. Οι νέοι πρέπει να έχουν το θάρρος να δημιουργούν μεγάλες εταιρείες και να μην περιορίζονται σε οικογενειακές επιχειρήσεις ή παραδοσιακούς δρόμους ασφάλειας.
Η ύπαρξη role models είναι καθοριστική: μία επιτυχημένη ιστορία δημιουργεί την επόμενη και μετά την επόμενη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η σχέση Rovio – Supercell, όπως λέει ο Vesterbacka: "Ο Ilkka Paananen, που ίδρυσε τη Supercell, ήταν στη σκηνή σήμερα. Ο Ilkka είπε ότι όταν έχτιζαν τη Supercell, κοιτούσαν εμάς στη Rovio. Και είπαν: ‘Αν οι τύποι του Angry Birds μπορούν να το κάνουν, μπορούμε κι εμείς’. Και το έκαναν — και έχτισαν κάτι δέκα φορές μεγαλύτερο. Η Supercell είναι η πιο επιτυχημένη εταιρεία παιχνιδιών στον πλανήτη. Και μας έβλεπαν ως role models. Οπότε χρειάζεστε role models. Μία επιτυχία φέρνει την επόμενη και την επόμενη”.
Το μοντέλο Finest Future και η Ελλάδα
Ο Vesterbacka σχεδιάζει να φέρει στην Ελλάδα και το μοντέλο της Finest Future, το οποίο διδάσκει σε νέους τη γλώσσα και τον τρόπο ζωής άλλων χωρών για την προσέλκυση ταλέντων.
"Πριν πέντε χρόνια αρχίσαμε να διδάσκουμε σε νέους τη φινλανδική γλώσσα. Και μόλις τη μάθουν, μπορούν να έρθουν στη Φινλανδία, να φοιτήσουν δωρεάν στο λύκειο και στο πανεπιστήμιο. Έχουμε φέρει 3.000 μαθητές σε πέντε χρόνια και το επεκτείνουμε σε 30.000 τον χρόνο. Έχουμε διορθώσει το μοντέλο μετανάστευσης. Και αυτό θα το κάνουμε και στην Ελλάδα”.
Το σχέδιο περιλαμβάνει την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας παγκοσμίως, με στόχο την ενεργοποίηση της διασποράς και τη δημιουργία νέων projects στη χώρα. "Θα ξεκινήσουμε να διδάσκουμε νέους σε όλο τον κόσμο την ελληνική γλώσσα. Θα προσελκύσουμε τη διασπορά να επιστρέψει στην Ελλάδα και να χτίσει φανταστικά πράγματα στη χώρα”.
Τι μπορεί να γίνει "η Ελλάδα του μέλλοντος”
Ο Vesterbacka δεν επιχειρεί να προβλέψει ποιοι τομείς μπορούν να ηγηθούν στην Ελλάδα:
"Δεν μπορείς να προβλέψεις ποιοι τομείς θα ηγηθούν. Το μυστικό είναι να επενδύεις στους ανθρώπους. Οι ίδιοι θα βρουν τον δρόμο τους, θα καινοτομήσουν και θα δημιουργήσουν εταιρείες σε τομείς που κανείς δεν είχε φανταστεί”.
Η εμπειρία της Φινλανδίας δείχνει ότι μια χώρα μπορεί να εξελιχθεί σε υπερδύναμη ακόμη και σε απροσδόκητους κλάδους — όπως έγινε με το gaming. Για την Ελλάδα, αναφέρει ότι θα μπορούσε να πρωταγωνιστήσει σε τομείς όπως οι ιατρικές συσκευές ή άλλες αναπάντεχες αγορές.
Η συζήτηση με τον Vesterbacka έκλεισε με την πεποίθησή του ότι η Ελλάδα έχει τη δυναμική να δημιουργήσει ένα ισχυρό startup οικοσύστημα, αρκεί να επενδύσει στη νοοτροπία, την εκπαίδευση και τη διάθεση των νέων να αλλάξουν τον κόσμο.