Αυτοκίνητα: Η κινεζική επέλαση σε αριθμούς

Κυριακή, 02-Νοε-2025 08:00

Αυτοκίνητα: Η κινεζική επέλαση σε αριθμούς

Του Στάθη Βασιλόπουλου 

Τα τελευταία χρόνια η ελληνική αγορά αυτοκινήτου βιώνει μια αθόρυβη αλλά καθοριστική μεταμόρφωση. Από τα παραδοσιακά ευρωπαϊκά και ιαπωνικά μοντέλα, η προσοχή στρέφεται ολοένα και περισσότερο προς τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής προέλευσης, τα οποία κάνουν αισθητή την παρουσία τους στους ελληνικούς δρόμους. Με συνδυασμό τεχνολογίας, προσιτών τιμών και επιθετικής εμπορικής στρατηγικής, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες επιχειρούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του Έλληνα οδηγού και να εδραιώσουν τη θέση τους σε μια αγορά που αναζητά πιο "πράσινες" λύσεις μετακίνησης.

Σήμερα στην Ελλάδα δραστηριοποιείται ένας σημαντικός αριθμός από κινεζικές μάρκες στον κλάδο των επιβατικών αυτοκινήτων (τουλάχιστον 20, χωρίς να υπολογίζονται επαγγελματικά και micro cars), δημιουργώντας ένα νέο σκηνικό, όπου οι δύο κορυφαίοι "παίκτες" με τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς – MG και BYD– φαίνεται να ισχυροποιούν τη θέση τους, ενώ οι υπόλοιποι λανσάρουν τα δικά τους νέα μοντέλα, επιδιώκοντας να ανατρέψουν τις ισορροπίες.

Στις τελευταίες "αφίξεις" από την Κίνα συγκαταλέγεται η Changan, η οποία πραγματοποίησε πριν από μερικές ημέρες επίσημη είσοδο στην ελληνική αγορά. Την εκπροσώπηση της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας ανέλαβε η Autohellas, του ομίλου Βασιλάκη, που ήδη διανέμει στην Ελλάδα τα κινεζικά XPENG αλλά και τα Leapmotor. Το πρώτο exclusive store της Changan λειτουργεί ήδη στη λεωφόρο Κηφισίας στο Χαλάνδρι και μέχρι το τέλος της χρονιάς θα ανοίξουν νέα καταστήματα στην Αττική –Περιστέρι και Αργυρούπολη– και εκθέσεις σε Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο Κρήτης, Λάρισα και Ιωάννινα. Η αρχή έγινε με το λανσάρισμα των νέων αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων SUV, Deepal S05 και Deepal S07. 

Στην "κούρσα" εισήλθε πρόσφατα και η Μοτοδυναμική, η οποία ξεκίνησε αποκλειστική συνεργασία με την κινεζική NIO για τη διανομή των οχημάτων της σε Ελλάδα, Κύπρο και Βουλγαρία. Το αρχικό χαρτοφυλάκιο περιλαμβάνει 4 μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων με την επωνυμία NIO και ένα μοντέλο με τη firefly (brand της ΝΙΟ). Η NIO είναι μια παγκόσμια εταιρεία έξυπνων ηλεκτρικών οχημάτων, που ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 2014. Έχει παρουσία σε αγορές όπως η Κίνα, η Νορβηγία, η Γερμανία, η Ολλανδία, η Σουηδία, η Δανία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Ισραήλ και το Αζερμπαϊτζάν. Μέχρι τις 30 Απριλίου 2025 η NIO έχει πραγματοποιήσει 737.558 παραδόσεις.

Η Chery πραγματοποιεί μια ιδιαίτερα δυναμική είσοδο στην ελληνική αγορά, με τρεις ξεχωριστές μάρκες: την Chery (μέσω του ομίλου Σπανός – ο οποίος έχει αναλάβει και άλλες κινεζικές φίρμες, όπως μεταξύ άλλων Seres και DFSK), καθώς και τις Omoda και Jaecoo, μέσω της O&J Automotive Ελλάς, νέας εταιρείας του ομίλου Emil Frey, ο οποίος εκπροσωπεί επίσης τις Mercedes-Benz και smart μέσω της Star Automotive Ελλάς. 

Στις νέες αφίξεις συγκαταλέγεται η premium μάρκα Zeekr, η οποία φέρνει στη χώρα μας τρία νέα μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων. Τα αυτοκίνητα είναι ήδη διαθέσιμα για παραγγελία, σε συνεργασία με την GEO Mobility Hellas, η οποία –σημειωτέον– έφερε πρόσφατα στην Ελλάδα τo επίσης κινεζικής προελεύσεως Geely EX5, ηλεκτρικό SUV μικρομεσαίας κατηγορίας.

Οι πωλήσεις στην Ελλάδα

Η MG ξεχωρίζει ως η κυρίαρχη κινεζική μάρκα στην ελληνική αγορά, με επίσημη αντιπροσώπευση από τον όμιλο Συγγελίδη. Καταγράφοντας 3.707 ταξινομήσεις από τον Ιανουάριο έως τον Σεπτέμβριο του 2025, η εταιρεία στοχεύει να μπει στην πρώτη δεκάδα των πιο δημοφιλών κατασκευαστών αυτοκινήτων της χρονιάς, έχοντας συνολικό μερίδιο αγοράς 3,3%. Στη συνέχεια η BYD, με επίσημο διανομέα των επιβατικών της αυτοκινήτων τον όμιλο Σφακιανάκη, καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση μεταξύ των κινεζικών ονομάτων, με 1.560 οχήματα να έχουν ταξινομηθεί στο ίδιο διάστημα, ενισχύοντας σταδιακά την παρουσία της στη χώρα. Ακολουθούν Chery με 267 ταξινομήσεις, Lynk&Co με 218, DFSK με 204, Jaecoo με 139, Leapmotor με 136, Omoda με 88, Geely με 71, Χpeng με 7, Dongfeng με 7, Seres με 4, Voyah με 4, Ghangan με 3, Zeekr με 3 και Nio με 2.

Εντυπωσιακή αύξηση 27% στις ταξινομήσεις τον Σεπτέμβριο

Ύστερα από μια υποτονική εκκίνηση της χρονιάς που κράτησε μέχρι τον Μάιο, η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου δείχνει πλέον σημάδια σταθεροποίησης, καθώς από τον Ιούνιο και μετά οι ταξινομήσεις βαίνουν αυξανόμενες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου (ΣΕΑΑ), τον Σεπτέμβριο οι ταξινομήσεις ανήλθαν σε 12.274 οχήματα, σημειώνοντας ισχυρή αύξηση 27% σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2024, όταν είχαν καταγραφεί 9.661 ταξινομήσεις. Συνολικά, για το 9μηνο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, οι ταξινομήσεις διαμορφώθηκαν στις 112.233 μονάδες, καταγράφοντας αύξηση 3,9% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους (108.035 οχήματα). Παράλληλα, η αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα συνεχίζει την ανοδική της πορεία, με την αύξηση να πλησιάζει το 10% σε σύγκριση με το 2024. Ο περασμένος μήνας έκλεισε στις 850 πωλήσεις και μερίδιο αγοράς 6,93%, ανεβάζοντας τις συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σε επίπεδο εννεαμήνου (Ιανουάριος - Σεπτέμβριος 2025) στις 6.154 μονάδες, έναντι 5.602 την ίδια περίοδο πέρσι.

Αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι υπάρχουν παγκοσμίως γύρω στις 110 κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων, σε ένα περίπλοκο δίκτυο ιδιοκτησίας και κρατικής υποστήριξης. Στην Ευρώπη οι κινεζικές μάρκες χτίζουν τοπικές μονάδες παραγωγής για να περιορίσουν κόστος, δασμούς και καθυστερήσεις. Το αποτέλεσμα: μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα απέναντι σε ευρωπαϊκούς και ιαπωνικούς κατασκευαστές και πιο γρήγορη πρόσβαση στις αγορές-στόχους. Για παράδειγμα, η κραταιά BYD φέρεται να εξετάζει την Ισπανία ως την τοποθεσία για το τρίτο εργοστάσιο παραγωγής της στην Ευρώπη, μετά την Ουγγαρία και την Τουρκία, ενώ ο κινεζικός όμιλος της Chery κατασκευάζει οχήματα σε μονάδα παραγωγής στη Βαρκελώνη.