X. Μπακολουκάς (Γενικός διευθυντής AXIA CERT): Οι μεγάλες προκλήσεις, οι ευκαιρίες και το μέλλον της πιστοποίησης
Τετάρτη, 29-Οκτ-2025 12:43
Σε έναν κόσμο όπου η τεχνολογία μεταμορφώνει κάθε επιχειρηματικό τομέα, η AXIA CERT αποδεικνύει ότι η πιστοποίηση μπορεί να γίνει έξυπνη, γρήγορη και ψηφιακή. Με μόλις πέντε χρόνια παρουσίας στην αγορά, έχει καταφέρει να καθιερωθεί ως ένας από τους πιο δυναμικούς και καινοτόμους φορείς. Ο Γενικός Διευθυντής της AXIA CERT, Χάρης Μπακολουκάς, μιλά για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του οργανισμού, τις προκλήσεις του κλάδου και τα φιλόδοξα σχέδια για τη διεθνή του επέκταση.
Με ποιον τρόπο η ψηφιοποίηση και η αυτοματοποίηση αλλάζουν τον τρόπο που λειτουργεί ένας Φορέας Πιστοποίησης;
Η ψηφιοποίηση και η αυτοματοποίηση έχουν μετασχηματίσει πλήρως τον τρόπο λειτουργίας των Φορέων Πιστοποίησης. Στην AXIA CERT έχουμε προχωρήσει σε πλήρη ψηφιοποίηση των λειτουργιών μας: από την παρακολούθηση της επικοινωνίας με τον πελάτη και την άμεση ανταπόκριση στα αιτήματά του, μέσω CRM, έως τη διαχείριση και οργάνωση των επιθεωρήσεων και την έκδοση των πιστοποιητικών.
Ιδιαίτερη μέριμνα δίνουμε στη διασφάλιση της προστασίας των δεδομένων και πληροφοριών των πελατών, στη χρήση ψηφιακών μέσων επικοινωνίας με τους επιθεωρητές και στην ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας, διασφαλίζοντας την ακεραιότητα και διαθεσιμότητα των αρχείων επιθεώρησης για μεγάλο χρονικό διάστημα, ώστε να είναι διαθέσιμα προς επιθεώρηση από το Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης.
Τέλος, σχεδιάζουμε την ενσωμάτωση εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης, τα οποία θα ενισχύουν τον ρόλο του επιθεωρητή, προσφέροντας ακριβέστερα, τεκμηριωμένα και στοχευμένα αποτελέσματα.
Ποιες είναι οι πιο καινοτόμες πρακτικές ή εργαλεία που έχετε εισαγάγει στις διαδικασίες πιστοποίησης; Πώς αξιοποιείτε την Τεχνητή Νοημοσύνη σήμερα;
Στην AXIA CERT έχουμε εγκαταστήσει ένα ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την παρακολούθηση των επιθεωρήσεων, τη διαχείριση Εκθέσεων και των μη συμμορφώσεων. Παρότι εξυπηρετούμε πάνω από 1.500 πελάτες και διαχειριζόμαστε περισσότερα από 2.200 πιστοποιητικά, δεν παρατηρούνται καθυστερήσεις στην έκδοση ή στην ανανέωσή τους.
Χρησιμοποιούμε ψηφιακές εφαρμογές επικοινωνίας για άμεση συνεργασία μεταξύ στελεχών και επιθεωρητών, ενώ έχουμε ενσωματώσει AI Assistant στο website του Φορέα μας για την υποστήριξη των ενδιαφερομένων και την παροχή πληροφοριών σε πραγματικό χρόνο.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) εισέρχεται σταδιακά και προσεκτικά στις διαδικασίες μας. Παρότι η επιθεώρηση βασίζεται στον ανθρώπινο παράγοντα –καθώς ο επιθεωρητής είναι αυτός που διαπιστώνει τη συμμόρφωση του οργανισμού–, η ΑΙ μπορεί να του ενισχύσει τη δυνατότητα για πιο ενδελεχή και αποτελεσματικό έλεγχο. Παροτρύνουμε, μάλιστα, και τους πελάτες μας να ενσωματώνουν εργαλεία ΑΙ στις λειτουργίες τους.
Παράλληλα, εργαζόμαστε στην αυτοματοποίηση των εσωτερικών μας διαδικασιών, όπως οι περιοδικές αξιολογήσεις των επιθεωρητών, και στην ανάπτυξη εργαλείων ΑΙ που θα επιτρέπουν τη μεταφορά των στοιχείων που συλλέγουν οι επιθεωρητές σε τυποποιημένες Εκθέσεις Επιθεώρησης. Τέλος, έχουμε εφαρμόσει QR codes στα πιστοποιητικά μας, εξασφαλίζοντας τόσο την αυθεντικότητά τους όσο και την άμεση και αυτόματη ενημέρωση των ενδιαφερομένων σχετικά με την ισχύ και την εγκυρότητά τους.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που βλέπετε στον χώρο της πιστοποίησης τα επόμενα χρόνια;
Η μεγαλύτερη πρόκληση για τον κλάδο είναι οι αυξημένες προσδοκίες των καταναλωτών από την πιστοποίηση και η ευθύνη των φορέων να ανταποκρίνονται με αξιοπιστία και ακεραιότητα. Οι Φορείς Πιστοποίησης οφείλουν να είναι υπόλογοι απέναντι στην κοινωνία, να μην υποκύπτουν σε πιέσεις ή οικονομικά κίνητρα και να προστατεύουν με συνέπεια την αμεροληψία και την αξιοπιστία τους.
Παράλληλα, η στελέχωση με επαγγελματικά επαρκείς επιθεωρητές με εξειδίκευση ειδικά σε νέους τομείς, όπως η κυβερνοασφάλεια και η Τεχνητή Νοημοσύνη, αποτελεί κρίσιμο ζητούμενο. Πρόκληση αλλά και ευκαιρία αποτελεί η ενσωμάτωση της Τεχνητής Νοημοσύνης στις επιθεωρήσεις, η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως πολύτιμος βοηθός του επιθεωρητή.
Πώς πετύχατε την ταχύτατη ανάπτυξη της AXIA CERT με μόλις 5 έτη στην αγορά;
Η ανάπτυξη της AXIA CERT δεν είναι αποτέλεσμα τύχης, αλλά συνέπειας, προσήλωσης και ποιότητας. Από την πρώτη στιγμή δώσαμε μεγάλη βαρύτητα στην εξυπηρέτηση πελατών και συνεργατών, κατανοώντας σε βάθος τις ανάγκες τους και προσπαθώντας να προσφέρουμε πραγματική προστιθέμενη αξία μέσα από κάθε διαδικασία πιστοποίησης.
Η άμεση ανταπόκριση στα αιτήματα των πελατών μας ήταν και παραμένει καθοριστικός παράγοντας. Οι γραμμές επικοινωνίας μας είναι ανοιχτές όλες τις μέρες, όλες τις ώρες, 24/7, κανένα αίτημα δεν μένει αναπάντητο. Παράλληλα, οι πιστοποιήσεις της AXIA CERT έχουν ουσιαστική αξία· τηρούμε αυστηρά πρότυπα ποιότητας και συνεργαζόμαστε με πελάτες που αντιλαμβάνονται την πιστοποίηση ως εργαλείο βελτίωσης, όχι απλώς ως τυπική υποχρέωση. Μπορεί κάποιες φορές να είμαστε αυστηροί, αλλά αυτή η προσήλωση διατηρεί την αξιοπιστία και την αμεροληψία μας.
Επενδύουμε επίσης συνεχώς σε νέες διαπιστεύσεις, πληροφοριακά εργαλεία και στην εκπαίδευση του προσωπικού μας. Η ομάδα μας είναι η δύναμή μας· ενισχύουμε διαρκώς τις δεξιότητες των στελεχών και των επιθεωρητών μας, ώστε να εξελίσσονται μαζί με τις απαιτήσεις της αγοράς. Καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξή μας έχει παίξει το Digital Marketing. Επενδύσαμε στρατηγικά στην ψηφιακή μας παρουσία και εικόνα, μέσα από την οποία προέρχεται πλέον μεγάλο μέρος των νέων συνεργασιών μας.
Ποια είναι τα επόμενα σχέδιά σας για την AXIA CERT;
Στόχος μας είναι η περαιτέρω ανάπτυξη και ενίσχυση της διεθνούς παρουσίας μας. Επιδιώκουμε να αυξήσουμε το μερίδιό μας στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιταλία και να εδραιώσουμε την παρουσία μας στην Πολωνία. Παράλληλα, εμπλουτίζουμε το χαρτοφυλάκιό μας, προχωρούμε στη διαπίστευση για το νέο πρότυπο ISO 42001 – Σύστημα Διαχείρισης Τεχνητής Νοημοσύνης και φιλοδοξούμε να είμαστε από τους πρώτους φορείς στην Ευρώπη που θα το λάβουν. Έχουμε ήδη ξεκινήσει νέες συνεργασίες με οργανισμούς, οι οποίοι θα παρέχουν στην ΑΧΙΑ εξειδικευμένη τεχνογνωσία στους τομείς της Άμυνας, της Τεχνητής Νοημοσύνης, των Ιατροτεχνολογικών προϊόντων, της Κυβερνοασφάλειας και του ESG.
Τέλος, θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό, στην εκπαίδευσή του και τη βελτίωση των δεξιοτήτων του και στα ψηφιακά εργαλεία που θα ενισχύσουν την ποιότητα, την αποτελεσματικότητα και την προστιθέμενη αξία των υπηρεσιών μας.