Οι πιο απαιτητικοί λιμένες του κόσμου για το 2025: Καναδάς, Ιταλία και Κίνα στην κορυφή των αυστηρών επιθεωρήσεων
Τετάρτη, 22-Οκτ-2025 07:31
Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Οι Καναδικές και Ιταλικές λιμενικές αρχές πρωταγωνιστούν στις επιθεωρήσεις και τις κρατήσεις πλοίων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ανάλυσης του RISK4SEA για τους πιο απαιτητικούς λιμένες στον κόσμο το 2025.
Στην κατηγορία "All Ships" πρώτο βρίσκεται το Porto Nogaro της Ιταλίας, ακολουθούμενο από το Quebec City του Καναδά και το Savona, επίσης στην Ιταλία. Και τα τρία λιμάνια σημειώνουν υψηλούς δείκτες DCS (Deficiency Concentration Score) και DER (Detention Rate), αποτυπώνοντας αυστηρή λιμενική εποπτεία και ευαισθησία σε ζητήματα ασφάλειας.
Στην κατηγορία Bulkers, το Quebec City διατηρεί την πρώτη θέση με 62 επιθεωρήσεις και 18 κρατήσεις, ενώ υψηλά σκορ καταγράφουν και τα Newport (Ηνωμένο Βασίλειο) και Monfalcone (Ιταλία). Η συχνότητα των ελλείψεων στα πλοία χύδην φορτίου υποδηλώνει συνεχιζόμενες αδυναμίες στη συντήρηση και την πυρασφάλεια, δύο τομείς που συχνά συνδέονται με ανθρώπινα λάθη ή καθυστερήσεις επισκευών.
Αντίστοιχη εικόνα εμφανίζεται στα Tankers, όπου ο Καναδάς και η Ινδία καταλαμβάνουν τις δύο πρώτες θέσεις. Το Quebec City και το Mumbai συγκεντρώνουν τους περισσότερους ελέγχους και κρατήσεις, γεγονός που υπογραμμίζει την αυξημένη διεθνή προσοχή στα πλοία μεταφοράς καυσίμων μετά τα περιστατικά ρύπανσης των προηγούμενων ετών.
Στην κατηγορία Containers, η Κίνα διατηρεί σαφή πρωτοκαθεδρία. Το Qingdao είναι το πιο "δύσκολο" λιμάνι για containerships, με 362 επιθεωρήσεις και 36 κρατήσεις, ενώ ακολουθεί το Nhava Sheva (Ινδία) και το Bandar Abbas (Ιράν). Η ασιατική κυριαρχία αντικατοπτρίζει τον τεράστιο όγκο εμπορευματικών ροών και την αυστηρότερη εφαρμογή των διεθνών προτύπων PSC (Port State Control).
Στην κατηγορία General Cargo, ξεχωρίζουν τρία λιμάνια με έντονη δραστηριότητα μικρών φορτηγών πλοίων: το Qinzhou (Κίνα), το Porto Nogaro (Ιταλία) και το Trieste (Ιταλία). Οι Ιταλικές αρχές δείχνουν ιδιαίτερη συνέπεια στον έλεγχο των πλοίων αυτής της κατηγορίας, κάτι που εξηγεί γιατί η χώρα εμφανίζεται επανειλημμένα στους πρώτους πίνακες.
Το RISK4SEA επισημαίνει επίσης τις 20 πιο συχνές ελλείψεις που οδηγούν σε κράτηση πλοίων. Πρώτες στη λίστα είναι οι ελλείψεις σε σωσίβιες λέμβους, ακολουθούμενες από συστήματα σταθερής πυρόσβεσης και πυρανίχνευσης. Αυτές οι ελλείψεις εντοπίζονται σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες πλοίων, δείχνοντας ότι η ανθρώπινη ασφάλεια παραμένει ο πιο αδύναμος κρίκος της ναυτιλιακής αλυσίδας.
Συνολικά, η φετινή έκθεση αναδεικνύει την αυξανόμενη σύγκλιση των πρακτικών επιθεώρησης παγκοσμίως και τη μετατόπιση του κινδύνου από τις μεγάλες παραβάσεις προς τις καθημερινές, λειτουργικές ελλείψεις. Ορισμένα λιμάνια φαίνεται να λειτουργούν πλέον ως πρότυπα συμμόρφωσης, επιβεβαιώνοντας ότι η εποχή της "χαλαρής" επιθεώρησης ανήκει οριστικά στο παρελθόν.