Η "κούρσα" των ταχυμεταφορών και οι επιδόσεις των μεγάλων παικτών

Παρασκευή, 17-Οκτ-2025 07:30

215412433_l

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Η αγορά ταχυμεταφορών στην Ελλάδα συνεχίζει να αναπτύσσεται, ακολουθώντας την παγκόσμια τάση της εκτόξευσης του ηλεκτρονικού εμπορίου, όμως παρά την αύξηση του αριθμού των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο, παραμένει ιδιαίτερα συγκεντρωμένη, με λίγες μεγάλες εταιρείες να κατέχουν τη μερίδα του λέοντος τόσο όσον αφορά στον όγκο των διακινούμενων αντικειμένων όσο και στα έσοδα.  Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για τη χρήση του 2023, το 65% του συνολικού όγκου ταχυδρομικών αντικειμένων διακινήθηκε από μόλις έξι επιχειρήσεις.

Ο κύκλος εργασιών των εταιρειών του κλάδου ανήλθε σε 607 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 16% σε σύγκριση με το 2022, ενώ ο αριθμός των διακινηθέντων ταχυδρομικών αντικειμένων έφτασε τα 134 εκατ., σημειώνοντας άνοδο 11%. Η σταθερή αυτή ανοδική πορεία τόσο στα έσοδα όσο και στον όγκο αντικειμένων συνδέεται άμεσα με την εντυπωσιακή ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου την τελευταία δεκαετία, που τροφοδοτεί τη διακίνηση μικροδεμάτων και δεμάτων σε όλη τη χώρα.

Στους μεγαλύτερους "παίκτες" του κλάδου, η ACS, θυγατρική του ομίλου Quest, διέγραψε κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς θετική πορεία, με τα συνολικά της έσοδα να διαμορφώνονται σε 157,9 εκατ., αυξημένα κατά 5% σε σχέση με το 2023. Οι αυξημένες πωλήσεις προήλθαν από τις υπηρεσίες ταχυμεταφορών, οι οποίες παρουσίασαν ανάπτυξη περίπου 6%. Τα έσοδα από τις υπηρεσίες ταχυδρομείου, παρουσίασαν μείωση, αν και μικρότερη του αναμενομένου, κατά περίπου 8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, καθώς συνεχίζεται να μειώνεται η χρήση έγχαρτων λογαριασμών και εγγράφων. Τα κέρδη μετά από φόρους αυξήθηκαν κατά 10,7% και διαμορφώθηκαν σε 16,48 εκατ. ευρώ, έναντι 14,9 εκατ. ευρώ.

Στη διάρκεια της περσινής χρονιάς ο κύκλος εργασιών της Γενικής Ταχυδρομικής έκλεισε στα 68,21 εκατ. ευρώ έναντι 79,96 εκατ. ευρώ το 2023, μειωμένος κατά 6,5%. Επίσης, οι ζημιές μετά από φόρους μειώθηκαν στα 859.128 ευρώ έναντι 1.195.991 ευρώ το 2023. Η εταιρεία παρουσίασε, στις 31 Δεκεμβρίου 2024, αρνητικό κεφάλαιο κίνησης, ύψους 3.468.046 ευρώ. Στα τέλη του 2024, η Γενική Ταχυδρομική διέθετε 116 υποκαταστήματα.

Το 2024, ο όμιλος των Ελληνικών Ταχυδρομείων παρουσίασε ενισχυμένες οικονομικές επιδόσεις, με τον κύκλο εργασιών να φτάνει τα 249,05 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 2,4% σε σχέση με τα 243,29 εκατ. ευρώ του 2023. Παράλληλα, οι ζημιές περιορίστηκαν σημαντικά, στα 8,37 εκατ. ευρώ από 28,74 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος. Τα έσοδα από τις υπηρεσίες ταχυμεταφορών της ΕΛΤΑ Courier , η οποία συγχωνεύτηκε με τον μητρικό όμιλο, ανήλθαν στα 66,26 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 10% σε σύγκριση με τα 60,38 εκατ. ευρώ το 2023.

Στους υπόλοιπους "παίκτες" της αγοράς, η Easy Mail παρουσίασε πέρσι αυξημένο κύκλο εργασιών κατά 18,4% σε σχέση με πέρσι, ο οποίος διαμορφώθηκε στα 12,72 εκατ. ευρώ. Τα EBITDA ανήλθαν σε 935.853 ευρώ για τη χρήση 2024 έναντι 734.060 ευρώ για τη χρήση 2023. Η εταιρεία παρουσίασε ζημιές μετά από φόρους ύψους 305.000 ευρώ, την οποία αποδίδει σε αποσβέσεις δικαιωμάτων χρήσης που καταχωρήθηκαν λόγω της ανανέωσης και ενίσχυσης του στόλου οχημάτων. Για το 2025, οι προοπτικές της εταιρείας εμφανίζονται θετικές, καθώς στο πρώτο εξάμηνο εμφάνισε αύξηση εσόδων άνω του 13%.

Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα οικονομικά αποτελέσματα (2023), ο κύκλος εργασιών της Speedex παρουσίασε μείωση 7,2% το 2023 και διαμορφώθηκε σε 35,2 εκατ., από 37,9 εκατ. το 2022. Τα αποτελέσματα μετά από φόρους της εταιρείας ανήλθαν σε ζημίες 5,1 εκατ. έναντι ζημιών 3,8 εκατ. τη χρήση του 2022. Τέλος ο κύκλος εργασιών της Courier Center ανήλθε στα 18,29 εκατ. ευρώ έναντι 12,81 εκατ. το 2022 και οι ζημιές διαμορφώθηκαν στα 2,5 εκατ. έναντι 3,1 εκατ. το 2023.