ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ρευστότητα 2 δισ. ευρώ για νέες επενδύσεις
Κυριακή, 12-Οκτ-2025 08:00
Του Νίκου Ρουσάνογλου
Σημαντική κρίνεται η οικονομική ενίσχυση του ομίλου υποδομών και ενέργειας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μετά την ένεση ρευστότητας που εξασφάλισε από την έκδοση του νέου ομολόγου, ύψους 500 εκατ. ευρώ και επταετούς διάρκειας. Με τη νέα αυτή έκδοση, ο όμιλος διαθέτει πλέον "δύναμη πυρός" 2 δισ. ευρώ, ώστε να εντατικοποιήσει τον επενδυτικό του σχεδιασμό. Αυτός προβλέπει περαιτέρω επενδύσεις στους τομείς των έργων ΣΔΙΤ και των παραχωρήσεων, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε χώρες του εξωτερικού, όπως η Ρουμανία, όπου αναμένεται να προκύψουν σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.
Ενδεικτικό του υψηλού ενδιαφέροντος είναι ότι η έκδοση προσέλκυσε προσφορές 1,2 δισ. ευρώ, που αποτελεί το υψηλότερο ποσό που έχει καταγραφεί από την έναρξη λειτουργίας της αγοράς ομολόγων του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Μόνο οι εγγραφές των ιδιωτών επενδυτών ξεπέρασαν τις 16.000, με αποτέλεσμα να προκύψει υπερκάλυψη του τίτλου κατά 2,4 φορές. Σε σχετική εκδήλωση, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, σημείωσε ότι η υπερκάλυψη της έκδοσης φανερώνει την εμπιστοσύνη της επενδυτικής κοινότητας στον όμιλο.
Στην ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στις αρχές της εβδομάδας στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου του ΧΑ, Γιάννος Κοντόπουλος, σημείωσε ότι "η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών από το 1969 και αποτελεί παράδειγμα εταιρείας που με συνέπεια αξιοποιεί τις δυνατότητες χρηματοδότησης που παρέχει η κεφαλαιαγορά, έχοντας αντλήσει συνολικά από το 1999 κεφάλαια 1,64 δισ. ευρώ μέσω έκδοσης νέων μετοχών ή ομολογιών. Από τις συνολικά 500.000 ομολογίες, 1.000 ευρώ, που εκδόθηκαν, το 70% ή 350.000 ομολογίες, κατανεμήθηκαν σε ιδιώτες επενδυτές, ικανοποιώντας το 59,58% της συνολικής ζήτησης των 587.471 ομολογιών. Οι υπόλοιπες 150.000 ομολογίες κατανεμήθηκαν σε ειδικούς επενδυτές, ικανοποιώντας μόλις το 24,79% της ζήτησης των 605.000 ομολογιών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στη νέα έκδοση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επένδυσε με 50 εκατ. ευρώ και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD). Μάλιστα, η επένδυση της EBRD θα χρησιμοποιηθεί για την υποστήριξη των έργων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον τομέα της παραγωγής ανανεώσιμης ενέργειας, των συστημάτων αποθήκευσης μπαταριών, των υποδομών, καθώς και της ύδρευσης και επεξεργασίας λυμάτων σε όλη την Ελλάδα, τη Ρουμανία, την Αλβανία και το Κόσσοβο. Επίσης, ως μέρος αυτής της επένδυσης και της συνεχιζόμενης συνεργασίας με την EBRD, αναμένεται ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αυξήσει τη συμμετοχή των γυναικών στο εργατικό δυναμικό και στα προγράμματα πρακτικής άσκησης, καθώς και ότι θα ξεκινήσει ετήσιες εκδηλώσεις σε σχολεία και πανεπιστήμια για να προσελκύσει νέους, ιδιαίτερα γυναίκες, στον κλάδο.
Υπενθυμίζεται ότι τα καθαρά έσοδα του νέου, επταετούς τίτλου, ανήλθαν σε 487,7 εκατ. ευρώ. Το 50%, ή 243,85 εκατ. ευρώ, θα διατεθεί για τη χρηματοδότηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας του ομίλου. Συγκεκριμένα, θα καλυφθούν υφιστάμενες και νέες ανάγκες που θα προκύψουν για τη χρηματοδότηση έργων υποδομής και ενέργειας, παραχωρήσεων και/ή ΣΔΙΤ, όπως επίσης και η απόκτηση συμμετοχών σε εταιρείες και εξαγορές εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε κλάδους όπου ήδη δραστηριοποιείται ο όμιλος. Το υπόλοιπο 50% θα διατεθεί για την πρόωρη εξόφληση δανεισμού του ομίλου, όπως το προγενέστερο ομόλογο που είχε εκδοθεί το 2020, επίσης ύψους 500 εκατ. ευρώ και διάρκειας επτά ετών.
Σε κάθε περίπτωση, το επιτόκιο 3,2% της νέας έκδοσης είναι αισθητά χαμηλότερο από το μέσο κόστος του συνολικού δανεισμού του ομίλου, που ανέρχεται σε 3,6%, καθιστώντας την κίνηση συμφέρουσα.
Το ομόλογο συνδέεται με τα έσοδα από τον τομέα των παραχωρήσεων, όπου το χαρτοφυλάκιο του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι μέσης διάρκειας 25 ετών και περιλαμβάνει όλους τους μεγάλους οδικούς άξονες, όπως Αττική Οδός, Εγνατία Οδός, Ιονία Οδός και ο άξονας της Κεντρικής Ελλάδος (Ε65). Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα σωρευτικά έσοδα του ομίλου από τις παραχωρήσεις αναμένεται να διαμορφωθούν σε περίπου 11 δισ. ευρώ στη διάρκεια ζωής τους, δείγμα των σημαντικών προοπτικών του ομίλου. Παράλληλα, πέραν του τομέα των παραχωρήσεων, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καταγράφει και πολύ σημαντικές και σταθερές ροές από τον τομέα των κατασκευών, όπου τόσο η κερδοφορία όσο και το ανεκτέλεστο υπόλοιπο κινούνται σε υψηλό επίπεδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι μαζί με τα προς υπογραφή έργα το υφιστάμενο ανεκτέλεστο προσεγγίζει τα 9 δισ. ευρώ.
Οι εξελίξεις αυτές αποτυπώνονται ήδη και στα οικονομικά μεγέθη του ομίλου και ενώ εκκρεμεί η εμπορική έναρξη μιας σειράς έργων παραχώρησης που θα εκτινάξει τα μελλοντικά έσοδα και κέρδη. Σύμφωνα με την έκθεση οικονομικής κατάστασης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την περίοδο του πρώτου εξαμήνου, τα καθαρά κέρδη για τους μετόχους διαμορφώθηκαν σε 68,1 εκατ. ευρώ, από 49,8 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα, χωρίς ιδιαίτερες μεταβολές σε σχέση με το flash note που είχε ανακοινωθεί στις 10 Σεπτεμβρίου. Τα συνολικά έσοδα ανήλθαν σε 1,95 δισ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 43,6%, ενώ η λειτουργική κερδοφορία (adj. EBITDA) αυξήθηκε κατά 84,4%, ανερχόμενη σε 317,5 εκατ. ευρώ. Η αύξηση σχετίζεται κατά κύριο λόγο με την απόδοση του τομέα των παραχωρήσεων, ο οποίος ενισχύθηκε με την έναρξη λειτουργίας της Αττικής Οδού, που συνεισέφερε 89 εκατ. ευρώ στη λειτουργική κερδοφορία.
Σε συνέχεια της αύξησης της κερδοφορίας, σημαντική άνοδο παρουσίασαν και οι λειτουργικές ταμειακές ροές, οι οποίες ανήλθαν σε 219,3 εκατ., έναντι 93,3 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Στον τομέα των κατασκευών, το υπογεγραμμένο ανεκτέλεστο στο τέλος του πρώτου εξαμήνου ανερχόταν σε 6,3 δισ. ευρώ, με τον όμιλο να έχει υπογράψει έως και τις 16 Σεπτεμβρίου επιπλέον νέες συμβάσεις ύψους 700 εκατ. ευρώ. Περίπου το 75% του συνολικού ανεκτέλεστου αφορά ιδιωτικά έργα και έργα ιδίων επενδύσεων του ομίλου.
Όσον αφορά τις προοπτικές για τις επόμενες περιόδους, ο όμιλος σημειώνει ότι η αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας που καταγράφηκε στο πρώτο εξάμηνο αναμένεται να είναι διατηρήσιμη, καθώς προέρχεται κατά κύριο λόγο από τον τομέα των παραχωρήσεων, με τα έργα να διασφαλίζουν για τον Όμιλο μακροπρόθεσμες και σταθερές ροές εσόδων. Περαιτέρω ενίσχυση αναμένεται σταδιακά με τη λειτουργία των επόμενων έργων παραχωρήσεων, όπως η Εγνατία Οδός, το αεροδρόμιο Καστελίου και τα έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων και απορριμμάτων.