Κωνσταντίνος Τουρνιβούκας: Κλείνουμε έναν αιώνα που λειτουργεί ο όμιλος TOR Group
Τρίτη, 30-Σεπ-2025 17:29
Για την ιστορία του ξενοδοχειακού ομίλου Τορνιβούκα μιλάει στο Capital ο διευθύνων σύμβουλος του, Κωνσταντίνος Τουρνιβούκας.
Από το ξενοδοχείο ON Residence, που βρίσκεται το ιστορικό εστιατόριο "Όλυμπος-Νάουσα", μας διηγείται την 100ετή ιστορία της TOR Group. Από το πρώτο ξενοδοχείο, που δημιουργήθηκε από την ανάγκη του παππού του να υπάρχει ένα σημείο συνάντησης με τους καπνεμπόρους συνεργάτες του, αλλά και τον ιστορικό "κύκλο" που έκλεισε με το ON Residence.
Αναφέρεται, επίσης, και στην επέκταση του ομίλου στην Αθήνα και τα επόμενα βήματα για τη Χαλκιδική, ενώ χαρακτηρίζει το 2025 τουριστικά ως μία σταθεροποιητική χρονιά.
Τι σας έχουν μάθει τα 100 χρόνια λειτουργίας της TOR Group;
Τα 100 χρόνια ζωής που κλείνει ο Όμιλος είναι μία τεράστια διαδρομή, η οποία περιλαμβάνει πολλές εποχές, κάθε μία με τις δικές της προκλήσεις και ευκαιρίες. Το πρώτο βήμα έγινε όταν ο συνονόματος παππούς μου έχτισε ένα ξενοδοχείο, το Mediterranée μη όντας ξενοδόχος, προκειμένου να υπάρχει ένας χώρος φιλοξενίας για τους συνεργάτες του, οι οποίοι ήταν καπνέμποροι και ερχόταν από τη Γερμανία.
Το 1974, οι γονείς μου Γιώργος και Ισμήνη, δημιούργησαν το Eagles Palace, που εξελίχθηκε σε έναν από τους πλέον εμβληματικούς προορισμούς της Χαλκιδικής. Λίγα χρόνια αργότερα, παρουσίασαν το City Hotel στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, προσθέτοντας μια νέα, σύγχρονη ματιά.
Το 1999 ανέλαβα τη διοίκηση του ομίλου και μαζί με τη σύζυγό μου, Λένα, εκσυγχρονίσαμε και αναβαθμίσαμε το Eagles Palace και το City Hotel, ενώ το 2009 δημιουργήσαμε το Excelsior και το 2017 το Eagles Villas.
Πλέον, έναν αιώνα αργότερα ο όμιλος έχει εξελιχθεί και έχει στραφεί στο χώρο του τουρισμού πολυτελείας αγκαλιάζοντας τις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής, καθώς εκτός από τους διεθνείς tour operators έχουμε υιοθετήσει και εφαρμογές on-line booking.
Εάν κάτι διακρίνει την TOR Group στην εκατονταετή της πορεία στον ξενοδοχειακό κλάδο, αυτό είναι ότι δουλεύουμε κυριολεκτικά σαν οικογένεια. Καθώς τα στελέχη του ομίλου είναι μέλη της οικογένειας Τορνιβούκα με ιδιόκτητα ξενοδοχεία και ως εκ τούτου δεν είμαστε αποστασιοποιημένοι επενδυτές-ξενοδόχοι. Η φιλοξενία είναι στο αίμα μας και ότι χτίζουμε πρέπει πρώτα να αρέσει σε εμάς, καθώς βλέπουμε τους εαυτούς μας σαν πελάτες στα ξενοδοχεία μας.
Όπως συμβαίνει, επομένως, στις οικογενειακές επιχειρήσεις, είναι επιβεβλημένο να αναπτυσσόμαστε με προσεκτικά βήματα, έχοντας πάντα σεβασμό στην τοπική κοινωνία, στο περιβάλλον και εφαρμόζουμε κάθε αρχή κοινωνικής ευθύνης.
Το πρωταρχικό είναι στα στελέχη-μέλη της οικογένειας να αρέσει η δουλειά και προπαντός να σκέφτονται όπως ο πελάτης, και στη συνέχεια να εκπαιδευτούν σωστά. Εκτιμώ πως με αυτό το τρόπο τα στελέχη μας αποκτούν περισσότερα προσόντα, καθώς η επιχείρηση τους ανήκει και δεν αναζητούν διαρκώς να βρουν μία καλύτερη θέση στην αγορά διαρκώς.
Υπήρξε κάποια περίοδος στα 100 αυτά χρόνια που ήταν η πιο δύσκολη;
Έχουμε περάσει από αρκετές εθνικές κρίσεις, τουλάχιστον τέσερις, εάν μετρήσουμε τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, την Κατοχή, τον Εμφύλιο και την πανδημία του κορονοϊού, ενώ έχουμε επιβιώσει και από δύο παγκόσμιες οικονομικές κρίσεις, στο έναν αιώνα που λειτουργεί ο όμιλος.
Μιλώντας για το τελευταίο ένα τέταρτο της ζωής του ομίλου, κατά το οποίο είμαι ο διευθύνων σύμβουλος, μπορώ με σιγουριά να πω πως η μεγαλύτερη κρίση ήταν αυτή του κορονοϊού. Τα ξενοδοχεία είχαν κλείσει και δε γνωρίζαμε πότε θα ανοίξουν ξανά.
Πραγματικά δεν ήξερα τι θα ξημερώσει. Ακόμα και στη κρίση του 2009 η κατάσταση ήταν κάπως καλύτερη, καθώς, εάν ήσουν έμπειρος επιχειρηματίας, μπορούσες να σώσεις την επιχείρησή σου.
Όταν σε κλείνουν, όμως, και δε ξέρεις πότε θα ανοίξεις ξανά, λες αυτό ήταν. Δε ξέραμε καν πότε θα βγεί το εμβόλιο, ενώ βλέπαμε τα όσα συνέβαιναν στην Ιταλία, και λέγαμε ότι τη γλιτώσαμε φθηνά.
Πείτε μας μερικά λόγια για το Όλυμπος-Νάουσα και το ON Residence
Ο χώρος που βρισκόμαστε έχει ιστορική και συμβολική σημασία, καθώς κάνουμε στη κυριολεξία έναν κύκλο, αφού το πρώτο ξενοδοχείο που έχτισε ο παππούς μου, το Mediterranée, βρισκόταν σε απόσταση πενήντα μέτρων. Όταν το ακίνητο βγήκε σε διαγωνισμό ενώσαμε τις δυνάμεις μας με την Grivalia και τα καταφέραμε να κερδίσουμε με τη Tor Group να αναλαμβάνει και τη διαχείρισή του ξενοδοχείου.
Πρόκειται για ένα σημείο αναφοράς για τη Θεσσαλονίκη και όλοι οι κάτοικοι το περίμεναν να ανοίξει, καθώς στο παρελθόν αποτέλεσε ένα ιστορικό στέκι, ένα εστιατόριο που ήταν μύθος και θεσμός για την πόλη. Επιπλέον, θέλαμε να γίνει το καλύτερο ξενοδοχείο στην περιοχή, καθώς η τοποθεσία του που είναι σχεδόν πάνω στη θάλασσα, είναι ιδανική.
Η "επιστροφή" του ήταν πρόκληση για εμάς καθώς επρόκειτο για ένα διατηρητέο κτίριο και θέλαμε να το αναβιώσουμε, ακριβώς όπως ήταν στο παρελθόν.
Μάλιστα, χρησιμοποιήσαμε τα ίδια πλακάκια, όπου μπορέσαμε, ενώ και το προσωπικό φορά τις ίδιες στολές όπως όταν λειτουργούσε, αλλά και το μενού παραμένει το ίδιο με τότε με τις συνταγές να έχουν έρθει πιο κοντά στο σήμερα υπό τη διεύθυνση του σεφ, Μίμη Τασιούλα που ήταν όνειρο ζωής να δουλέψει στο εστιατόρειο
Έχετε επεκταθεί και στην Αθήνα - Τι άλλο σχεδιάζετε;
Στην Αθήνα λάβαμε μέρος σε ένα διαγωνισμό του ΕΦΚΑ για το ακίνητο στην Κολοκοτρώνη 4 και προχωρούμε στη δημιουργία ενός ξενοδοχείου στο κέντρο της πρωτεύουσας με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028. Το έχουμε αναλάβει μόνοι μας και θα είναι και αυτό πολυτελείας, με τη στρατηγική μας να παραμένει να παίρνουμε αποφάσεις βήμα-βήμα για την περαιτέρω επέκταση.
Στη Χαλκιδική διαθέτουμε το Eeagles Resort, στο οποίο έχουμε αναπτύξει ξενοδοχειακές βίλες, και εξετάζουμε να αξιοποιήσουμε ένα μεγάλο οικόπεδο που μας ανήκει στην περιοχή. Δε βιαζόμαστε, ωστόσο, και θέλουμε να κάνουμε σταθερά βήματα ώστε να δημιουργήσουμε κάτι του ίδιου επιπέδου με το Eeagles Resort.
Ποια είναι η αποτίμηση σας για το 2025 τουριστικά;
Η χρονιά που διανύουμε είναι διαφορετικών ταχυτήτων καθώς υπάρχουν περιοχές που τα πήγαν καλύτερα, ενώ αλλού επήλθε μία σταθεροποίηση της τουριστικής ζήτησης. Κρίνω πάντως πως το 2025 τουριστικά ήταν μία σταθεροποιητική χρονιά.
Για τον όμιλο ήταν μία καλή χρονιά όσον αφορά τη Χαλκιδική, η οποία εκτιμώ πως κινήθηκε σταθεροποιητικά, με αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 20%, ενώ και η Θεσσαλονίκη καταγράφει αυξητικές τάσεις.
Παρατηρώντας το μείγμα των τουριστών στη Χαλκιδική βλέπουμε πως το 80% προέρχονται από τη Δυτική Ευρώπη, ενώ το υπόλοιπο 20% είναι Έλληνες και Βαλκάνιοι. Στη Θεσσαλονίκη το 50% είναι Έλληνες και οι υπόλοιποι έρχονται από το εξωτερικό, και μιλάμε για Βαλκάνια, Δυτική Ευρώπη, Ισραήλ και Τουρκία.