Κρι Κρι: Η "συνταγή" αύξησης των κερδών

Σάββατο, 20-Σεπ-2025 08:00

Κρι Κρι: Η "συνταγή" αύξησης των κερδών

Της Ξανθής Γούναρη

Η ιδιωτική ετικέτα (private label - PL) κυριαρχεί πλέον στην παραγωγή γιαουρτιού της Κρι Κρι, καθώς, συνυπολογίζοντας τις εξαγωγές, το 80% των πωλήσεων της εισηγμένης εταιρείας, με έδρα τις Σέρρες, αφορά προϊόντα που παράγονται για λογαριασμό αλυσίδων λιανικής.

Η επέλαση των "ανώνυμων" γιαουρτιών δεν περιορίζεται στις εξαγωγικές πωλήσεις αλλά επεκτείνεται και στην εσωτερική αγορά.

Το πρώτο εξάμηνο οι πιεσμένοι καταναλωτές στράφηκαν ακόμη περισσότερο στα private label, τα οποία ενισχύθηκαν στο 38% σε όγκο, ενώ το μερίδιο των επώνυμων γιαουρτιών της Κρι Κρι υποχώρησε στο 13,7% σε αξία.

Χαρακτηριστικό της νέας "κανονικότητας" αποτελεί το γεγονός ότι στο ελληνικό μείγμα πωλήσεων της εταιρείας τα επώνυμα και private label προϊόντα μοιράζονται πλέον εξίσου: 50% επώνυμα και 50% ιδιωτικής ετικέτας - όπως επεσήμανε ο Κωνσταντίνος Σαρμαδάκης, CFO της εταιρείας κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη με τους αναλυτές, όπου παρουσιάστηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα της Κρι Κρι για το πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης.

Την ίδια ώρα, η στρατηγική επιλογή να εδραιώσει η Κρι Κρι συνεργασίες με μεγάλες αλυσίδες λιανεμπορίου στο εξωτερικό – για παράδειγμα στο Ηνωμένο Βασίλειο σχεδόν με όλες - αποδίδει καρπούς, καθώς οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 39,6% στο πρώτο εξάμηνο και έφτασαν τα 97,5 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας πλέον το 60,3% του συνολικού κύκλου εργασιών.

Μάλιστα στη βρετανική αγορά, όπου οι πωλήσεις ελληνικού γιαουρτιού εκτοξεύθηκαν κατά 56%, η Κρι Κρι έχει αναπτύξει κι ένα σύστημα διαχείρισης κινδύνου, μειώνοντας τις επιπτώσεις από τις διακυμάνσεις του κόστους. Συγκεκριμένα, σε ορισμένα συμβόλαια οι τιμές προσαρμόζονται αυτόματα με βάση την τιμή του νωπού γάλακτος.

Αν και τα μικτό κέρδος των PL είναι χαμηλότερο, η λειτουργική απόδοση δεν πλήττεται εξήγησε ο CFO. Κι αυτό γιατί υπάρχει σημαντική εξοικονόμηση λόγω της απουσίας εξόδων marketing και γενικής διοίκησης, με τον ίδιο να επισημαίνει τη στρατηγική σημασία των PL στην ισορροπία κόστους και κερδοφορίας.

Πιέσεις κόστους

Βέβαια η έκρηξη του κόστους πρώτων υλών και κυρίως του νωπού γάλακτος, καθώς και η χρονική υστέρηση με την οποία οι αυξήσεις τιμών περνούν στα fixed συμβόλαια PL ασκούν σημαντικές πιέσεις στην κερδοφορία της εταιρείας.

Παρά την ισχυρή ανάπτυξη το πρώτο εξάμηνο του 2025, περίοδο κατά την οποία η Κρι Κρι κατέγραψε αύξηση κύκλου εργασιών 23,7%, φτάνοντας τα 161,9 εκατ. ευρώ, με το γιαούρτι να ενισχύεται κατά 26,2% και το παγωτό κατά 14,5%, τα λειτουργικά της κέρδη διαμορφώθηκαν σε 26,09 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 11,4%, με το περιθώριο να υποχωρεί στο 14,3% από 20,6% πέρυσι. Ταυτόχρονα, τα καθαρά κέρδη υποχώρησαν στα 19,4 εκατ. ευρώ από 26,3 εκατ. ευρώ πέρυσι.

"Η στρατηγική στις είναι να υπερασπιστούμε την παρουσία στo PL χωρίς ζημιογόνα συμβόλαια", υπογράμμισε η διοίκηση, εξηγώντας γιατί απορρόφησε μέρος των πιέσεων στα περιθώρια.

Προσεκτική στάση στη Γαλλία, "άνοιγμα" στις ΗΠΑ

Σε ό,τι αφορά τις επεκτατικές κινήσεις της εταιρείας, διαφορετική προσέγγιση ακολουθείται στη γαλλική αγορά, όπου εφαρμόζεται μια πιο επιλεκτική πολιτική. Η διοίκηση επιλέγει να καθυστερεί νέα συμβόλαια μέχρι να εξασφαλίσει επαρκή παραγωγική δυναμικότητα.

Στον αντίποδα, οι ΗΠΑ - όπου οι φετινές πωλήσεις περιορίζονται περίπου στο 1 εκατ. ευρώ - αναμένεται να αποτελέσουν το επόμενο μεγάλο στοίχημα με νέο συμβόλαιο private label. "Δεν μπορώ να πω περισσότερα αυτή τη στιγμή. Απλώς κρατήστε ότι περιμένουμε καλά νέα σύντομα", δήλωσε ο κύριος Σαρμαδάκης.

Επένδυση 52 εκατ. για διπλασιασμό δυναμικότητας

Για να εκμεταλλευτεί πλήρως τις ευκαιρίες που δημιουργούν οι συνεργασίες private label, η Κρι Κρι υλοποιεί το επενδυτικό πρόγραμμα Greek Dynamo συνολικού προϋπολογισμού 52 εκατ. ευρώ. Το σχέδιο θα διπλασιάσει τη δυναμικότητα παραγωγής γιαουρτιού σε σχέση με το 2024, επιτρέποντας στην εταιρεία να καλύψει την αυξημένη ζήτηση χωρίς να διακυβεύεται η παρουσία της στην εγχώρια αγορά.

Ήδη τον Ιούλιο τέθηκε σε λειτουργία νέα γραμμή παραγωγής, ενώ η επόμενη προγραμματίζεται για το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Τζίρος πάνω από 300 εκατ. ευρώ

Η στρατηγική για βελτίωση της κερδοφορίας επικεντρώνεται σε στοχευμένες αναπροσαρμογές τιμών, έλεγχο κόστους και δραστηριότητες υψηλότερης κερδοφορίας.

Αυτό το επιχειρησιακό σχέδιο, αλλά και στοχευμένες προσαρμογές τιμών που αναμένεται να βελτιώσουν το μικτό περιθώριο στο δεύτερο μισό της χρονιάς, αναμένεται να οδηγήσει την Κρι Κρι σε πωλήσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ για το 2025 και περιθώριο EBIT γύρω στο 14%.

"Αισθανόμαστε ότι τα βιώσιμα περιθώρια EBIT είναι περίπου στο 15%. Αλλά, προσωπικά, πιστεύω ότι μπορούμε να πάμε λίγο καλύτερα εισάγοντας ελέγχους κόστους και βάζοντας περισσότερη προσπάθεια σε πρωτοβουλίες υψηλότερης κερδοφορίας", τόνισε ο κύριος Σαρμαδάκης, προσθέτοντας ωστόσο ότι "επίπεδο EBIT στο 18% δεν θα είναι εύκολο να επιτευχθεί, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα".