Unismack: Το αμερικάνικο στοίχημα των 42 εκατ. δολαρίων και τα "αγκάθια"
Τρίτη, 16-Σεπ-2025 08:02
Της Ξανθής Γούναρη
Αμιγώς εξωστρεφής, με εξειδίκευση στα υψηλής ποιότητας σνακ (better-for-you), τα οποία είναι απαλλαγμένα από αλλεργιογόνα, η U&S UNISMACK ABEE της οικογένειας Στρατάκη επιχειρεί σήμερα να κερδίσει το μεγαλύτερο στοίχημα στην 20χρονη επιχειρηματική της πορεία: να εδραιωθεί στην Αμερική, τη μεγαλύτερη και πιο προσοδοφόρα αγορά παγκοσμίως στον κλάδο. Το σχέδιο περνά μέσα από τη θυγατρική της SnackCraft LLC στο Michigan, με συνολικές επενδύσεις σχεδόν 42 εκατ. δολαρίων έως το 2027, παρότι τα οικονομικά αποτελέσματα στην Ελλάδα εξακολουθούν να είναι ζημιογόνα, με -1,28 εκατ. ευρώ προ φόρων το 2024.
Ανοδικός ο τζίρος, αλλά οι ζημιές παραμένουν
Σύμφωνα με τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις που δημοσιοποίησε η εταιρεία με έδρα τη ΒΙΠΕ Σταυροχωρίου Κιλκίς για την οικονομική χρήση που έληξε στις 30 Ιουνίου 2024, ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 7,65 εκατ. ευρώ έναντι 6,63 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 15,33%. Το μικτό αποτέλεσμα βελτιώθηκε σημαντικά και ανήλθε σε 2,03 εκατ. ευρώ, αντιστοιχώντας σε ποσοστό 26,56% επί του τζίρου, έναντι 1,04 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση όπου το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 15,70%.
Ωστόσο, τα αποτελέσματα προ φόρων παρέμειναν ζημιογόνα αν και βελτιώθηκαν σε σχέση με τις ζημιές των -1,80 εκατ. ευρώ της προηγούμενης χρήσης.
Το βάρος του δανεισμού και η μείωση του προσωπικού
Εκτός από τη διατήρηση των δαπανών σε υψηλά επίπεδα λόγω της αύξησης του μεταφορικού κόστους αλλά και τη σημαντική αύξηση των τιμών πρώτων υλών, η διοίκηση αποδίδει την επιβάρυνση των αποτελεσμάτων και στη μεγάλη αύξηση των τόκων δανείων από συνδεδεμένα τρίτα μέρη.
Ας σημειωθεί ότι τα χρεωστικά τοκοχρεολύσια ανήλθαν σε 1,48 εκατ. ευρώ, αυξημένα από 1,03 εκατ. ευρώ το 2023, εκ των οποίων 766.496 ευρώ αφορούν τόκους δανείων από συνδεδεμένα μέρη, 590.552 ευρώ τόκους τραπεζικών δανείων και μισθώσεων, και 127.672 ευρώ προμήθειες και λοιπά έξοδα τραπεζών.
Η εταιρεία εισέπραξε πιστωτικούς τόκους 379.652 ευρώ, κυρίως από δάνεια που έχει χορηγήσει στη θυγατρική της Snack Craft LLC, με αποτέλεσμα τα καθαρά χρηματοοικονομικά έξοδα να διαμορφωθούν σε 1,11 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 36,6% από 808.912 ευρώ το 2023. Το ύψος αυτό είναι σχεδόν ίσο με τις συνολικές ζημίες της εταιρείας.
Το σύνολο των υποχρεώσεων της εταιρείας παρουσιάζει ανοδική τάση φτάνοντας στα 18,59 εκατ. ευρώ από 16,85 εκατ. ευρώ το 2023.
Η χρηματοδοτική δομή της Unismack χαρακτηρίζεται από σημαντική εξάρτηση από τους μετόχους της. Κύριος μέτοχος είναι η Lime Capital Foods Ltd (σ.σ. πρώην μέτοχος του 25% στη Δωδώνη), η οποία έχει παράσχει δάνεια συνολικού ύψους περίπου 5,89 εκατ. ευρώ με επιτόκια που κυμαίνονται από 8% έως 15%.
Συγκεκριμένα, τον Ιούνιο 2024 εκταμιεύτηκε νέο δάνειο από τη Lime Capital 350.000 ευρώ με επιτόκιο 15%, ενώ τον Δεκέμβριο 2023 εκταμιεύτηκαν δάνεια από συνδεδεμένη εταιρεία συνολικού ύψους 1,07 εκατ. ευρώ με επιτόκιο 15%.
Άλλοι σημαντικοί μέτοχοι περιλαμβάνουν τον Βενιάμη Ελευθέριο με δάνεια 807.354 ευρώ και την Procanama Investments Ltd με 1,15 εκατ. ευρώ.
Σοβαρό ζήτημα αποτελεί η μη συμμόρφωση της εταιρείας με τους χρηματοοικονομικούς δείκτες της ομολογιακής δανειακής σύμβασης, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε καταγγελία του δανείου. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις, η Unismack έχει εξασφαλίσει προφορική διαβεβαίωση από τη δανείστρια τράπεζα για μη καταγγελία, ενώ αναμένεται γραπτή επιβεβαίωση.
Παράλληλα με τη δανειοδότηση από συνδεδεμένα μέρη, η Unismack έχει εκδώσει δύο χρηματοδοτικές συμβάσεις δανείου ύψους 400 χιλ. ευρώ έκαστη μέσω του προγράμματος InvestEU, με εγγύηση 80% από την Ευρωπαϊκή Επενδυτική Τράπεζα. Επιπρόσθετα, έχει λάβει δάνειο 400 χιλ. ευρώ με εγγύηση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Καινοτομίας της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και 300 χιλ. ευρώ από το Ταμείο Εγγυοδοσίας Επενδύσεων του ΕΠΑνΕΚ 2014-2020.
Κατά τη χρήση που έληξε στις 30 Ιουνίου 2024, πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις συνολικού ύψους περίπου 249 χιλ. ευρώ που αφορούσαν κυρίως σε μηχανολογικό εξοπλισμό.
Το μετοχικό κεφάλαιο παρέμεινε στα 4,50 εκατ. ευρώ, ενώ η καθαρή θέση μειώθηκε στα 3,78 εκατ. ευρώ από 5,05 εκατ. ευρώ λόγω της συσσώρευσης ζημιών.
Επιπλέον πέρσι η Unismack προέβη σε σημαντική αναδιοργάνωση του εργατικού της δυναμικού κατά τη χρήση 2024. Ο μέσος αριθμός εργαζομένων μειώθηκε σε 83 άτομα (42 μισθωτοί και 41 ημερομίσθιοι) από 111 άτομα την προηγούμενη χρήση, καταγράφοντας μείωση 25,2%.
Το στοίχημα της SnackCraft LLC
Η θυγατρική SnackCraft LLC, με έτος ίδρυσης το 2022 στο Grand Rapids του Michigan, αποτελεί την καρδιά της στρατηγικής διεθνοποίησης της Unismack.
Κεντρικό στοιχείο της στρατηγικής της Unismack αποτελεί η επένδυση στις ΗΠΑ μέσω της θυγατρικής Snack Craft LLC στο Michigan, με συνολική επένδυση 2,21 εκατ. ευρώ. Η θυγατρική αναπτύσσει gluten-free γραμμές παραγωγής crackers, pretzels και tortillas, στοχεύοντας στην εκμετάλλευση της στην ταχέως αναπτυσσόμενη δυναμική της αμερικανικής αγοράς υγιεινών snacks.
Τα έσοδα από τη θυγατρική ανήλθαν σε 932.180 ευρώ το 2024, ενώ παράλληλα η Unismack έχει χορηγήσει δάνεια στη θυγατρική συνολικού ύψους 6,27 εκατ. ευρώ.
Πέρσι, η SnackCraft LLC ανακοίνωσε επενδυτικό πρόγραμμα αξίας 29,9 εκατ. δολαρίων, που προβλέπει την προσθήκη 186.000 τετραγωνικών ποδιών (17.280 τετραγωνικά μέτρα) στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις, φτάνοντας το σύνολο σε 311.000 τετραγωνικά πόδια (28.893 τ.μ.) χώρων παραγωγής, αποθήκευσης και διανομής. Αυτή τη στιγμή η αμερικανική εταιρεία διαθέτει τέσσερις γραμμές παραγωγής, ενώ προστεθούν οκτώ νέες.
Η αμερικανική θυγατρική έχει ήδη καρπωθεί και νέα κρατική υποστήριξη, καθώς τον Ιανουάριο του 2024 έλαβε χρηματοδότηση 400.000 δολαρίων από το Michigan Business Development Program.
Η στρατηγική της Unismack στην αμερικανική αγορά στηρίζεται στην καινοτομία και τη συνεργασία με μεγάλους πελάτες μέσω παραγωγής προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Η εταιρεία έχει αναπτύξει δική της τεχνογνωσία, δημιουργώντας προϊόντα με μοναδικές συνταγές που δεν αντιγράφονται εύκολα από ανταγωνιστές.
Αισιοδοξία για την κερδοφορία
Πάντως η διοίκηση της Unismack εκφράζει αισιοδοξία για την επόμενη χρήση που καλύπτει περίοδο έξι μηνών, προβλέποντας ελαφριά μείωση των πωλήσεων αλλά σημαντική αύξηση της λειτουργικής κερδοφορίας. Η πρόβλεψη αυτή αντικατοπτρίζει τη στρατηγική εστίαση στη βελτίωση της αποδοτικότητας μέσω καλύτερης διαχείρισης κοστών.
Από τα πρώτα βήματα στη "χρυσή" αγορά των υγιεινών σνακ
Η ιστορία της Unismack ξεκινά το 2006, όταν τα αδέλφια Δημήτρης και Αλέξανδρος Στρατάκης, εμπνευσμένα από την οικογενειακή παράδοση στο χώρο των τροφίμων - ο πατέρας τους είχε ιδρύσει το 1993 την αρτοβιομηχανία Cibus - αποφάσισαν να εντοπίσουν και να λύσουν το πρόβλημα της γλουτένης. Η επιχείρηση ιδρύθηκε στη ΒΙΠΕ Κιλκίς με στόχο την παραγωγή υγιεινών σνακ χωρίς γλουτένη, δημιουργώντας το brand Wellaby's που γρήγορα κατέκτησε διεθνείς αγορές.
Η παγκόσμια αγορά υγιεινών σνακ αποτελεί πλέον τη "χρυσή ευκαιρία" για εταιρείες σαν την Unismack, αναπτυσσόμενη με εντυπωσιακό ρυθμό 6,2% ετησίως - σχεδόν διπλάσιο από τα παραδοσιακά σνακ που μεγαλώνουν μόλις 4,2% ετησίως. Με αξία που ξεπερνά τα 100 δισ. δολάρια το 2024 και προβλέψεις για 185 δισ. δολάρια έως το 2034, η αυξανόμενη ευαισθητοποίηση για την κοιλιοκάκη και τις διατροφικές αλλεργίες, σε συνδυασμό με την τάση προς υγιεινότερες επιλογές και φυτική διατροφή, έχει δημιουργήσει μια ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά. Οι καταναλωτές πληρώνουν premium τιμές για προϊόντα από εναλλακτικές πρώτες ύλες όπως αλεύρι φακής και ρεβιθιού, με τις ΗΠΑ να αποτελούν τη μεγαλύτερη και πιο προσοδοφόρα αγορά σνακ παγκοσμίως.