SKAG: Last minute οι αγορές των σχολικών – Στο +3% οι φετινές πωλήσεις της εταιρείας

Τρίτη, 16-Σεπ-2025 07:41

SKAG: Last minute οι αγορές των σχολικών – Στο +3% οι φετινές πωλήσεις της εταιρείας

Της Ξανθής Γούναρη

Σε μια αγορά που κινείται "σαν καρδιογράφημα" και με τις αγορές των χαρτοσχολικών να ξεκινούν φέτος για πρώτη φορά μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, η SKAG (Θ.Κ. Σκαγιάς ΑΒΕΕ) καταφέρνει να διατηρεί τη θετική της πορεία.

Η διαχρονική ηγέτιδα του κλάδου των χαρτικών, γνωστή από τα παραδοσιακά μπλε σχολικά τετράδια και τα είδη αρχειοθέτησης, καταγράφει αύξηση πωλήσεων της τάξεως του 3% εφέτος, σε μια περίοδο που ο ανταγωνισμός σημειώνει απώλειες έως και 15%, σύμφωνα με όλα λέει στο Capital την κυρία Πόπη Σκαγιά, εμπορική διευθύντρια της οικογενειακής βιομηχανίας. Μάλιστα, όπως επισημαίνει η ίδια, η επίδοση αυτή επιτεύχθηκε "σε μια αγορά που πραγματικά δυσκολεύεται πάρα πολύ, με λιγότερα παιδιά και με νοικοκυριά που δεν έχουν εισόδημα".

Παράλληλα, η εταιρεία έχοντας κλείσει 2024 με τζίρο 8,26 εκατ. ευρώ προχωρά σε σημαντικές επενδύσεις άνω του 1,7 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των παραγωγικών της διαδικασιών.

Η σχολική περίοδος ξεκίνησε αργά

Χαρακτηριστικό της φετινής σχολικής χρονιάς ήταν το ότι οι αγορές των απαραίτητων ξεκίνησαν μετά από αυτή και όχι πριν, ενώ τα βιβλιοπωλεία άρχισαν να δουλεύουν συστηματικά μόλις τις τελευταίες μέρες.

"Τα μαγαζιά γκρινιάζανε γιατί μέχρι το πρώτο κουδούνι δεν είχαν καθόλου κίνηση", σημειώνει η εμπορική διευθύντρια της SKAG.

Η κρίση των βιβλιοπωλείων

Σε κάθε περίπτωση, η αγορά αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις. Σύμφωνα με την κυρία Σκαγιά, που είναι και Γενική Γραμματέας του Συνδέσμου Προμηθευτών Ειδών Χαρτοπωλείου, το 20% των βιβλιοπωλείων έκλεισε το προηγούμενο έτος, ενώ προβλέπει κλείσιμο άλλου ενός 15% στο άμεσο μέλλον.

Η SKAG, που διατηρούσε 4.500 πελάτες στο παρελθόν, σήμερα συνεργάζεται με 2.800 πελάτες, ενώ ο συνολικός αριθμός των βιβλιοπωλείων έχει συρρικνωθεί από 5.500-6.000 σε περίπου 3.000-3.100 καταστήματα μέσα στα τελευταία 20 χρόνια.

Παράλληλα, τα σούπερ μάρκετ έχουν αποκτήσει 35% του τζίρου της αγοράς, σε σύγκριση με το 5% που κατείχαν το 2006.

Οι επενδύσεις στην ψηφιακή εποχή

Εν τω μεταξύ, η επένδυση ύψους 1,2 εκατ. ευρώ για την πρώτη πανευρωπαϊκά μηχανή ψηφιακής εκτύπωσης HP Indigo 18K που έκανε η SKAG στις αρχές του χρόνου έχει δείξει καλή προοπτική. Η επένδυση, που χρηματοδοτήθηκε με ίδια κεφάλαια, ενισχύει τη θέση της εταιρείας στον κλάδο των εκτυπωτικών λύσεων.

Ας σημειωθεί ότι η διοίκηση προγραμματίζει δεύτερη μεγάλη επένδυση για εφέτος με την προσθήκη ενός κοπτικού-διπλωτικού μηχανήματος που θα ξεπεράσει το μισό εκατ. ευρώ.

Το νέο μηχάνημα χρησιμοποιείται τόσο για την εσωτερική πελατεία όσο και για συνεργασίες με εταιρείες γραφικών τεχνών, ενώ αναπτύσσεται και ο τομέας της μικρής συσκευασίας.

Στο πλαίσιο της επέκτασής της, η SKAG ανακοίνωσε και την αποκλειστική εισαγωγή στην ελληνική αγορά των καινοτόμων σχολικών προϊόντων Y-PLUS. Παράλληλα, παράγει προσωποιημένα προϊόντα για ιδιωτικά σχολεία, πανεπιστήμια και αλυσίδες καταστημάτων, με τη μεγαλύτερη ζήτηση να καταγράφεται στο εξωτερικό.

Τα οικονομικά αποτύπωμα του 2024

Η SKAG παρουσίασε σταθερές οικονομικές επιδόσεις το 2024, με τον κύκλο εργασιών της να σημειώνει αύξηση 1,1%.

Τα μικτά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 3,32 εκατ. ευρώ έναντι 3,74 εκατ. ευρώ το 2023 (μείωση 11,3%), ενώ τα προ φόρων αποτελέσματα παρουσίασαν σημαντική βελτίωση στα 455.512 ευρώ έναντι 205.027 ευρώ της προηγούμενης χρήσης.

Η σημαντική ενίσχυση των ιδίων κεφαλαίων από 10,72 εκατ. ευρώ σε 24,20 εκατ. ευρώ προέρχεται κυρίως από την επανεκτίμηση σε εύλογη αξία των ιδιοχρησιμοποιούμενων ακινήτων κατά 13,11 εκατ. ευρώ.

Σημαντικό γεγονός αποτέλεσε η ολοκλήρωση κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025 της μεταβίβασης λόγω πώλησης κατά πλήρη κυριότητα και νομή του ακινήτου επί της Κολοκοτρώνη 4, Κρυονέρι, λόγω λήξης της σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης ακινήτου με την ALPHA LEASING.

Θετικές εξελίξεις καταγράφονται και στο μέτωπο των εξαγωγών, με την κυρία να επισημαίνει ότι "φέτος έχουν πάει λίγο καλύτερα".

Το 2024 η εσωτερική αγορά αντιπροσώπευε το 95,6% του συνολικού τζίρου με 7,89 εκατ. ευρώ, η ευρωπαϊκή αγορά συνείσφερε 330 χιλ. ευρώ και οι αγορές τρίτων χωρών 37.302 ευρώ.

Η δικαστική διαμάχη με την Jumbo

Την ίδια ώρα η διαμάχη της Σκαγιάς με την Jumbo του Απόστολου Βακάκη συνεχίζεται παρά τη δικαίωση της οικογενειακής εταιρείας πρωτόδικα και σε επίπεδο Εφετείου.

Η SKAG προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, κατηγορώντας την Jumbo ότι αντέγραψε το προϊόν και το σήμα για να διαθέσει φθηνές απομιμήσεις τετραδίων, τα οποία η SKAG έχει κατοχυρώσει, όπως το University, προκαλώντας σύγχυση στον καταναλωτή, αθέμιτο ανταγωνισμό και οικονομική ζημία στην εταιρεία.

Η υπόθεση έχει πάει στον Άρειο Πάγο και αναμένεται η απόφαση, με την Σκαγιάς να διεκδικεί αποζημίωση από την Jumbo ύψους 2 εκατ. ευρώ.

Από το 1956 στη νέα εποχή

Η SKAG, που ιδρύθηκε το 1956 από τον Θεόδωρο Σκαγιά, έχει καταφέρει να διατηρήσει την ηγετική της θέση στην ελληνική αγορά χαρτικών για σχεδόν επτά δεκαετίες. Η 100% ελληνική βιομηχανία διακρίθηκε με εμβληματικά προϊόντα όπως τα τετράδια ΔΙΕΘΝΕΣ SUPER, τα θεματικά τετράδια UNIVERSITY και τα κλασέρ γραφείου SKAG SYSTEMS.

Το 2023, η εταιρεία επαναπροσδιόρισε τη στρατηγική της μέσα από τέσσερις πυλώνες: SKAG LEARN (χαρτικά και είδη γραφής), SKAG PLAN (λύσεις αρχειοθέτησης), SKAG CREATE (προϊόντα ζωγραφικής και χειροτεχνίας), και SKAG PLAY (κλασικά και εκπαιδευτικά παιχνίδια).

Σήμερα η εταιρεία διαθέτει ιδιόκτητη βιομηχανική μονάδα παραγωγής 24.000 τ.μ. στο Κρυονέρι Αττικής, ενώ το μερίδιό της στην αγορά χαρτοσχολικών κυμαίνεται στο 35-40%, καθιστώντας τη έναν από τους σημαντικότερους παίκτες του κλάδου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.