Η επόμενη μέρα στον ψηφιακό μετασχηματισμό: Πώς το AI αλλάζει τις ισορροπίες
Δευτέρα, 22-Σεπ-2025 08:30
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι χωρίς αμφιβολία η επιδραστικότερη τεχνολογία σήμερα. Δεν αποτελεί απλώς ένα νέο εργαλείο, πρόκειται για μία πλατφόρμα επάνω στην οποία στηρίζεται η καινοτομία του αύριο. Χάρη στην ευελιξία και την προσαρμοστικότητά της, εισάγεται σε ολοένα και περισσότερες δραστηριότητες, από κλάδους της οικονομίας μέχρι τομείς όπως η υγειονομική περίθαλψη και η εκπαίδευση. Και βρισκόμαστε μόλις στην αρχή της εποχής του AI καθώς η έρευνα επάνω στην ΤΝ αυξάνεται μέρα με τη μέρα και η πρόοδος "τρέχει" με ιλιγγιώδεις ταχύτητες.
Αυτή η τάση δεν έχει περάσει απαρατήρητη από την αγορά η οποία στρέφεται πλέον σε λύσεις λογισμικού που αξιοποιούν τεχνολογίες AI. Η πρόσβαση σε εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, όμως, είναι απλώς το πρώτο βήμα. Για την ομαλή μετάβαση στην επόμενη μέρα, απαιτείται επίσης η αναγνώριση και αντιμετώπιση των εμποδίων που μπορεί να "εκτροχιάσουν" τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
Προκλήσεις που πρέπει να απαντηθούν
Ένας από τους μεγαλύτερους κίνδυνους που εντοπίζουμε είναι το γεγονός πως πολλοί χρήστες δεν κατανοούν τι πραγματικά είναι το ΑΙ και, κατ’ επέκταση, ποια είναι τα δυνατά και αδύνατα σημεία του. Σαν αποτέλεσμα, δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν πλήρως τις δυνατότητες που προσφέρει και έτσι σπαταλώνται οι πόροι που έχουν δαπανηθεί για την εισαγωγή της ΤΝ στη ροή εργασιών ενός οργανισμού. Το φαινόμενο αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο καθώς το "χάσμα ταλέντου" στις ψηφιακές δεξιότητες είναι ένα γενικότερο – και παγκόσμιο – πρόβλημα και αποτελεί τον βασικότερο λόγο που τα projects ψηφιακού μετασχηματισμού αποτυγχάνουν.
Η μόνη αποτελεσματική απάντηση στο παραπάνω ζήτημα είναι η ενημέρωση και η εκπαίδευση των ανθρώπων που θα κληθούν να αλληλεπιδράσουν με το AI. Από τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου μέχρι τους εργαζομένους των τμημάτων, όλοι πρέπει να γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά ενός συστήματος αλλά και τους περιορισμούς του, έτσι ώστε να μπορούν να το αξιοποιήσουν στο έπακρο.
Ωστόσο αξίζει να σημειωθεί ότι για μια ΜΜΕ κάθε επένδυση σε AI πρέπει να δικαιολογείται με σαφές ROI, όχι μόνο σε οικονομικούς όρους αλλά και σε δείκτες όπως ταχύτερη εξυπηρέτηση, μείωση λαθών και ικανοποίηση πελατών. Επιπρόσθετα η υιοθέτηση AI στις ΜΜΕ ενέχει οικονομικά, κανονιστικά, λειτουργικά και ανθρώπινα ρίσκα, από το GDPR μέχρι λάθη σε κρίσιμες διαδικασίες ή μη αποδοχή από το προσωπικό. Κι επειδή τα περιθώρια λάθους είναι μικρά, η διαχείρισή τους είναι εξίσου κρίσιμη με τα προσδοκώμενα οφέλη. Σε γενικές γραμμές δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η υλοποίηση AI στις ΜΜΕ "σκοντάφτει” και σε άλλα θέματα όπως δυσκολίες όπως ενσωμάτωση με legacy συστήματα, ανάγκη εκπαίδευσης και προκλήσεις κλιμάκωσης. Για όλους αυτούς τους λόγους απαιτείται ρεαλιστικός σχεδιασμός και σταδιακή προσέγγιση πριν φανεί η μακροπρόθεσμη αξία.
Γιατί η αγορά αποζητά το AI
Οι λόγοι που μία μεγάλη μερίδα επιχειρήσεων ήδη "τρέχει" να εισάγει εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης είναι πολλαπλοί, και δεν έχουν να κάνουν αποκλειστικά με τη μείωση του λειτουργικού κόστους, όπως πολλοί πιστεύουν. Ένα μεγάλο μέρος της αξίας της τεχνητής νοημοσύνης στην επιχειρηματικότητα προέρχεται από το γεγονός πως μπορεί να απελευθερώσει πόρους, μέσω της αυτοματοποίησης πολύπλοκων ή επαναλαμβανόμενων διαδικασιών. Έτσι το ανθρώπινο δυναμικό μπορεί να αναλάβει πιο ενδιαφέρουσες και δημιουργικές εργασίες, με αποτέλεσμα την αύξηση της παραγωγικότητας και της μείωσης των λαθών. Επιπλέον, το AI μπορεί να βελτιώσει τη λήψη αποφάσεων καθώς είναι σε θέση να αναλύσει έναν τεράστιο όγκο δεδομένων με ταχύτητα πολύ μεγαλύτερη από αυτή ενός ανθρώπου. Με απλά λόγια, αυτό που κερδίζουν οι εταιρείες είναι η βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας των εργασιών τους. Τα ευρήματα της πρόσφατης έρευνας από την UBS Evidence Lab στην ερώτηση αν η στρατηγική τους για την ΤΝ επηρέασε το χρονοδιάγραμμα αναβάθμισης ERP, έδειξαν ότι το 61% των οργανισμών δήλωσε ότι το επιτάχυνε (από 51% πέρυσι), ενώ μόλις το 8% ανέφερε καθυστέρηση (από 10%).
Από ένα απλό εργαλείο.. σε έξυπνο συνεργάτη
Η μορφή της τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων εξελίσσεται συνεχώς. Σε πρώτη φάση, η τεχνητή νοημοσύνη εισήχθη ως ένα διακριτό εργαλείο, που εκτελούσε συγκεκριμένες εργασίες όποτε χρειαζόταν. Αυτή είναι πλέον μία παρωχημένη προσέγγιση καθώς το AI μπορεί ήδη να λειτουργήσει αυτόνομα και να προσαρμοστεί στα δεδομένα της εκάστοτε επιχείρησης. Σήμερα οι επιχειρήσεις μπορούν να "προσλάβουν" AI συνεργάτες που γνωρίζουν την εσωτερική δομή της επιχείρησης, παίρνουν αποφάσεις και εκτελούν εργασίες δυναμικά, ανταποκρινόμενοι στα νεότερα δεδομένα. Επίσης, οι AI συνεργάτες δεν σταματούν να μαθαίνουν και να προσαρμόζονται, ενώ μπορούν να δουλεύουν 24/7 χωρίς αυξομειώσεις στην παραγωγικότητά τους.
Για μία εταιρεία που θέλει να περάσει στο επόμενο στάδιο ψηφιακού μετασχηματισμού και να εισάγει την τεχνητή νοημοσύνη στις εργασίες της, η αφετηρία είναι τα κεντρικά πληροφοριακά συστήματα που χρησιμοποιεί. Ενσωματώνοντας το AI στο ERP και το CRM, η τεχνητή νοημοσύνη έχει πρόσβαση στο σύνολο της πληροφορίας ενός οργανισμού και έτσι μπορεί να μετατραπεί σε ένα εξατομικευμένο εργαλείο που ανταποκρίνεται σε πραγματικό χρόνο σε ό,τι συμβαίνει. Η βέλτιστη λύση, λοιπόν, είναι τα πληροφοριακά συστήματα που δουλεύουν σε web περιβάλλον μέσω cloud υποδομής καθώς τα δεδομένα είναι πάντα ενημερωμένα.
Εκδημοκρατίζοντας την πρόσβαση στην Τεχνητή Νοημοσύνη
Θα ήθελα σε αυτό το σημείο να επισημάνω πως η υιοθέτηση σύγχρονων AI εργαλείων δεν αφορά μόνο μεγάλους οργανισμούς. Για την ακρίβεια, η τεχνητή νοημοσύνη αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη ευκαιρία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να κλείσουν την ψαλίδα με τους ισχυρότερους ανταγωνιστές τους! Η επένδυση σε λύσεις AI είναι πολύ πιο προσιτή και έτσι, αναλογικά, τα οφέλη που αποκομίζονται είναι τεράστια. Ενισχύοντας τις διαδικασίες τους με AI, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να αυξήσουν την αποτελεσματικότητά τους με πολύ χαμηλό κόστος. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της McKinsey, η πρόθεση επένδυσης στην τεχνητή νοημοσύνη αγγίζει το 92% , γεγονός που δείχνει την επίγνωση της σημασίας της και φόβο απώλειας ευκαιριών. Ωστόσο, η επένδυση αυτή πρέπει να είναι στρατηγική για να αποδώσει αποτελέσματα.
Αναγνωρίζοντας την τεράστια δυναμική της τεχνητής νοημοσύνης στην επιχειρηματικότητα, η Entersoft-SOFTONE παρέχει σήμερα ένα διευρυμένο portfolio λύσεων, το οποίο επιτρέπει σε κάθε επιχείρηση να επωφεληθεί από τα μοναδικά πλεονεκτήματα της τεχνητής νοημοσύνης.
Γι’ αυτό και στην εταιρεία δίνουμε μεγάλη έμφαση στην παροχή λύσεων AI σε όλους τους πελάτες μας. Προσφέροντας σήμερα μία πλατφόρμα υπηρεσιών που συνδέεται με όλους τους κορυφαίους providers, επιτρέπουμε στις επιχειρήσεις να ενσωματώσουν ψηφιακούς βοηθούς που υποστηρίζουν λειτουργίες χαμηλής και υψηλής πολυπλοκότητας, αυξάνοντας την παραγωγικότητά τους σε επίπεδα που δεν θα ήταν δυνατά σε διαφορετική περίπτωση.
Έφτασε η στιγμή να ανεβάσουμε ταχύτητα
Εστιάζοντας στην ελληνική οικονομία, βλέπουμε ότι η υιοθέτηση AI στην επιχειρηματικότητα βρίσκεται ακόμα σε εξαιρετικά πρώιμο στάδιο. Η αισιόδοξη ανάγνωση αυτού του γεγονότος είναι πως οι επιχειρήσεις που θα δράσουν άμεσα, θα αποκτήσουν προβάδισμα στην αγορά. Με σύμμαχο την Entersoft-SOFTONE, εταιρείες κάθε μεγέθους, από ελεύθερους επαγγελματίες μέχρι μεγάλους οργανισμούς, μπορούν να ενισχύσουν τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό επενδύοντας στην τεχνητή νοημοσύνη, μεγιστοποιώντας έτσι την αποδοτικότητά τους και αποκτώντας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.