Creta Farms: Σώθηκε ο τζίρος αλλά οι ζημιές εκτινάχθηκαν στο 1 εκατ. - Πού ποντάρει

Τρίτη, 09-Σεπ-2025 07:41

Creta Farms: Σώθηκε ο τζίρος αλλά οι ζημιές εκτινάχθηκαν στο 1 εκατ. - Πού ποντάρει

Της Ξανθής Γούναρη

Με… διπλή ζώνη άμυνας επιχειρεί η Creta Farms (ΚΡΕΤΑ ΦΑΡΜ ΤΡΟΦΙΜΩΝ Α.Β.Ε.Ε.) να αντιμετωπίσει τη δύσκολη συγκυρία στην αγορά των αλλαντικών την ώρα μάλιστα που η ισχυροποίηση της Υφαντής μέσω της εξαγοράς της Νίκας δημιουργεί πρόσθετη πίεση για τη διαφύλαξη του μεριδίου της.

Η κρητική αλλαντοβιομηχανία, η οποία έκλεισε το 2024 με υψηλές ζημίες, αντιλαμβανόμενη τα νέα δεδομένα, προχωρά, σύμφωνα με τη διοίκηση, σε σχεδιασμένες και στοχευμένες κινήσεις τόσο στην premium αγορά όσο και στο low price segment, που κυριαρχείται από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Περιορισμένη υποχώρηση τζίρου, μεγάλη διεύρυνση ζημιών

Σύμφωνα με τις χρηματοοικονομικές καταστάσεις που δημοσιοποίησε η εταιρεία με βασικό μέτοχο τη Bella Bulgaria οι πωλήσεις το 2024 διαμορφώθηκαν στα 145,99 εκατ. ευρώ έναντι 147,19 εκατ. ευρώ το 2023, σημειώνοντας μείωση κατά 1,2 εκατ. ευρώ, ή 0,8%. Το μικτό αποτέλεσμα υποχώρησε στα 58,42 εκατ. ευρώ από 59,50 εκατ. ευρώ το προηγούμενο έτος, με το μικτό περιθώριο να συμπιέζεται στο 40,0% από 40,4%.

Η πραγματική πρόκληση εμφανίστηκε στα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA), τα οποία συρρικνώθηκαν στα 7,01 εκατ. ευρώ από 8,32 εκατ. ευρώ το 2023, ενώ το περιθώριο EBITDA μειώθηκε στο 4,8% από 5,7%.

Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα προ φόρων, η εταιρεία κατολίσθησε σε ζημίες 739 χιλ. ευρώ έναντι κερδών 698 χιλ. ευρώ το 2023. Μετά τους φόρους, οι καθαρές ζημίες εκτινάχθηκαν στο 1,004 εκατ. ευρώ από ζημίες 105 χιλ. ευρώ το προηγούμενο έτος.

Παρά τη δυσμενή οικονομική πορεία, η Creta Farms ενίσχυσε το ανθρώπινο δυναμικό της κατά 6,8%, με το προσωπικό να ανέρχεται στα 723 άτομα στο τέλος του 2024 έναντι 677 ατόμων το 2023.

Η εταιρεία αντιμετωπίζει το 2025 με αυξημένο δανεισμό, καθώς αυτός ανέρχεται στα 38 εκατ. ευρώ με τον δείκτη καθαρός δανεισμός/EBITDA να διαμορφώνεται στο 5,42 από 4,18 το 2023. Οι λειτουργικές ροές επίσης παρουσίασαν σημαντική κάμψη κατά 43,2% στα 5,29 εκατ. ευρώ από 9,31 εκατ. ευρώ το 2023.

Τα χρηματοοικονομικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 3,8% στα 4,21 εκατ. ευρώ το 2024 από 4,05 εκατ. ευρώ το 2023, με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά τόκους τραπεζικού δανεισμού (2,53 εκατ. ευρώ), ενώ το σταθμισμένο μέσο επιτόκιο του τραπεζικού δανεισμού διαμορφώθηκε στο 5,06% το 2024.

Συρρίκνωση της αγοράς αλλαντικών

Η διοίκηση της Creta Farms αποδίδει τα δυσμενή αποτελέσματα στις αντίξοες συνθήκες που επικράτησαν πέρσι στην αγορά των αλλαντικών. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, η αγορά ήταν "εμφανώς πτωτική σε όγκο" και σημειώθηκε εσωτερική μετακίνηση των πωλήσεων από τον πάγκο προς το ράφι (self service).

Παράλληλα, σε επίπεδο αξίας η κατηγορία κινήθηκε επίσης αρνητικά, καθώς το υψηλό επίπεδο προωθητικών ενεργειών και η αύξηση της συμμετοχής του low price segment υπερκάλυψε τις ανατιμήσεις που είχαν πραγματοποιηθεί τα προηγούμενα χρόνια. Επιπλέον, στάσιμη παρέμεινε η κατηγορία στην αγορά του Food Service.

Παρά τις δυσκολίες, η Creta Farms διατηρεί την πρώτη θέση στην κατηγορία των αλλαντικών, όπως υποστηρίζει η διοίκηση. Ωστόσο, αυτή η ηγετική θέση αναμένεται να δοκιμαστεί έντονα το επόμενο διάστημα από τον ενισχυμένο ανταγωνισμό που θα προκύψει από τη συγχώνευση των δύο ιστορικών εταιρειών του κλάδου.

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στη χρηματοοικονομική έκθεση, η βελτιστοποίηση του κωδικολογίου και της διανομής των προϊόντων στα ράφια του λιανεμπορίου σε συνδυασμό με τη δύναμη του brand name Creta Farms επέτρεψε στην εταιρεία να διευρύνει τη διαφορά από τους ανταγωνιστές της κατά το 2024. Η διατήρηση αυτού του προβαδίσματος αποτελεί κεντρικό στοίχημα για τα επόμενα χρόνια.

Στρατηγικές προτεραιότητες

Η στρατηγική της εταιρείας το 2024 επικεντρώθηκε σε πολλαπλούς άξονες. Με βασικά προϊόντα το "Εν Ελλάδι" και το "Tostaki", η Creta Farms επιδίωξε την περαιτέρω ενδυνάμωση της ηγετικής θέσης στα αλλαντικά, χτίζοντας μερίδιο τόσο στην premium κατηγορία όσο και στο low price segment.

Ιδιαίτερα επιτυχημένη αποδείχθηκε η ανάπτυξη της σειράς "Προψημένου Γύρου" στην αυξανόμενη κατηγορία του κατεψυγμένου γύρου, όπου η εταιρεία κατέκτησε μερίδιο άνω του 70%, όπως αναφέρει. Παράλληλα, συνεχίστηκε η διεύρυνση της διανομής στη σειρά "ΧΩΡΙΣ" με διαφημιστική καμπάνια στην τηλεόραση.

Το στοίχημα των εξαγωγών

Η εταιρεία επενδύει στην αναδιοργάνωση των λειτουργιών με έμφαση στην παραγωγική διαδικασία και στις λειτουργίες διανομής και εφοδιασμού για τη δημιουργία οικονομιών κλίμακας, ενώ αναπτύσσει εξαγωγές σε αγορές του εξωτερικού σε συνεργασία με τον όμιλο Impala, που κατέχει το 0,6% του μετοχικού της κεφαλαίου.

Οι εξαγωγές παρουσιάζουν σταθερή ανοδική πορεία αλλά παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα. Το 2024 οι πωλήσεις σε Κύπρο, λοιπές χώρες της ΕΕ και τρίτες χώρες ανήλθαν στα 3,929 εκατ. ευρώ από 3,487 εκατ. ευρώ το 2023, σημειώνοντας αύξηση 12,7%. Στη διετία 2022-2024 οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 50,6%, αντιπροσωπεύουν όμως μόλις το 2,7% του συνολικού τζίρου της εταιρείας.

Συγκέντρωση πελατολογίου και οι επιφυλάξεις του ορκωτού

Αξίζει να σημειωθεί η σημαντική συγκέντρωση στο πελατολόγιο της εταιρείας. Κατά τη χρήση 2024, ένας πελάτης συμμετείχε με 40,6 εκατ. ευρώ ή 27,80% του συνολικού κύκλου εργασιών.

Ο ορκωτός ελεγκτής της εταιρείας διατήρησε επιφύλαξη στην έκθεσή του σχετικά με τον λογαριασμό "Συμμετοχές σε συνδεμένες επιχειρήσεις" ύψους 6,38 εκατ. ευρώ, καθώς δεν τέθηκαν στη διάθεσή του στοιχεία για την εύλογη αξία των μετοχών.