Στη Ρουμανία στρέφονται οι κατασκευαστικές εταιρείες

Κυριακή, 07-Σεπ-2025 08:00

Σε πλήρη εξέλιξη το μεγάλο σιδηροδρομικό έργο του Ομίλου AKTOR στην Ρουμανία

του Νίκου Ρουσάνογλου

Σημαντικό μερίδιο της "πίτας" ύψους δεκάδων δισ. ευρώ από τα νέα έργα υποδομής, κυρίως σιδηροδρομικά και οδικά, στην αγορά της Ρουμανίας σχεδιάζουν να διεκδικήσουν τόσο άμεσα όσο και τα επόμενα χρόνια οι μεγάλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι. Η καλή γνώση της αγοράς που διαθέτουν, η εγγύτητα (ώστε να υπάρχει σωστός έλεγχος) και κυρίως η απουσία κολοσσών των κατασκευών από τη Δυτική Ευρώπη, αλλά και τοπικών παικτών, δημιουργούν το απαιτούμενο "κοκτέιλ" για τη δυναμικότερη τοποθέτηση στη συγκεκριμένη αγορά. 

Σε πρόσφατη συνέντευξή του σε τοπικό μέσο της Ρουμανίας ο κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Aktor, ανέφερε ότι η Ρουμανία αποτελεί μία από τις πιο δυναμικά αναπτυσσόμενες αγορές στην Ευρώπη και βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής ανάπτυξης του ομίλου Aktor. "Η Ρουμανία δεν αποτελεί για εμάς μία ακόμη αγορά, αλλά έναν στρατηγικό εταίρο στη μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή πορεία του ομίλου. Στόχος μας είναι μέσα στην επόμενη δεκαετία ο όμιλος Aktor να καταστεί μία από τις κορυφαίες δυνάμεις στη δημιουργία υποδομών και στα έργα παραχώρησης στη χώρα".

Το 2024 ο κύκλος εργασιών του ομίλου Aktor στη Ρουμανία ανήλθε σε 233 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 20% της κατασκευαστικής δραστηριότητάς του. Με αυτά τα δεδομένα, η εταιρεία προετοιμάζεται για το επόμενο βήμα: τη διεκδίκηση έργων ύψους 3,7 δισ. ευρώ μέσα από νέους διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν και αφορούν καίριες υποδομές, αλλά και τη διερεύνηση ευκαιριών σε τομείς όπως οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες και το real estate. "Μέχρι το 2030 θέλουμε η παρουσία μας στη Ρουμανία να έχει παγιωθεί, όχι ως απλού αναδόχου έργων, αλλά ως στρατηγικού εταίρου της χώρας στην πορεία της προς τη βιώσιμη ανάπτυξη", υπογράμμισε ο κ. Εξάρχου.

Μεγαλώνουν οι προϋπολογισμοί 

Το ενδιαφέρον είναι ότι πλέον έχουν διαφοροποιηθεί και τα μεγέθη των διαγωνισμών, καθώς οι περισσότεροι εξ αυτών αφορούν συμβάσεις αξίας πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ή ακόμα και δισ. ευρώ ανά έργο. Μόνο μέχρι το 2030 η Aktor Ρουμανίας προβλέπει ότι θα δημοπρατηθούν 44 δισ. ευρώ νέων έργων. Εξ αυτών, τα 18 δισ. ευρώ θα αφορούν συγκοινωνιακά έργα, 11 δισ. ευρώ θα αφορούν ενεργειακές υποδομές και άλλα 16 δισ. ευρώ θα αφορούν γενικότερα επενδύσεις στον τομέα της ενέργειας (π.χ. και από ιδιώτες). Αυτός είναι και ο λόγος που πολλές εταιρείες έχουν προτείνει στο Ρουμανικό Δημόσιο να υιοθετήσει και το σύστημα των έργων παραχώρησης, μιας και μέχρι σήμερα όλα τα έργα έχουν δημόσιο χαρακτήρα και συγχρηματοδοτούνται από κοινοτικά κονδύλια. 

"Πρόκειται για ένα ζήτημα όπου βλέπουμε ότι έχει αρχίσει να υπάρχει μια μετατόπιση απόψεων και εκτιμούμε ότι είναι πιθανή μια αλλαγή στάσης το επόμενο διάστημα", ανέφερε σε πρόσφατη δημοσιογραφική παρουσίαση ο κ. Αντώνης Κυριακός, γενικός διευθυντής της Aktor Ρουμανίας. Σύμφωνα με τον ίδιο, "επί δεκαετίες η προτεραιότητα του ρουμανικού κράτους, για λόγους πολιτικούς, δεν ήταν η κατασκευή αυτοκινητοδρόμων, αλλά ο σιδηρόδρομος. Το αποτέλεσμα είναι η χώρα να έχει ένα τεράστιο δίκτυο σιδηροδρόμων, που επίσης χρειάζεται μεγάλη αναβάθμιση, αλλά και πολύ μικρό οδικό δίκτυο αυτοκινητοδρόμων αναλογικά με το μέγεθος της χώρας". Αυτός είναι και ο λόγος που η Ρουμανία επενδύει δεκάδες δισ. ευρώ σε νέα οδικά έργα, καθώς είναι ένας τομέας στον οποίο υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες.

Τι έργα θα διεκδικήσουν οι ελληνικοί όμιλοι

Από τα έργα που σχεδιάζει να διεκδικήσει ο όμιλος Aktor, τα δύο εξ αυτών είναι σιδηροδρομικά και αναμένεται να δημοπρατηθούν τους επόμενους μήνες στην ευρύτερη περιοχή του Brasov. Πρόκειται για συμβάσεις εκτιμώμενου ύψους 1,8 δισ. ευρώ και 1 δισ. ευρώ αντίστοιχα, ενώ επιπλέον 900 εκατ. ευρώ αφορούν ένα νέο οδικό έργο. Πρόσφατα η εταιρεία παρέδωσε στο Ρουμανικό Δημόσιο και τον μεγάλο οδικό άξονα του Νότιου Περιφερειακού Αυτοκινητόδρομου Βουκουρεστίου Α0 (Lot 3), ένα έργο ύψους 300 εκατ. ευρώ, που θα συμπληρώσει την εξωτερική οδική αρτηρία της πόλης. Μέχρι σήμερα η Aktor Ρουμανίας έχει κατασκευάσει πέντε μεγάλα οδικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ. Η εταιρεία διαθέτει σήμερα ανεκτέλεστο υπόλοιπο ύψους σχεδόν 900 εκατ. ευρώ και απασχολεί πάνω από 700 εργαζομένους. 

Οι κινήσεις της ΓΕΚ Τέρνα

Σημαντικές κινήσεις στη Ρουμανία σχεδιάζει και ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, μέσω της Τέρνα, του κατασκευαστικού του βραχίονα. Πρόσφατα η Τέρνα αναδείχθηκε προσωρινός μειοδότης για δύο νέα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα στη Ρουμανία, σε κοινοπραξία με την Alstom Romania. Πρόκειται για συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ, με την υπογραφή τους να αναμένεται προς το τέλος του έτους. Αφορούν γραμμές μήκους 83 χιλιομέτρων, για τον σχεδιασμό και την πλήρη ανάταξη της σιδηροδρομικής γραμμής Craiova - Drobeta Turnu Severin - Caransebeș, μέρος του διαδρόμου Orient/East Mediterranean. Τα εν λόγω έργα περιλαμβάνουν το τμήμα Craiova - Filiași, με προϋπολογισμό 543,4 εκατ. ευρώ, και το τμήμα Filiași - Igiroasa, με προϋπολογισμό 449,2 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, όπως έχει αναφέρει κατά καιρούς η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα, η αγορά της Ρουμανίας, που σήμερα δεν έχει κανένα έργο με τη μέθοδο της παραχώρησης εκμετάλλευσης, αναμένεται να αρχίσει να κινείται και προς αυτή την κατεύθυνση, καθώς τα επόμενα χρόνια θα περιοριστούν τα κοινοτικά κονδύλια για δημόσια έργα. 

Τα έργα που εκτελεί η Aktor Ρουμανίας

Σήμερα η Aktor Ρουμανίας διαθέτει σημαντική παρουσία στα έργα αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Brasov - Simeria, η οποία αποτελεί τμήμα του Διευρωπαϊκού Διαδρόμου Ρήνου - Δουνάβεως και έχει στρατηγική σημασία για την Ευρώπη. Εκεί, ο όμιλος κατασκευάζει το τμήμα Apata - Cata (Lot-2), προϋπολογισμού 507 εκατ. ευρώ, ένα δύσκολο τεχνικό έργο, που προβλέπει την κατασκευή δύο δίδυμων σηράγγων στους ορεινούς όγκους του Homorod και του Ormenis, μήκους 6,9 χλμ. και 5,1 χλμ. αντίστοιχα, για ταχύτητα 160 χλμ./ώρα, με τη φυσική πρόοδο να ανέρχεται σε 38% (στοιχεία 30ής Απριλίου 2025).

Πρόκειται για το πρώτο έργο στη ρουμανική ιστορία και ένα από τα λίγα στην Ευρώπη όπου γίνεται παράλληλη χρήση 4 μηχανημάτων διάνοιξης σηράγγων (TBM), για τα οποία ο όμιλος Aktor επένδυσε περίπου 70 εκατ. ευρώ μετά την εξαγορά της Άκτωρ ΑΤΕ. Παράλληλα, συμμετέχει στα έργα αναβάθμισης της συγκεκριμένης σιδηροδρομικής γραμμής στα τμήματα Brasov - Sighisoara (Lot 1-3), προϋπολογισμού περίπου 272 εκατ. ευρώ (τεχνικό αντικείμενο Aktor), σε μήκος 84 χλμ., που βρίσκεται σε εξέλιξη, με το ποσοστό ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου να ανέρχεται σε 30% (στοιχεία 30ής Απριλίου 2025). Ακόμα, η Aktor Ρουμανίας έχει υπογράψει δύο συμφωνίες-πλαίσιο με τις ρουμανικές αρχές για τη συντήρηση της σιδηροδρομικής γραμμής Βουκουρέστι - Κωστάντζα, αθροιστικού ύψους 186 εκατ. ευρώ.