Η "μάχη" της συνδρομητικής: Εγχώριοι πάροχοι και διεθνείς "γίγαντες" διεκδικούν τον Έλληνα θεατή
Σάββατο, 02-Αυγ-2025 08:00
Του Στάθη Βασιλόπουλου
Η συνδρομητική τηλεόραση εδραιώνει με σταθερά βήματα την παρουσία της στην ελληνική αγορά, με τις προβλέψεις να δείχνουν ότι μέσα στην επόμενη πενταετία η διείσδυσή της θα πλησιάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο οποίος κυμαίνεται περίπου στο 60%. Σήμερα, το ποσοστό διείσδυσης στην Ελλάδα βρίσκεται στο 30%, ωστόσο θεωρείται πως στην πραγματικότητα είναι υψηλότερο, δεδομένου ότι τα διαθέσιμα στοιχεία δεν περιλαμβάνουν τους χρήστες των Over the Top (OTT) πλατφορμών, όπως το Netflix και το Amazon Prime Video, που δεν δημοσιοποιούν αριθμούς συνδρομητών.
Η καταγραφή περιορίζεται επομένως στους παραδοσιακούς παρόχους, δηλαδή την Cosmote TV, τη Nova και τη Vodafone TV. Παρ’ όλα αυτά, ο συνολικός αριθμός των συνδρομητών αυτών των παρόχων δείχνει σημαντική αύξηση. Η Cosmote TV προσέθεσε το 2024 περίπου 49.000 νέους πελάτες, ανεβάζοντας τη συνδρομητική της βάση στους 726.000, καταγράφοντας αύξηση 7,2% σε ετήσια βάση. Η Nova TV έκλεισε το ίδιο έτος με περίπου 480.000 συνδρομητές, ενώ η Vodafone TV διατηρήθηκε στην περιοχή των 210.000 με 220.000 συνδρομητών, σύμφωνα με τις διαθέσιμες εκτιμήσεις.
Τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα συγκριτικά στοιχεία για τα μερίδια αγοράς αφορούν το 2023, καθώς υπάρχει χρονική υστέρηση στη δημοσίευσή τους για λόγους ανταγωνισμού. Η Cosmote TV διατηρούσε την πρωτοκαθεδρία, με μερίδιο μεταξύ 45% και 55%, ακολουθούμενη από τη Nova με 25% έως 35% και τη Vodafone TV με μερίδιο από 10% έως 15%. Συνολικά, οι τηλεοπτικές συνδρομές από τηλεπικοινωνιακούς παρόχους αυξήθηκαν κατά 9,7% φτάνοντας το 1,3 εκατομμύριο από 1,2 εκατομμύρια το προηγούμενο έτος.
Καταλυτική επίδραση στην ανάπτυξη της συνδρομητικής τηλεόρασης είχε η συμφωνία μεταξύ Cosmote και Nova για την αμοιβαία διάθεση αθλητικού περιεχομένου, που τέθηκε σε ισχύ πριν από περίπου έναν χρόνο. Η συμφωνία αυτή, η οποία άλλαξε το σκηνικό στην ελληνική αγορά, οδήγησε σε αύξηση του ενδιαφέροντος για νόμιμες υπηρεσίες και θεωρείται ωφέλιμη και για τους δύο παρόχους.
Εξίσου σημαντική είναι και η θεσμική θωράκιση του χώρου. Το νέο νομοθετικό πλαίσιο για την καταπολέμηση της πειρατείας, που ψηφίστηκε στις 18 Φεβρουαρίου 2025, θεσπίζει αυστηρές διοικητικές κυρώσεις για την παράνομη θέαση συνδρομητικού περιεχομένου μέσω διαδικτύου.
Πλέον, οι χρήστες που καταναλώνουν παράνομο περιεχόμενο μέσω πειρατικών συνδέσεων καλούνται να καταβάλουν πρόστιμο 750 ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, το ποσό αυτό διπλασιάζεται και φτάνει τα 1.500 ευρώ. Οι τηλεοπτικοί πάροχοι βρίσκονται εν αναμονή της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ), η οποία θα καθορίσει τους μηχανισμούς ελέγχου και τη διαδικασία επιβολής των προστίμων.
Οι ξένοι "παίκτες"
Σε παράλληλη τροχιά, αυξάνεται η χρήση των διεθνών πλατφορμών streaming στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την έρευνα της πλατφόρμας JustWatch για το β’ τρίμηνο του 2025, το Netflix παραμένει η πιο δημοφιλής πλατφόρμα στην Ελλάδα με μερίδιο 30%, ενώ σε απόσταση αναπνοής ακολουθεί το Amazon Prime Video με 29%. Το Disney+ καταλαμβάνει την τρίτη θέση, αυξάνοντας κατά 2% το μερίδιό του σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο (17%).
Πιο πίσω βρίσκονται το Apple TV+ με μερίδιο 9%, ενώ οι εξειδικευμένες πλατφόρμες MUBI και Curiosity Stream έχουν κατακτήσει μερίδια 8% και 2% αντίστοιχα. Συνολικά, το Netflix και το Prime Video καταλαμβάνουν περίπου τα δύο τρίτα της αγοράς των διεθνών πλατφορμών, αντανακλώντας τη διαρκή δυναμική του on demand περιεχομένου στη χώρα.