Στη Yutong νέα προμήθεια 125 ηλεκτρικών λεωφορείων
Πέμπτη, 31-Ιουλ-2025 07:30
Του Στάθη Βασιλόπουλου
Εν μέσω στενών χρονικών πλαισίων λόγω των προθεσμιών του Ταμείου Ανάκαμψης, ανατέθηκε στην κινεζική Yutong η προμήθεια 125 απλών ηλεκτρικών λεωφορείων με σκοπό την ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων της Αθήνας. Τον συγκεκριμένο διαγωνισμό διεκδίκησε η -επίσης- κινεζική Zhongtong, η προσφορά της οποίας απορρίφθηκε από την αρμόδια επιτροπή του διαγωνισμού. Η ανάθεση της προμήθειας έγινε έναντι του ποσού των 64 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Στόχος του εν λόγω διαγωνισμού, ο οποίος διεξήχθη από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, είναι ο εκσυγχρονισμός του στόλου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, που βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Εκτός από τα 125 ηλεκτρικά οχήματα, μήκους 12 μέτρων, το έργο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την προμήθεια 63 φορτιστών βραδείας φόρτισης καθώς και την κατάρτιση "έκθεσης εγκατάστασης" των φορτιστών στα αμαξοστάσια της Αττικής.
Η κυριότερη εκκρεμότητα που απομένει πριν από την υπογραφή της σύμβασης είναι να δοθεί το "πράσινο φως" από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Τα χρονικά περιθώρια είναι περιορισμένα, δεδομένου ότι η προμήθεια εντάσσεται στο χρονοδιάγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο απαιτεί ολοκλήρωση της διαδικασίας και παράδοσης των λεωφορείων έως το καλοκαίρι του 2026.
Η Yutong (εκπροσωπείται από τον όμιλο Κοπελούζου) είναι πλέον γνώριμη στην ελληνική αγορά, με τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία της εταιρείας να κάνουν την εμφάνισή τους στις λεωφορειακές γραμμές της Αθήνας στα τέλη Μαΐου του 2024 και πλέον ο αριθμός τους έχει ανέλθει στα 250 (140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη).
Στο μέτωπο των υπόλοιπων διαγωνισμών, σε εξέλιξη βρίσκεται αυτός που αφορά στην προμήθεια 50 νέων ηλεκτρικών αρθρωτών λεωφορείων, μήκους 18 μέτρων. Τα οχήματα αυτά προορίζονται να ενισχύσουν τον στόλο των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Η συνολική χρηματοδότηση για την προμήθειά τους ανέρχεται σε 37,5 εκατομμύρια ευρώ και καλύπτεται από το Ταμείο Ανάκαμψης. Τα συγκεκριμένα οχήματα θα έχουν αυτονομία 200 χιλιόμετρα, θα χωρούν τουλάχιστον 118 επιβάτες και θα εξυπηρετούν τις πολυπληθείς συνοικίες που δεν καλύπτονται από το μετρό. Και σε αυτό τον διαγωνισμό τα χρονικά περιθώρια είναι ασφυκτικά λόγω RRF.
Παράλληλα, μέσω πόρων του Ταμείου Εκσυγχρονισμού, δρομολογείται η απόκτηση 100 ηλεκτρικών λεωφορείων τύπου Midi, μήκους 18 μέτρων, καθώς και 50 λεωφορείων με τεχνολογία υδρογόνου.
Ο στόλος στις αστικές συγκοινωνίες χρειάζεται ανανέωση και εκσυγχρονισμό, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των λεωφορείων που κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας εμφανίζουν ηλικία από 15 έτη και άνω, ενώ προ τριετίας στην Αθήνα ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων έφτανε τα 25 έτη. Σύμφωνα με τα σχέδια που είχαν ανακοινωθεί, έως το τέλος του 2025 αναμένεται να κυκλοφορήσουν 951 νέα λεωφορεία στους δρόμους της Αττικής.
Το μεγάλο στοίχημα, πάντως, πέρα από τον εκσυγχρονισμό του στόλου των αστικών συγκοινωνιών, παραμένει η βελτίωση της συχνότητας των δρομολογίων, ένα ζήτημα που ταλαιπωρεί καθημερινά τους πολίτες.